رئیس کمیسیون عمران مجلس: نتوانستیم از ظرفیت های دریایی استفاده مناسب کنیم

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمدرضا رضایی کوچی» شامگاه چهارشنبه در مراسم گرامی داشت روز دریانورد افزود: استفاده نکردن مناسب از ظرفیت‌های دریایی باعث شده شهرهای کنار دریا به لحاظ اقتصادی شرایط خوبی نداشته باشند.
وی با بیان اینکه جمعیت ساکن سواحل ایران در شمال و جنوب نیز نتوانسته‌اند به خوبی از ظرفیت های دریایی استفاه کنند، اظهار داشت: مجلس آمادگی دارد با تصویب لوایح مورد نیاز زمینه استفاده از ظرفیت‌های دریایی را برای کشور فراهم کند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: ایران از شمال و جنوب به دریا متصل است و دریا در توسعه اقتصادی کشورها بسیار تاثیرگذار است.
وی با بیان اینکه دریانوردان در این عرصه موتور متحرکه اقتصاد دریایی هستند افزود، دریانوردان ایرانی در طول هشت سال دفاع مقدس تلاش‌های زیادی کردند تا صادرات و واردات کالا در زمان جنگ بدون هیچ مشکلی انجام شود.
رضایی کوچی با بیان اینکه نقش نیروهای سپاه پاسداران و نیروی دریایی در تامین امنیت دریاها بسیار تاثیرگذار بوده است گفت: در طول هشت سال دفاع مقدس این نیروها توانستند امنیت خوبی را در دریاها برای کشورمان به وجود آورند.
در ادامه این مراسم فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران نیز اظهار داشت: با وجود امنیت دریایی هیچ کس حق ندارد در آب‌های بین المللی به کشتی‌های حامل پرچم ایران تعرض کند و این نشان می‌دهد نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه بسیار مقتدر عمل می‌کند.
علی فدوی افزود: امروز همه کشتی‌های ایران در آب‌های آزاد جهان می توانند از پرچم ایران استفاده کنند تا با امنیت بیشتری در دریاهای آزاد تردد کنند.
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران یادآور شد: بخشی از تجارت ما به تجارت دریایی مرتبط است و دریانوردان کشورمان در این عرصه تلاش‌های زیادی انجام می‌دهند تا حمل و نقل دریایی کشور بدون مشکلی به سهولت انجام شود.
«محمد راستاب» معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این مراسم بر اهمیت نقش دریانوردان در صنعت کشتیرانی جهان تاکید کرد و گفت: در هر صنعتی منابع انسانی مهمترین سرمایه‌های آن هستند و در صنعت کشتیرانی نیز دریانوردان مهمترین سرمایه آن شناخته می‌شوند.
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در سال 2015 بیش از 10 میلیارد تن کالا توسط کشتی‌ها حمل شد که ارزش آن بیش از چهار تریلیون دلار بود.
راستاب بیان کرد: بدون شک بدون حمل و نقل دریایی تمام کشورهای جهان با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند و دریانوردان به عنوان فعالان کشتی های جهان در این بخش نقش مهمی ایفا می‌کنند.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: بیش از 1.5 میلیون نفر در حوزه دریانوردی جهان فعال هستند و بیش از 10 هزار نفر نیز از دریانوردان ایرانی بر روی کشتی های اقیانوس پیما کار می‌کنند که علاوه بر ناوگان دریایی داخلی بر روی ناوگان بین المللی نیز مشغول کار هستند.
راستاب تصریح کرد: صنعت دریانوردی جهان تا سال 2025 با کمبود دریانورد اقیانوس پیما مواجه خواهد شد و تربیت نیروی انسانی مناسب برای دریانوردی ایران بسیار ضرورت دارد.
وی اظهار داشت: آئین نامه بازگشت دریانوردان به میهن اخیرا در هیات دولت تصویب شده تا دریانوردانی که سوار کشتی می‌شوند و در آب‌های بین المللی تردد می کنند با صحت و امنیت کامل به میهن بازگردند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.