مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی: سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری برای تأمین ناوگان و تجهیزات دریایی و بندری

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت که یک میلیارد دلار به منظور تأمین ناوگان و تجهیزات دریایی و بندری، توسعه ناوگان و شناورهای اقیانوس‌ پیما سرمایه‌گذاری خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سی نیوز، علی اکبر صفایی در نشست خبری صبح روز شنبه 21 مرداد که با حضور رسانه‌ها در سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد، ضمن تقدیر از زحمات خبرنگاران طول یکسال گذشته در زمینه بندری و دریایی، اشاره کرد که مسائل اقتصاد دریا با جدیت توسط مقامات برجسته و مسئولان ارشد کشور در دستورکار است.

وی افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام به صورت رسمی به اقتصاد دریا توجه و ورود کرده و دولت نیز اقتصاد دریا را به عنوان یکی از محورهای برنامه هفتم توسعه  مدنظر قرار داده و مطرح کرده است.

صفایی اظهار داشت: کمیسیون عمران به عنوان یک کمیسیون مرتبط با حوزه دریا، در این زمینه عملکرد موثری داشته و نظرات دولت و اعضای کمیسیون عمران در مورد مسائل دریایی مورد توجه قرار گرفته است و هم‌اکنون موضوعات مرتبط در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است و دنبال می شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه مطالعات طرح جامع اقتصاد دریا و وظایف دستگاه‌های مختلف در حوزه دریا و ساحل، شروع شده است، بیان نمود: امیدواریم طرح جامع اقتصاد دریا به‌عنوان یک ضرورت و نقشه ‌راه، مدنظر قرار گیرد و تا پایان سال جاری در کارگروه ملی اقتصاد دریا تصویب شود.

صفایی از افزایش سهم اقتصاد دریا از رشد اقتصاد کشور خبر داد و در خصوص فعالیت‌های عملی کارگروه ملی اقتصاد دریا اظهار داشت: پروژه‌های مرتبط تعریف شده و در حال پیش‌برد با دستگاه‌های مسئول در خصوص زمین، مطالعات مدیریت یکپارچه ساحل، مجوزهای مرتبط و دیگر موارد است. ایجاد پتروشیمی‌ها با اعتبار بالا نیز در دستور کار قرار گرفته تا با شکل‌گیری قطب‌های اقتصادی و جذب جمعیت در سواحل منجر شود.

وی افزود: در زمینه اقتصاد دریا و حمل و نقل دریایی، پروژه‌هایی به ارزش 189 هزار میلیارد تومان اجرا شده و به مردم واگذار شده‌اند و در زمینه توسعه ناوگان و موضوعات تجهیزات بندری و شناورهای باری اقیانوس‌پیما، پروژه‌هایی به ارزش نزدیک به یک میلیارد دلار  در دست اقدام قرار دارند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در حوزه نوسازی ناوگان، به ویژه در بخش ناوگان‌های با سن کمتر، اعلام کرد: در حوزه پروژه‌های عمرانی، از جمله توسعه بنادر کوچک و بزرگ، 530 هزار میلیارد ریال پروژه در دست اقدام داریم که از سوی سازمان بنادر تعریف شده است و همچنین 470 هزار میلیارد ریال نیز از طرف بخش خصوصی مدنظر قرار گرفته است.

صفایی در خصوص توسعه دریانوردی بیان داشت: برخی از دانشگاه‌های دریایی ظرفیت‌های بسیار مفیدی را ایجاد کرده‌اند و بیش از 70 درصد این ظرفیت‌ها در حال حاضر در حال بهره‌برداری هستند.

 وی ضمن ابراز امیدواری به اینکه جوانان به عنوان یک شغل هیجان‌انگیز با حقوق و مزایای مناسب به حرفه دریانوردی بپیوندند، افزود: هر شغلی دشواری‌های خود را دارد و شاید مسائلی مانند دوری از خانواده می‌تواند مطرح باشد، اما در شغل دریانوردی مزایایی همچون استراحت‌های طولانی مدت وجود دارد و باید دانست که جایگاه حرفه دریانوردی در جامعه بسیار ارزشمند است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد کمبود تعداد دریانوردان اعلام کرد: در حال حاضر با کمبود 4600 دریانورد مواجهیم، به ویژه در دسته شناورهای زیر 3000 تن.

درباره حادثه رخ داده برای کشتی “White Purl”، صفایی اظهار کرد: این کشتی برای بارگیری گاز ال.پی. جی وارد لنگرگاه عسلویه شده بود. در ساعت 15روز پنجشنبه هفته گذشته، گزارشی درباره شرایط اضطراری از سوی کشتی دریافت شد.

وی افزود: این کشتی با پرچم پاناما و تحت فعالیت خدمه اوکراینی و هندی با سانحه آتش سوزی کمپرسور مایع سازی مواجه گشت. این حادثه ممکن بود منجر به یک سانحه بزرگ در کشور شود، اما با همکاری و هوشمندی وزارت نفت، تعداد 22 خدمه این کشتی به موقع نجات یافتند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در این حادثه بدون اینکه کشتی به آب فرو رود، کنترل و مهار آتش سوزی با موفقیت انجام شد و امروز صبح، خوشبختانه اعلام شد که عملیات مرتبط با کشتی حادثه‌دیده به پایان رسیده است.

وی خاطرنشان ساخت: به این ترتیب، یک بار دیگر افتخاری برای کشور رقم خورد و کشتی تحت اختیار خدمه خارجی قرار گرفت تا فعالیت‌های خود را دوباره آغاز و دنبال نماید.

صفایی درباره عملکرد تخلیه و بارگیری کالا اظهار داشت: خوشبختانه با کاهش واردات کالاهای اساسی، شاهد افزایش تولید داخلی هستیم.

وی افزود: در طول ابتدای امسال تاکنون، حجم تخلیه و بارگیری بنادر کشور معادل 82 میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، 2.2 درصد رشد داشته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اهمیت مقوله کانتینرها به عنوان یکی از شاخصه های مهم در اقتصاد کشور، اظهار داشت: در این زمینه، شاهد یک رشد 5 درصدی در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته هستیم و خوشبختانه در بخش صادرات، تراز خارجی صادرات نیز با رشد چشمگیری مواجه است.

صفایی در خصوص حوزه گردشگری و مسافرت دریایی نیز تاکید کرد: در زمینه تردد شناورها، مسافرت‌ها و گردشگری دریایی، شاهد یک رشد 8 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم و در برخی از بنادر شمالی، در حوزه ترانزیتی در دریای خزر یک رشد 32 درصدی را نیز تجربه کرده‌ایم.

 

تولید و انتشار: سی نیوز

لینک کوتاه: https://seanews.ir/50548

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.