رقابت تنگاتنگ بنادر اروپایی؛ رشد چشمگیر برخی بنادر در 2024
سی نیوز – سرویس بین الملل-در گزارش تازهای که توسط تئو نوتبوم، عضو برجسته PortEconomics، منتشر شده است، وضعیت 15 بندر برتر کانتینری اتحادیه اروپا در نیمه نخست سال 2024 مورد بررسی قرار گرفته است. این گزارش نشاندهنده رشد قابل توجه در عملکرد برخی از بنادر کلیدی اروپا است، در حالی که بندر پیرئوس یونان، که تحت مدیریت شرکت COSCO قرار دارد، با کاهش چشمگیر در حجم کانتینری مواجه شده و موقعیت رقابتی خود را در میان بنادر برتر به مخاطره انداخته است. تحولات اخیر در بنادر اروپا میتواند منجر به تغییرات چشمگیری در ردهبندی این بنادر تا پایان سال جاری شود و جایگاه سنتی برخی بنادر را با چالشهای جدی مواجه سازد.
رشد چشمگیر بنادر برتر اروپا
برخلاف سال 2023 که بیشتر بنادر اروپا با کاهش حجم بار مواجه بودند، سال 2024 برای بسیاری از این بنادر با رشد دو رقمی همراه بوده است. از جمله بنادر موفق میتوان به بندر سینس پرتغال، بنادر والنسیا و بارسلونا اسپانیا، مجتمع HAROPA فرانسه، بندر برمرهافن آلمان، بندر جویاتورو ایتالیا و بندر گدانسک لهستان اشاره کرد. این بنادر توانستند رشد چشمگیری در حجم کانتینری خود نسبت به سال قبل ثبت کنند.
افت شدید بندر پیرئوس یونان
در این میان، بندر پیرئوس که توسط شرکت چینی COSCO مدیریت میشود، با کاهش شدید حجم کانتینری مواجه شده و جایگاه خود در بین بنادر برتر اروپا را از دست داده است. نوتبوم میگوید که علت این افت، کاهش تردد از کانال سوئز بوده که باعث شد منطقه شرق مدیترانه به یک “بنبست دریایی” تبدیل شود. این کاهش ترافیک موجب شده که بنادر والنسیا، آلجزیرس و برمرهافن در حال حاضر در مسیر پیشی گرفتن از پیرئوس قرار گیرند و انتظار میرود پیرئوس تا پایان سال به جایگاه هفتم تنزل یابد.
تحولات دیگر بنادر اروپا
در صدر بنادر اروپا، روتردام همچنان بزرگترین بندر کانتینری اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند، اگرچه با رشد 2.2 درصدی نسبت به سال گذشته، فاصله آن با بندر آنتورپ-بروژ بلژیک که رشدی 4.1 درصدی داشته، کاهش یافته است. در همین حال، بندر هامبورگ آلمان تغییرات محسوسی در حجم بار خود نداشته و تنها با کاهش 0.3 درصدی مواجه شده است.
پیشبینی تغییرات تا پایان سال 2024
طبق پیشبینی نوتبوم، اگر روند کنونی ادامه یابد، بندر والنسیا از پیرئوس پیشی خواهد گرفت و به چهارمین بندر بزرگ اتحادیه اروپا تبدیل خواهد شد. همچنین بنادر آلجزیرس و برمرهافن ممکن است پیرئوس را به جایگاه هفتم برسانند، در حالی که بندر بارسلونا نیز به رقابت نزدیک برای تصاحب جایگاههای برتر ادامه میدهد. علاوه بر این، انتظار میرود مجتمع HAROPA فرانسه با دو پله صعود به جایگاه دهم برسد.
نتیجهگیری
با ادامه تغییرات در ردهبندی بنادر کانتینری اروپا، بنادر روتردام و آنتورپ-بروژ همچنان در صدر باقی خواهند ماند، اما بنادر جنوب اروپا مانند والنسیا و بارسلونا نیز جایگاههای مهمی را به دست خواهند آورد. از سوی دیگر، بندر پیرئوس یونان که تا چندی پیش یکی از بنادر پیشرو اروپا بود، با افت شدید عملکرد خود ممکن است موقعیت رقابتی خود را به کلی از دست دهد.
منبع:INDIA SHIPPING NEWS
نظرات بسته شده است.