نیازمند گسترش حلقه فعالیت‌ها در حوزه دریایی هستیم

رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه برای رونق اقتصاد کشور باید روی اقتصاد و جذابیت های دریا در بخش های باری، مسافری و گردشگری متمرکز شویم، گفت: تغییر نگاه به اقتصاد دریا با ایجاد نگاهی بلندمدت به این مقوله، امری ضروری و واجب است.

به گزارش سی نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، سید علی حسینی با تاکید بر اینکه باید نگاه به دریا، حمل و نقل دریایی، توسعه بنادر و اقتصاد دریامحور بلندمدت باشد و با برنامه ریزی دارای چشم انداز و منسجم شرایط مطلوبی را برای تغییر و تحول در این حوزه رقم بزنیم، اظهار داشت: نباید اقتصاد دریامحور صرفا به تمرکز فعالیت ها در چند بندر بزرگ تجاری کشور خلاصه شود بلکه باید تمامی ظرفیت های دریایی و بندری را فعال کرد.

وی ادامه داد: باید بتوانیم از ظرفیت بنادر کوچک به خوبی استفاده کنیم و در کنار بنادر بزرگ تجاری، حلقه فعالیت ها در حوزه دریایی و بندری را گسترش دهیم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه دارای ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در کشور و از سواحل بسیار خوبی در جنوب ایران برخوردار هستیم، گفت: علاوه بر اقتصاد دریا باید روی جذابیت های دریا هم کار کنیم و مقوله بار و مسافر را با یکدیگر مدنظر قرار دهیم.

حسینی با اشاره به اینکه ایران از نظر لجستیکی در شرایط فوق العاده ای قرار دارد و می تواند محور تردد شناورها در منطقه باشید، عنوان کرد: باید در حوزه سوخت بانکرینک، تدارکات دریایی، سفر و گردشگری دریایی فعالیت های خود را توسعه بخشیم و با توجه به اینکه در نقطه استراتژیک منطقه قرار گرفته ایم از این موهبت به خوبی استفادی کنیم و سطح فعالیت های دریایی کشور را اراتقاء بخشیم.

وی با تصریح اینکه متاسفانه در رابطه با استفاده از فرصت های اقتصادی دریا، اقتصاد دریامحور و فرهنگ عمومی دریایی شرایط خوبی نداریم، بیان کرد: یکی از نکات بسیار مهم توجه وِیژه مسئولان به اقتصاد دریامحور است و در عین حال مردم باید مشاغل دریایی و فرصت های اقتصادی دریا را بشناسند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در خصوص دغدغه های مقام معظم رهبری در خصوص توسعه سواحل مکران و نتیجه بخش نبودن فعالیت ها علی رغم ظرفیت بالای اقتصادی و دریایی این منطقه، گفت: توسعه سواحل مکران شاخص های مختلفی دارد که باید در دستورکار قرار گیرد اما متاسفانه با وجود تلاش های مختلف در دولت های گذشته فعالیت ها نتیجه بخش نبوده است و باید در این رابطه تجدیدنظر کنیم.

حسینی با اشاره به اینکه توسعه جابهار می تواند توسعه سواحل مکران را در پی داشته باشد، خاطرنشان کرد: علاوه بر چابهار صحبت های مختلفی در مورد بندر جاسک مطرح می شود و باید شاهد فعالیت جدی این دو بندر در سواحل مکران باشیم و با سرمایه گذاری مناسب و توسعه فعالیت ها در بخش ترانزیت، صادرات و واردات، حمل و نقل دریایی شرایطی را ایجاد کنیم که به توسعه سواحل مکران منجر شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.