رونق تجارت دریایی زمینه ساز توسعه پایدار است

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز و پژوهشگر تاریخی گفت: باتوجه به پیشینه ممتاز ایرانیان در زمینه دریانوردی برای دستیابی به توسعه متوازن ، پایدار و رونق اقتصادی باید تجارت دریایی گسترش یافته و تقویت شود.
به گزارش سی نیوز به نقل از ایرنا: عبدالرسول خیراندیش روز دوشنبه در همایش بین‌المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس در بوشهر اظهار کرد: ایرانیان در زمینه تجارت دریایی با تناژ بالا سابقه طولانی دارند و شکل گیری سلسله های قدرتمند هخامنشیان ، اشکانیان ، ساسانیان و دیلمیان نیز به این دلیل است که ایرانیان دارای امکانایت پشرفته برای تجارت دریایی در مقیاس سنگین بوده اند.

وی با گرامیداشت روز ملی خلیج فارس افزود: بوشهر در مقطعی از تاریخ دارای جایگاه ممتازی در رونق اقتصاد کشور بوده طوریکه از طریق تجارت دریایی حجم عظیم کالا وارد و به مناطق داخلی ایران ارسال و سپس به ساحل مدیترانه صادر می شده است.

پژوهشگر تاریخی با اشاره به اینکه علت ثروتمندی و قدرتمندی ایران در بخش اعظم تاریخ ناشی از رونق تجارت دریایی بوده است یادآورشد: متون تاریخی بیانگر دوره طولانی رونق تجارت سنگین دریایی توسط ایرانیان است.

خیراندیش تصریح کرد: با آمدن پرتقالی ها در هرمز تجارت دریایی ایرانیان رو به افول گذاشت و فقط بعد از گرفتن هرمز در مقطعی کوتاه نادر تلاشی برای دستیابی به جایگاه قبلی ایرانیان در زمینه تجارت دریایی انجام داد که ناتمام ماند و در دوره جدید ۱۰۰ ساله نیز ما اقدام موثر و موفقی برای برگشت تناژ سنگین در تجارت دریایی داشته ایم اما کافی نیست و برای قرار گرفتن در شرایطی که در این زمینه دارای قدرت استراتژیک شویم فاصله زیادی داریم .

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز ادامه داد: استراتژیک بودن قدرت دریایی نیازمند تجارت سنگین با تناژ بالا است .

وی گفت: علت موفقیت اندک ما زمین دارای ، زمین خواری و زمین بازی در اقتصاد کشور بوده است و تا زمانی که زمین بتواند به عنوان عامل اصلی ثروت و سرمایه نقش اول را بازی کند هیچ کشوری نمی تواند در زمینه صنعت و تجارت دریایی موفق باشد.

خیر اندیش اضافه کرد: موفقیت برخی از کشورهای پیشرفته نیز ناشی از حل کردن مساله زمین در اقتصاد و سوق دادن ثروت و سرمایه به تولید ، صنعت و تجارت دریایی است.

وی ادامه داد: قبل از انقلاب صنعتی و پیش از آنکه کارخانه های بزرگ پارچه بافی و ریسندگی بوجود آید نیز جمعیت بزرگی از مردم اروپا بجای کار روی زمین به پارچه بافی در منزل و تجارت رو آورند و نهایتا با تشکیل کمپانی های بزرگ در زمینه تجارت دریایی پیشتاز شدند.

خیر اندیش گفت: بدلیل هزینه های بالای تجارت زمینی در مقایسه با تجارت دریایی هیچ وقت تجارت سنگین و بزرگ نبوده است به همین جهت تجارت دریایی علاوه بر جنبه استراتژیک جنبه حیاتی نیز برای کشورها داشته است.

وی بااشاره به شکل گیری صنعت بیمه در زمینه تجارت دریایی افزود: برای دستیابی به توسعه پایدار باید سیاست گذاری‌ها به سمت تجارت دریایی سوق داده شود.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.