توافق چهارجانبه عراق، ترکیه، قطر و امارات بر سر جاده توسعه

«باسم العوادی»، سخنگوی دولت عراق اعلام کرد: «انتظار می‌رود توافق چهارجانبه عراق، ترکیه، قطر و امارات درباره جاده توسعه امضا شود.»

به گزارش سی نیوز  به نقل از الفرات، العوادی با بیان اینکه در سفر فردای «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه به بغداد شاهد نقطه تحول بزرگی در مناسبات دو کشور خواهیم بود، گفت: «در این دیدار دو توافق راهبردی و بیش از ۲۰ یادداشت تفاهم و توافقی درباره پرونده آب شامل چندین ماده و بند امضا خواهد شد.»

العوادی با تاکید بر اینکه توافق بین عراق و ترکیه موجب ترسیم رویکردهای مشترک برای مقابله با چالش‌های امنیتی می‌شود، اظهار داشت: «پرونده آب برای عراق و امنیت برای ترکیه جزء مسائل حساس است.»

پروژه جاده توسعه که توسط «محمد شیاع السودانی»، نخست‌وزیر عراق اعلام شده و شامل مسیری زمینی و ریلی از عراق به ترکیه و بنادر آن است.

این مسیر از بندر فاو در بصره آغاز می‌شود و برنامه ‌یزی شده تامتشکل از یک جاده و راه آهن به طول یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر داخل خاک عراق و اتصال آن به شبکه ریلی ترکیه است.

بودجه این پروژه حدود ۱۷ میلیارد برآورد شده و در ۳ مرحله اجرا می‌شود. مرحله نخست سال ۲۰۲۸ مرحله دوم سال ۲۰۳۳ و مرحله پایانی نیز سال ۲۰۵۰ تکمیل می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.