افزایش 125درصدی ترافیک دریایی در دماغه امید نیک

به گزارش سی نیوز ؛ در پی افزایش حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری اسرائیل در باب مندب و دریای سرخ، تردد کشتی‌ها در کانال سوئز به شدت کاهش یافته است. این واقعیت باعث انحراف بسیاری از کشتی‌ها به سمت مسیر جنوبی‌تر از دماغه امید نیک شده است. با کاهش 85 درصدی تردد در کانال سوئز، ترافیک دریایی در این منطقه با 125 درصد افزایش، تغییرات قابل توجهی را نشان داده است.

بر اساس داده‌های مارین ترافیک، تعداد کشتی‌های باری با محموله‌های خشک، تر، رو-رو، گاز طبیعی مایع (ال ان جی) و گاز نفتی مایع‌شده (ال پی جی) در شش ماه گذشته 85 درصد کاهش یافت. در ماه نوامبر سال گذشته، قبل از افزایش حملات حوثی‌ها، 1094 کشتی از کانال سوئز عبور کردند. این تعداد با آغاز حملات حوثی‌ها کاهش یافت و مسیر کشتی‌ها به سمت دماغه امید نیک تغییر پیدا کرد. تعداد کشتی‌های عبوری از کانال سوئز در دسامبر سال گذشته 923 کشتی بوده و در ژانویه، فوریه و مارس امسال به ترتیب 233، 94 و 85 کشتی عبور کرده است. در ماه آوریل، 159 کشتی از این مسیر عبور کرد.

برعکس این روال نیز، تعداد کشتی‌هایی که از رأس امید نیک عبور کرده‌اند، به طور چشم گیری افزایش یافته است. در نوامبر 2023، تعداد کشتی‌های عبور کننده از این منطقه در سطح 1682 فروند بود که این رقم در یک ماه بعد به 1800 فروند رسید. در ژانویه سال جاری، 2699 فروند کشتی و در فوریه نیز 2728 فروند کشتی از این منطقه استفاده کرده اند. در دو ماه گذشته نیز به ترتیب 2922 فروند و 2873 فروند کشتی از رأس امید نیک عبور کردند.

این تغییرات نه تنها نرخ حمل‌ونقل را تحت تأثیر قرار داده است بلکه الگوی تجارت جهانی را نیز بازنگری می‌کند. انتظار می‌رود که این وضعیت تا زمانی که تنش‌های سیاسی در منطقه ادامه دارد، ادامه داشته باشد، و احتمالاً تأثیرات آن به طولانی مدت توسعه یافته و قابل ملاحظه باشد.
منبع:آناتولی

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.