تجدیدروابط سودان و ایران؛ ترس در جان مقامات اسرائیل!

سودان به اسرائیل و آمریکا پشت کرد و به سمت ایران آمد!

سرویسی بین الملل سی نیوزگزارش خبرگزاری اسرائیلی Jerusalem Center for Public Affairs را بررسی می کند : اخیرا سودان اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود با ایران را تجدید کرده است و  این تصمیم نگرانی‌هایی در اسرائیل و ایالات متحده بوجود آورده است.

در این گزارش امده است ، رژیم متجاوز اسرائیل به دقت به روابط رو به افزایش بین ایران و سودان نگاه می‌کند، تحولی که نگرانی‌ها را در میان مقامات سیاسی برجسته اورشلیم ایجاد کرده و به نظر می رسد این نگرانی ها به دلیل تنش‌های اخیر در غزه و حضور گسترده ایران در منطقه دریای سرخ است.

رئیس جمهور موقت سودان، عبدالفتاح البرهان، دو روز پس از حمله تروریستی حماس به اسرائیل اعلان کرد که روابط دیپلماتیک خود با ایران از سرگرفته است.تحلیلگران معتقدند ناپایداری های داخلی در سودان یکی از دلایلی است که رئیس جمهور سودان را به سمت رابطه با ایران هدایت کرده است.

منابع نزدیک به رئیس جمهور البرهان گفتند که تصمیم او به تجدید روابط با ایران، به دنبال تأمین حمایت نظامی از او بوده است.

نویسنده این گزارش معتقد است در ابتدا، انتظار می‌رفت که سودان از اسرائیل برای  تأمین سلاح کمک بگیرد  اما زمانی که این کمک به واقعیت مبدّل نشد، سودان به سوی ایران متمایل شد.

رابطه سودان و ایران ، برای اسرائیل بسیار نگران‌کننده است، زیرا سودان به عنوان نقطه مهمی برای انتقال سلاح‌ها به حماس شناخته می شود.

حالا اسرائیل در مواجهه با چالش‌هایی مانند اشغال منطقه رفح و “کریدور فیلادلفیا”، که یک مسیر حیاتی برای انتقال سلاح و یا هرچیز دیگری از طریق سودان به حماس است، قرار دارد.

این گزارش می گوید ، این موضوع برای ایالات متحده هم نگرانی‌هایی را بوجود آورده است. دولت های بایدن و مصر و عربستان سعودی که تا امروز از رئیس جمهور البرهان حمایت می کردند،  اکنون نگران رابطه سودان با ایران هستند.

با توجه به مواضع و ارتباطات مختلف از سوی سودان با ایران ، به نظر می رسد رئیس جمهور البرهان، مایل به قطع روابط با ایالات متحده و اسرائیل برای تأمین سلاح از ایران باشد.

همچنین  وزارت امور خارجه  اسرائیل معتقد است که ایران به درخواست رئیس جمهور سودان نیرو های دولت او را به سلاح های بروز مسلح کرده است.

گرچه اسرائیل می گوید که در سیاست های داخلی  سودان دخالت نمی‌کند، اما موقعیت جغرافیایی استراتژیک سودان باعث شده که اسرائیل و آمریکا به فکر تغییراتی در سیاست خود در مواجه با سودان بی افتند.

البته در سال جاری، سودان درخواست ایران برای ایجاد پایگاه نیروی دریایی در سواحل دریای سرخ را رد کرده بود ، اما اسرائیل و آمریکا احتمال می دهند که در آینده این اتفاق رخ دهد.

در مجموع، این تحولات نشان می‌دهند که روابط سودان با ایران برای اسرائیل و ایالات متحده  شرایطی سخت و پیچیده را به وجود آورده است و آنها در حال برنامه ریزی برای مقابله با این تحول بین المللی هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.