نماینده مجلس: ایجاد شهرک‌ها در کرانه دریاها منجر به توسعه اقتصاد دریامحور می‌شود

جعفر قادری روز دوشنبه در نشست تخصصی خلیج فارس و اقتصاد دریا محور در دانشگاه شیراز گفت: حدود دو سوم جمعیت کشورهای دنیا در ۶۰ کیلومتری سواحل دریاها ساکن هستند در حالی که در ایران تراکم جمعیتی کمی در این نواحی وجود دارد و لازم است در این زمینه برنامه‌ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه از مصوبه اتصال فارس به خلیج فارس عبور نمی‌کنیم، اظهار کرد: بر این اساس چنین امکانی برای کهگیلویه وبویر احمد و کرمان نیز وجود دارد و بر اساس سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، تحقق این امر ظرفیت خوبی را برای توسعه دریامحور فراهم می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز ادامه داد: در حالی که نیمی از تولیدات ناخالص داخلی کشورهای دنیا مبتنی بر دریا است، متاسفانه این رقم در ایران کمتر از پنج درصد است.

قادری افزود: علاوه بر آن ایران کشوری با اقلیم خشک است و با خشکسالی های مداوم روبروشده؛ بنابراین استفاده از آب دریا می‌تواند پاسخگوی نیازهای آبی کشور باشد اما در حالی که کشورهای منطقه، سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب آب از خلیج فارس برداشت می‌کنند، ایران کمتر از یک میلیارد برداشت دارد.

وی اضافه کرد: اهمیت این موضوع از این رو روشن‌تر می‌شود که بدانیم ظرفیت سدهای کشور در مجموع ۵۰ میلیارد متر مکعب است و معمولا حدود ۴۰ میلیارد آن آبگیری می شود و امکان استفاده از ۳۰ میلیاردآن وجود دارد.

قادری با اشاره به نقش دریا در کاهش وابستگی کشور به اقلام کشاورزی و پروتئین، گفت: در زمان حاضر ایران از این ظرفیت استفاده نکرده در حالی که در دنیا دریا یکی از مهمترین منابع تامین پروتئین است.

فارس قابلیت بالایی برای حمل و نقل دریایی دارد

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز ادامه داد: ترانزیت و حمل و نقل دریایی ظرفیت بالایی برای اقتصاد دریا محور است و قابلیت بالایی را برای توسعه و اشتغال فراهم می‌کند.

وی افزود: حجم بالای تردد از تنگه هرمز، نشان دهنده این ظرفیت است و فارس با توجه به موقعیت جغرافیایی خود می‌تواند در این زمینه نقش آفرینی خوبی داشته باشد.

قادری ذخایر ارزشمند خلیج فارس مانند منیزیم و دیگر معادن در اعماق این آبها را از دیگر ظرفیت‌های بالقوه توسعه دریامحور ایران اسلامی برشمرد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در زمینه توسعه دریامحور باید در مراکز علمی کشور نیز ما به ازا داشته باشد و پایان‌نامه‌های دانشجویی به این سمت سوق داده شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.