افزایش ۵۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران

با بهره‌برداری از میدان‌های سپهر و جفیر محقق شد؛

به گزارش سی نیوز ، در ابتدای دولت سیزدهم اکثر پروژه‌های توسعه‌ای نفت و گاز کشور متوقف شده بود و تولید نفت نیز به کمتر از ۲ میلیون بشکه در روز رسیده بود.

دولت گذشته اجرای پروژه‌های توسعه‌ای را به امید واگذاری به شرکت‌های غربی متوقف کرده بود اما دولت سیزدهم با میدان دادن به شرکت‌های داخلی، توسعه میادین نفت و گاز را توسعه بخشید و اکنون با گذشت ۲.۵ سال از دولت سیزدهم، به تدریج پروژه‌هایی که سال‌ها راکد بودند به بهره‌برداری می‌رسند. میادین نفتی سپهر و جفیر نیز از جمله این پروژه‌ها هستند که در دولت گذشته رها شده بودند.

آنطور که جواد اوجی وزیر نفت گفته، در آغاز به‌کار دولت سیزدهم برداشت روزانه نفت از میدان‌های نفتی در خوزستان یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه میلیون بشکه بود و امروز با همت کارکنان صنعت نفت این رقم به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه رسیده است.

در چند سالی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، تولید نفت ۶۰ درصد، تولید روزانه گاز طبیعی ۵۰ میلیون مترمکعب، ظرفیت پالایش نفت روزانه ۲۱۰ هزار بشکه و ظرفیت پالایش گاز ایران روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

یک میلیون بشکه افزایش تولید نفت در دولت سیزدهم عمدتا ناشی از احیای بازارهای صادراتی کشور بوده است. یعنی دولت گذشته به علت ناکامی در صادرات نفت، به ناچار ظرفیت تولید را کاهش داده بود اما در دولت سیزدهم با تدابیر اتخاذشده، مجددا صادرات نفت کشور به بیش از یک میلیون بشکه در روز افزایش یافت و به تبع آن تولید از میادین به حداکثر ظرفیت رسید.

گام دوم دولت سیزدهم برای افزایش تولید نفت، توسعه میادینی بود که پروژه توسعه آنها سال‌ها بود متوقف مانده بود. میادین سپهر و جفیر از جمله این میادین به حساب می‌آید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.