پل‌مه: افزایش عوارض، سبب افزایش هزینه ترانزیت و حذف ایران از چرخه ترانزیت خواهد شد

به گزارش سی نیوز، مسعود پل‌مه در پنجمین نشست دبیرخانه مشترک انجمن‌ های حمل‌ و نقل بین ‌المللی سراسر کشور که به میزبانی انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی استان اردبیل در هتل لاله سرعین برگزار شد، ضمن اشاره به لزوم ایجاد وجاهت قانونی برای دبیرخانه مشترک انجمن های حمل و نقل بین المللی (عضو) گفت: دبیرخانه مشترک به عنوان نماینده تام الاختیار برای پیگیری مشکلات تشکیل شده، ولی متأسفانه نبود ساختار اداری باعث شده که در هیچ ارگانی مرجع قانونی نداشته باشد.

دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با اشاره به مشکلات موجود در انجمن‌ها، گفت: انجمن ها با دو دسته مشکلات مواجه هستند؛ یک دسته مرتبط با سازمان های حکومتی و دولتی، مربوط به اعمال قوانین است. دسته‌ی دوم مربوط به مشکلات فرامرزی است که می توان به بحث صدور ویزا، دوزوله، گرفتاری های سرمرز و … می باشد.

وی پیگیری مشکلات انجمن را از اصلی‌ترین وظایف دبیر دبیرخانه مشترک، دانست و گفت: یکی از اصلی ترین وظایف دبیرخانه مشترک، شناسایی موانع، پیگیری لازم برای رفع آن و سعی در به قطعیت و اجرا نمودن نتایج، می باشد. دبیر دبیرخانه می بایست تا حدودی آشنا به قواعد اداری و حقوقی، جهت احقاق حقوق اعضای انجمن، باشد. همچنین وی می بایست پیگیر مصوبات و موارد مطروحه در نشست های دور قبل دبیرخانه مشترک، باشد و زمان اجرای و نتیجه آن در نشست بعدی، عنوان شود.

پل‌مه ضمن اشاره به لزوم پرداخت حق عضویت برای اعضا، گفت: همان طور که در نشست گذشته عنوان شد می بایست از اعضای انجمن، بسته به سطح تمکن مالی آنها، حق عضویت دریافت کرد.بحث تأمین فضا برای دبیرخانه مشترک توسط انجمن ایران، تأمین شده، بقیه اعضا می بایست در بحث نیروی انسانی و منابع مالی، مشارکت داشته باشند.

دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته، با اشاره به اجرایی شدن آزمایشی الزامات IMDG توسط سازمان بنادر، گفت: با توجه به اجرایی شدن آزمایشی الزامات IMDG، اگر محموله‌ای کالای خطرناک وارد خاک ایران شود و اصول فنی و اجرایی را رعایت نکرده باشد، 5 هزار دلار، جریمه می شود.

وی با اعلام تعجب از عدم واکنش انجمن ها به این کنوانسیون، افزود: همان طور که مستحضرید 5 در صد کالای ترانزیت، شامل کالای خطرناک است. هنگام ارسال، می بایست از مبدأ اعلام شود که کانتینر شامل کالای خطرناک است. سپس فوروادر، به عنوان متصدی حمل، بر طبق کنوانسیون سولاس می بایست گواهی دهد که ناظر بر تمام مراحل ارسال کالا، بوده است. با توجه به اجرایی شدن الزامات IMDG و تعیین مبلغ بالای جریمه، جای تعجب است که هیچ کدام از همکاران، واکنشی نشان ندادند.

پل‌مه افزایش تا ۴۰۰ درصدی عوارض بندری را یکی دیگر از مشکلات این حوزه، دانست و افزود: طی دو سال گذشته، دو مرتبه عوارض و هزینه های بندری افزایش پیدا کرده است. افزایش عوارض، سبب افزایش هزینه ترانزیت، کاهش تقاضا و در نهایت باعث کاهش درآمد، خواهد شد. همان طور که آمار نشان می دهد میزان ترانزیت نسبت به سال گذشته ۱۱ میلیون تن کالا، کاهش داشته است.

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.