لزوم وجود متولی واحد در حوزه ترانزیت

محمد نیک‌پی، رییس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران، در خصوص وضعیت حوزه ترانزیت کشور مباحثی مانند تعدد مراکز تصمیم‌گیری، ناوگان فرسوده حوزه حمل‌ونقل و قوانین مالیاتی را از مشکلات این حوزه دانست و پیشنهاداتی را در راستای بهبود شرایط کنونی ارائه کرد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران، اظهار کرد: یکی از مشکلات حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی تعدد مراکز تصمیم‌گیری است، دستورالعمل‌های هریک از این مراکز با یکدیگر در تناقض بوده و مشکلات مضاعفی را برای دست اندرکاران این حوزه ایجاد کرده است.

نیک‌پی افزود: برای حوزه ترانزیت باید تنها سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به عنوان یک سازمان متولی به صورت یک پارچه و متحد برای تصمیم‌گیری وجود داشته باشد، اما اکنون سازمان‌هایی مانند «حفظ نباتات» که با عنوان « قرنطینه» شناخته می‌شود، همچنین نیروی انتظامی، وزارت خارجه و تعزیرات داعیه تصمیم‌گیری دارند و هر یک خود را بر حسب وظایف قانونی محوله، در این امر محق می‌دانند.

وی در عین حال با قدردانی از رویکرد مثبت اداره گمرک در یکی دوسال اخیر در ارتباط با ترانزیت، خاطرنشان کرد: البته در خصوص تضامین و بیمه‌ها مسائلی مابین اداره گمرک و سازمان‌های بیمه‌گر وجود دارد که شرکت‌های حمل‌ونقل را تحت تاثیر قرار داده است و در این ارتباط نقش مشورتی وکارشناسی انجمن‌های شرکت‌های حمل ونقل سراسر کشور می‌تواند این موضوع را به نوعی مدیریت کند.

عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در ادامه موضوع نقل‌و‌انتقال ارز و وجوه را از معضلات تمام صنوف از جمله شرکت‌های بین‌المللی حمل‌ونقل می‌داند و عنوان کرد: طی این سال‌ها در این زمینه جلسات متعددی با مسئولان بانک مرکزی برگزار کردیم اما متاسفانه هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است. امیدواریم بانک مرکزی در این خصوص برای شرکت‌های حمل‌ونقل در تمام حوزه‌های جاده‌ای، دریایی، هوایی و ریلی تدابیری بیندیشد.

وی با اشاره به مباحث مالیاتی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی، تاکید کرد: تدوین قوانین یکپارچه و واحد در مباحث مالیاتی قطعا می‌‌تواند از تفاسیر مختلف در این زمینه که مشکلاتی برای شرکت‌ها ایجاد کرده، جلوگیری کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.