مشکلات توافق ایران و هند در بندر چابهار رفع شد

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از حل مشکل قرارداد ایران و هند در بندر چابهار خبر داد و گفت: تنها توافق در خصوص یک بند این قرارداد باقیمانده است.

علی‌اکبر صفایی با اشاره به وضعیت قرارداد با هندی ها در بندر چابهار اظهار کرد: هند کشور بزرگی است که آینده اقتصادی بسیار خوبی دارد. قراردادی با این کشور امضا شد که بعدها تغییر کرد. از ابتدای دولت سیزدهم تمامی مشکلات این قرارداد حل شد و تنها توافق در مورد یک بند این قرارداد بین ایران و هند باقی ماند و کمتر از یک ماه آینده مدنظر قرار می گیرد.

وی افزود: قراداد هندی‌ها در بندر چابهار 85 میلیون دلار و به صورت BOT است که در فاز اول توسعه بندر چابهار هندی‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند و در فاز دوم قرار است با سرمایه‌گذاری برخی کشورهای خارجی پروژه پیش برود و در این زمینه نیازمند توافق با متقاضیان هستیم.

صفایی با بیان اینکه هندی‌ها تاکنون 25 میلیون دلار (29.4 درصد) در بندر شهیدبهشتی چابهار سرمایه‌گذاری کرده‌اند، گفت: این سرمایه‌گذاری در بخش جرثقیل‌های ساحلی بوده و اخیرا با مدلی که در خصوص آن به توافق رسیده‌ایم، فعالیت‌ها آغاز شده چرا که چند سالی اقدامات لازم راکد باقی مانده بود.

وی توضیح داد: هندی‌ها ملزم به تامین مجموعه‌ای از تجهیزات نظیر جرثقیل‌های ساحلی، گنتری کرین، محوطه‌ای و تجهیزات تخلیه و بارگیری کالا هستند و قرارداد بلندمدت کمتر از یک ماه دیگر نهایی می‌شود و این قرارداد بلندمدت حافظ منافع کشور است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین با اشاره به تامین شناورهای رو-رو در بنادر کشور، گفت: در خصوص شناورهای رو-رو در دریای خزر، شناور اجاره‌ای از بندر انزلی به روسیه ماهانه یکبار در حال تردد است.

صفایی ادامه داد: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سفارس ساخت 4 فروند شناور باری را به شرکت صدرا داده که این برای اولین بار در تاریخ کشور است که شناور باری ساخته خواهد شد. تا کنون تمامی شناورها خارجی بوده اند و قرارداد مربوطه در این خصوص 3 ساله است.

وی گفت: در مورد بنادر جنوب نیز 4 فروند کشتی با سرمایه گذاری بخش خصوصی مدنظر قرار گرفته که 2 فروند شناور رو-رو خریداری شده و قرار است زنجیره انتقال کالا از بندر شهیدرجایی به آسیای میانه تکمیل شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.