نشست سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، جمهوری هند و فدراسیون روسیه برگزار شد+عکس

نشست سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، جمهوری هند و فدراسیون روسیه، پیرامون تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال- جنوب، با حضور روسای عالی‌رتبه سه کشور در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی بندری ودریایی سی نیوز، صبح امروز در هتل اسپیناس پالاس تهران، نشستی با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و هیئت عامل، سفرای کشورهای حاشیه خلیج فارس، دریای عمان و کشورهای شرق و غرب دریای خزر، شرکت‌های بخش خصوصی ایران، روسیه و هند و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این نشست، مباحثی درباره تسهیل ترانزیت و همکاری‌های توسعه تجارت مورد بحث و بررسی قرار گرفت و راهکارهایی ارائه شد.

براساس این گزارش ، در نشست تهران تقویت تجارت از طریق کریدور شمال-جنوب که که بخش مهمی از آن در ایران است، توسط کشورهای بهره بردار مورد تأکید قرار گرفت. سه کشور ایران، روسیه و هند تصمیم گرفتند تا در خصوص افزایش حجم حمل و نقل تجاری از طریق کریدور شمال-جنوب اقداماتی را به عمل آورند.

در ابتدای این نشست علی اکبر صفایی، معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در نشست سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری هند پیرامون تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال-جنوب که با حضور مقامات عالی رتبه کشورهای روسیه و هند، سفرای مختلف کشورهای حوزه خلیج فارس، دریای عمان و کشورهای شرق و غرب دریای خزر و نمایندگان بخش خصوصی برگزار شد، اظهار داشت: حضور موثر مقامات عالی روسیه و هند و نمایندگان سایر کشورها، در این نشست طی یک فضای تعاملی و سازنده، نقطه نظرات ارزشمندی تبادل خواهد شد و در نهایت خروجی این نشست به توسعه همکاری‌های کشورهای عضو کریدور شمال-جنوب منجر خواهد شد.

وی در ادامه افزود: این نشست با عنوان «هم‌اندیشی ارتقای جایگاه ترانزیتی کریدور شمال-جنوب» در راستای تحقق برنامه‌های دولت مردمی و با هدف اجرایی‌سازی اهداف موافقتنامه ترانزیتی کریدور شمال-جنوب به منظور بررسی راهکارهای عملیاتی شدن ابتکار «ایران-راه» که توسط وزیر محترم راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران مطرح شده، مدنظر قرار گرفته است.

معاون وزیر راه با اشاره به اینکه در پی موفقیت سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه و هدف طی یک سال گذشته بسیاری از موانع برطرف شده و ایران بار دیگر در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا مورد توجه تجار و سرمایه گذاران کشورهای مختلف قرار گرفته است، عنوان کرد: پیوستن ایران به سازمان شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا فرصت‌های بی نظیری را در اختیار طرف ها قرار خواهد داد و ایران مصمم است تمامی موانع تعرفه ای و غیر تعرفه‌ای خود را در کوتاه ترین زمان ممکن برطرف کند.

میزان حمل کالا در کریدور شمال جنوب تا سال 2030

وی اعلام کرد: این نوع جانمایی کریدورهای ترانزیتی در منطقه ای از اهمیت دوچندان برخوردار است؛ زیرا این منطقه جغرافیایی در مسیر بازارهای بزرگ تولید، مصرف و ایجاد ارزش افزوده کالا در شمال و جنوب، شرق و غرب قرار گرفته است و همچنین مطالعات واقع بینانه انجام شده توسط بانک توسعه اوراسیا نشان می دهد که تقاضای بالقوه برای حمل کالا در کریدور شمال-جنوب تا سال 2030 به 24.7 میلیون تن خواهد رسید که 12.8 میلیون تن آن غیر کانتینری و 11.9 میلیون تن کانتینری است و این ارقام نشان دهنده اهمیت حمل و نقل کانتینری در آینده کریدور شمال-جنوب است.

برنامه توسعه ظرفیت عملیات لجستیکی کانتینری

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه بنادر ایران علاوه بر سرمایه گذاری و توسعه زیرساخت‌های لجستیکی خود جهت پذیرش 290 میلیون تن کالا، سرمایه گذاری های زیادی در لجستیک کانتینری انجام داده اند، بیان کرد: ماحصل این اتفاق،‌ ایجاد ظرفیت عملیات لجستیکی برای 8.2 میلیون TEU  کانتینر در سال است و برنامه توسعه ظرفیت لجستیک کانتینری تا ظرفیت 9.5 میلیون TEU در حال انجام است.

صفایی ادامه داد: به طور کلی توسعه متوازن و هماهنگ زیرساخت های فیزیکی و زیرساخت های نرم، تأثیر بسزایی در تسهیل، تسریع و افزایش حجم تقاضا برای حمل و نقل کالا در کریدور شمال-جنوب خواهد داشت، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه توسعه زیرساخت های فیزیکی اقدامات زیادی انجام داده است.

اقدامات صورت گرفته در راستای تسهیل و تسریع حمل‌ونقل کالا

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته، گفت: در ماه های آینده پروژه احداث قطعه راه آهن رشت به آستارا با هدف افزایش ظرفیت تردد سالانه به 15 میلیون تن بار در این مسیر انجام می شود و با تامین تجهیزات و روساخت‌های لازم، بهره‌برداری از این قطعه راه آهن فصل جدیدی را در کریدور حمل و نقل بین المللی شمال جنوب باز خواهد کرد به گونه ای که تمامی بازیگران عرصه حمل و نقل، لجستیک و زنجیره تامین منطقه ای و کشورهای عضو این کریدور و سایر کشورها از شرق و جنوب شرق آسیا تا کشورهای حاشیه جنوبی دریای عمان و خلیج فارس و همچنین منطقه قفقاز، روسیه و اروپا از مزیت های رقابتی این مسیر از نظر امنیت، ایمنی، زمان و هزینه حمل و نقل بهره‌مند خواهند شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به پروژه عظیم اتصال بندر راهبردی و اقیانوسی چابهار در جنوب شرقی ایران و در ساحل دریای عمان به شبکه راه آهن کشور در شهر زاهدان به طول حدود 630 کیلومتر و با پیشرفت فیزیکی بیش از 65 درصد،‌ اعلام کرد: همچنین در ادامه آن، اتصال ریلی تا شهر مشهد در شمال شرق کشور به طول حدود 910 کیلومتر جهت دسترسی به مرز ریلی سرخس با کشور ترکمنستان و فراتر از آن، در اولویت قرار دارد.

پروژه توسعه زیرساخت فیزیکی در کریدور شمال-جنوب

صفایی با بیان اینکه همچنین چندین پروژه توسعه زیرساخت فیزیکی در کریدور شمال-جنوب علاوه بر ایران توسط کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان، ارمنستان و ترکمنستان برای اجرا پیش بینی و برنامه ریزی شده است، گفت: از جمله مهم‌ترین موارد می‌توان به پروژه های  نوسازی گذرگاه های مرزی راه آهن در آذربایجان و گذرگاه راه آهن در بندر روسیه، ساخت چندین بخش از بزرگراه سریع باکو-مرز فدراسیون روسیه، ساخت بخش های متعدد کریدور جاده ای شمال-جنوب در ارمنستان، ساخت بزرگراه  سیرجان-بندرعباس، ساخت جاده کنارگذر در اطراف شهر ماخاچ کالا در بزرگراه آستاراخان-ماخاچ کالا، بازسازی جاده مرز روسیه و قزاقستان، ساخت جاده مرزی ترکمن باشی-قزاقستان، نوسازی گذرگاه راه آهن اینچه برون در مرز ترکمنستان و ایران و نیز نوسازی خط راه آهن گرمسار – اینچه برون در ایران اشاره کرد.

وی ادامه داد: با تجزیه و تحلیل داده‌های سرمایه‌گذاری‌های مربوط به توسعه زیرساخت‌های فیزیکی کریدور شمال-جنوب، متوجه می‌شویم که کل سرمایه‌گذاری در تمامی پروژه‌های زیربنایی در حال اجرا یا برنامه‌ریزی شده بالغ بر 38.2 میلیارد دلار و 69 درصد از کل اعتبارات مربوط به شاخه غربی خزر است.

به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی شاخه شرقی و شاخه میانی (ترانس خزر) به ترتیب 11.1 و 19.2 درصد از کل بودجه را به خود اختصاص داده اند و بیشترین میزان سرمایه گذاری مربوط به پروژه های در حال اجرا و برنامه ریزی شده در کریدور شمال-جنوب مربوط به دو کشور روسیه و ایران است که به ترتیب با 13.2 میلیارد دلار و 12.8 میلیارد دلار در توسعه زیرساخت های فیزیکی برنامه ریزی شده و میزان سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت های فیزیکی توسط قزاقستان، آذربایجان، ارمنستان و ترکمنستان به ترتیب 6.3، 2.8، 1.8 و 0.6 میلیارد دلار است.

صفایی با بیان اینکه برای رونق کریدور شمال -جنوب، توسعه متوازن و هماهنگ زیرساخت‌های نرم در همراهی با زیرساخت‌های فیزیکی مهم است و بدون توسعه زیرساخت‌های نرم، سرمایه‌گذاری‌های کلان در حوزه زیرساخت‌های فیزیکی اثربخش نخواهد بود، عنوان کرد: تاکید  امروز بنده بیشتر مربوط به سیاست های مربوط به توسعه زیرساخت های نرم است که حمایت و همکاری نزدیک سایر اعضای کریدور را می طلبد.

تشریح تمهیدات مهم توسعه زیرساخت های نرم و سخت در کریدور شمال-جنوب

وی با اشاره به تمهیدات مهم مربوط به توسعه زیرساخت های نرم و سخت در کریدور شمال-جنوب کمک می کند، توضیح داد: توسعه و سرمایه گذاری در زمینه ناوگان حمل و نقل دریایی خزر و نیز اعتماد به شرکت های فورواردری که با مالکیت زیربخش های لجستیکی در مدهای مختلف حمل و نقل قادر به ارایه خدمات قابل اعتماد و اقتصادی با هزینه و زمان سیر رقابتی با مسیر سنتی را ارایه می‌کنند از جمله موارد مهم است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: همچنین باید بدانیم توسعه یک اکوسیستم اطلاعاتی واحد که شامل تمام داده های موجود در مورد فعالیت های بازار حمل و نقل از جمله داده های ترافیک بار در لحظه، داده های وضعیت بارگیری و تخلیه، داده های درخواست بارگیری و غیره است و اکوسیستم اطلاعاتی   INSTC  باید از تبادل متقابل داده ها در حمل و نقل محموله هایی که از طریق همه کشورهای متعاهد حمل می شوند، پشتیبانی کند.

صفایی با اشاره به توسعه یک اکوسیستم قانونی واحد برای عملیات حمل و نقل گفت: این  اکوسیستم شامل اسناد حمل و نقل استاندارد و قوانین سازگار برای حمل و نقل و اسناد پشتیبان بر اساس بارنامه های SMGS یا CIM برای حمل و نقل ریلی، بارنامه های CMR برای حمل و نقل جاده ای، بارنامه های دریایی برای حمل و نقل دریایی، بارنامه های حل چندوجهی فیاتا، رسید انبار فیاتا، گواهینامه های قرنطینه دامی و نباتی و…است.

وی در مورد سایر تمهیدات، اظهار داشت: توسعه پنجره واحد برای خدمات گمرکی، ترویج حمل و نقل چندوجهی و خدمات لجستیکی حمل درب به درب، توانمندسازی شرکت های حمل و نقل و تشویق آن‌ها به ایفای نقش متصدی حمل و نقل چند وجهی و صدور بارنامه واحد، ایجاد شرکتهای کشتیرانی مشترک در دریای خزر و تعهد به برقراری سرویس های منظم کشتیرانی که هم اکنون کشتیرانی ج.ا.ا این سرویس را راه اندازی کرده و اطلاعات سرویس های مربوطه در دسترس تجار است از دیگر مواردی است که باید به آن اشاره داشت.

معاون وزیر راه با اشاره به توسعه مهر و موم های (پلمب) الکترونیکی برای نصب روی کامیون ها، واگن های ریلی و کانتینرها برای اطمینان از قابلیت ردیابی آنها در تمام طول کریدور،‌ عنوان کرد: ایجاد لاین و مسیرهای الکترونیکی عبور کامیون در گذرگاه های مرزی و بنادر تجاری خزر، ایجاد یک پورتال وب جهت کریدور شمال جنوب برای فهرست کردن شرایط حمل و نقل در کشورهای متعاهد، تعرفه ها و شماره تماس های مورد نیاز و نیز توسعه مجوزهای الکترونیکی ترانزیت از دیگر تمهیدات مهم مورد نظر است.

صفایی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با آگاهی از اهمیت نقش عوامل زیرساختی نرم به ویژه اهمیت سرویس لجستیک درب به درب و تاثیر آن بر کاهش قیمت تمام شده، تحویل سریع کالا و برقراری خدمات حمل و نقل منظم و برنامه ای محمولات، اقدامات مهمی را انجام داده است، خاطرنشان کرد: از جمله این اقدامات و تمهیدات، ساماندهی خدمات لجستیک یکپارچه و تشکیل شبکه همکاری و توسعه دفاتر نمایندگی در هند و روسیه توسط سه شرکت حمل و نقل چندوجهی ایرانی است.

وی افزود: انتظار داریم کشورهای دوست روسیه و هند و همچنین سایر کشورهای عضو کریدور شمال-جنوب حمایت عملی لازم را برای انتقال کالا از طربق خاک ایران انجام دهند و تمهیدات لازم را برای برقراری ارتباط مؤثر بین تجار صادر و واردکننده و شرکت های حمل و نقل و فورواردرها جهت عبور کالا از کشور ایران را پیش بینی و عملی کنند.

8 اصل اساسی در ابتکار ایران -راه

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ابتکار «ایران-راه»، گفت: ایران-راه کاملا همسو با مفاهیم بنیادین کریدور شمال جنوب و در راستای توسعه توسعه و تقویت حمل‌ونقل ترکیبی و چندوجهی است.

مهرداد بذرپاش در نشست سه جانبه ایران، روسیه و هند که با حضور مقامات عالی‌رتبه سه کشور در حال برگزاری است، اظهار داشت: در اصول حاکم بر ابتکار ایران-راه که در پیوند عمیق با مفاهیم مرتبط با کریدور شمال-جنوب است، 8 اصل اساسی وجود دارد.

وی ادامه داد: چندجانبه گرایی به عبارتی حرکت به سمت همگرایی اقتصادی در حوزه کریدورها و خنثی‌سازی یکجانبه‌گرایی و تحریم‌ها است، مشارکت جویانه بودن یعنی پاسخ به نیازها و تامین منافع مشترک ذی‌نفعان، رویکرد همسایگی ترانزیتی به مفهوم ایجاد فرصت‌های ترانزیتی و لجستیکی برای کشورهای همسایه و غیرهمسایه از طریق تقویت پیوندهای ترانزیتی است و رویکرد شبکه‌ای به معنای هم‌افزایی تمامی زیرساخت‌ها و تسهیلات ترانزیتی و لجستیکی ذی‌نفعان به منظور آزادسازی ظرفیت‌های بالقوه شرکای ترانزیتی است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تسهیل‌گری به معنای توجه به در هم‌تنیدگی ترانزیت، لجستیک، تجارت و امور مالی-بانکی و هماهنگ‌سازی رویه‌ها و قوانین در این حوزه‌ها است، عنوان کرد: اصل مبتنی بر حافظه تاریخی به عبارتی، یادآور مناسبات تاریخی کشورها در قرن های پیشین در مراودات تجاری جهانی و مقوله هوشمندانه و فناورانه به معنای تقویت جریان‌ انتقال دانش، تجربیات و فناوری لجستیکی و ترانزیتی با تاکید بر فناوری‌های هوشمند و دیجیتال است.

بذرپاش افزود: همچنین انعطاف پذیر و تاب آوری به عبارتی، حفظ کارایی و کیفیت زیرساخت‌ها و خدمات حمل‌ونقلی و لجستیکی در شرایط گوناگون تعریف می شود.

پنجره فرصت جهت رونق مبادلات

وی با بیان اینکه در راستای بهره مندی حداکثری از پنجره فرصت بیان شده جهت رونق مبادلات و توسعه مسیرهای مقرون به صرفه در جهت شمال-جنوب و مشخصا کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب در چارچوب مشارکت جویانه، راهبردهای اساسی وجود دارد، گفت: حمایت و تشویق فعالان و بازیگران تجارت، لجستیک، حمل و نقل و ترانزیت به منظور توسعه و تقویت حمل‌ونقل ترکیبی و چندوجهی از جمله این راهبردهای اساسی است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: استفاده از ظرفیت شورای هماهنگی کریدور شمال-جنوب به منظور همسان‌سازی سازوکارهای همکاری و پیاده سازی مفهوم پنجره واحد ترانزیت و نیز استفاده از ظرفیت‌ سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری های اقتصادی یا همان اکو از دیگر راهبردهای اساسی است.

رقابتی تر شدن مسیرهای کریدور شمال-جنوب

بذرپاش با اشاره به اینکه مدیریت یکپارچه جریان حمل‌ونقل و توسعه حمل‌ونقل فناورانه با تاکید بر اتصال پلتفرم های آنلاین و اشتراک‌گذاری اطلاعات و داده ها با تأکید بر امکان رصد محموله‌ها در مسیر کریدور دیگر راهبرد مدنظر است، خاطرنشان کرد: توسعه همکاری ها در حوزه بیمه های حمل ونقل و افزایش گردش پول در مبادلات و تسویه های مالی در مناسبات حمل و نقل و ترانزیتی بر اساس پیمان های پولی دوجانبه جهت دفع ریسک های مالی و رقابتی تر شدن مسیرهای کریدور شمال-جنوب دیگر راهبردی است که باید به آن توجه داشت.

وی افزود: تعمیق همکاری های راهبردی در زمینه سرمایه گذاری مشترک در توسعه زیرساخت های کلیدی حمل و نقل و لجستیکی جهت تسریع در تکمیل و توسعه آن ها دیگر راهبردی است که باید در نظر داشت.

«ایران-راه» پنجره فرصتی برای استفاده کشورهای ذی‌نفع

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نزدیک به یک ماه قبل در سخنرانی خود در بیست و ششمین مجمع بین المللی اقتصادی در سنت پترزبورگ، ابتکار جمهوری اسلامی ایران به نام ایران-راه را به عنوان پنجره فرصتی برای استفاده کشورهای ذینفع و تمامی بازیگران عرصه تجارت، لجستیک و ترانزیت از قلمروی جمهوری اسلامی ایران به عنوان سرزمین فرصت های لجستیکی و ترانزیتی مطرح کردم، اظهار داشت: واژه راه در زبان فارسی، همزمان هم به معنای راه و هم راه حل است، بنابراین ایران-راه به این معنی است که ایران، هم به عنوان راه و هم راه حل برای پیوندهای امن، ایمن، سهل، سریع و مقرون به صرفه اقتصادی برای رقابت سازنده و مشارکت بازیگران ذینفع در عرصه ترانزیت و لجستیک نقش آفرینی خواهد کرد.

بذرباش گفت: بنابراین کشورهای منطقه و فرامنطقه ای این فرصت را خواهند داشت که با استفاده از مسیرها، امکانات و ظرفیت های ایران، بخش عمده ای از مسائل ترانزیتی و لجستیک خود را حل کنند.

وی با اشاره به اینکه از نظر تاریخی، سرزمین ایران قرن ها به عنوان گذرگاه بین قاره ای نه تنها نقشی کلیدی در تجارت و مبادلات کالا ایفا کرده، بلکه دریچه های تعامل را میان انسان ها گشوده و فصلی با شکوه را در تاریخ بشریت رقم زده است، اظهار داشت: در این عصر طلایی در مسیرهای باستانی که از قلمروی ایران می گذشتند، روح صلح و همکاری و سود متقابل بر مبنای تشریک مساعی نژادها، اقوام و تمدن ها و ادیان گوناگون و نیز جریان های پایدار مبادله فرهنگ، دانش و تجربه موج می زد، این چنین شد که میراث بزرگ بشریت در این تعاملات و تبادلات شکل گرفت که آثار باستانی به جا مانده از آن دوران، نظیر کاروانسراها، مؤید این واقعیات انکار ناپذیر است.

تشریح مزیت های نسبی و رقابتی

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه اصول حاکم بر ابتکار ایران-راه، کاملا همسو با مفاهیم بنیادین کریدور شمال-جنوب آزادکننده ظرفیت های عظیم ناشی از مزیت های متعدد  نسبی و رقابتی جغرافیایی و اقتصادی است، بیان کرد: اهم این مزیت های نسبی و رقابتی شامل همجواری «کریدور شمال-جنوب» با قطب‌های تولید و مصرف انرژی جهان، ایجاد ائتلاف های جدید ترانزیتی بر مبنای تجارت و توسعه زنجیره تامین نوین، پیوند و دسترسی کشورهای حوزه غرب آسیا، قفقاز، آسیای میانه و خلیج فارس است.

بذرپاش ادامه داد: همچنین از دیگر مزیت‌های مهم نسبی و رقابتی امکان تعریف و توسعه  مسیرهای ترانزیتی ترکیبی و چند وجهی، امکان بهره‌گیری از ظرفیت‌های همکاری همه‌جانبه سازمان‌های منطقه‌ای، فرصت‌های جذب سرمایه‌گذاری مشترک کشورهای ذی‌نفع در کریدور شمال-جنوب در زیرساخت‌های کلیدی و نیز وجود ایران به عنوان پلی با ثبات، امن، مقرون به صرفه و بهینه برای ترانزیت است.

ظرفیت ۱۵ میلیون تنی تجارت در کریدور شمال-جنوب

ایگور لویتتین، دستیار رئیس جمهور روسیه، با بیان اینکه برای اجرایی سازی موافقتنامه ‌های دو یا سه در حوزه عملیاتی کردن کریدورهای تجاری به مکانیزم واحدی نیاز داریم، تاکید کرد: فدراسیون روسیه بدون کشورهای عضو این کریدور ۱۵ میلیون تن ظرفیت تجارت از طریق این کریدور را دارد؛ مقدار بسیار زیادی کود و مواد غذایی در سال جاری صادر کردیم و عضو قرارداد غلات نیز هستیم.

دستیار رئیس جمهور روسیه، در نشست سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، جمهوری هند و  فدارسیون روسیه، اطهار داشت: کریدور شمال_جنوب می‌تواند یک مسیر بشردوستانه برای کشورهای فقیر باشد.

ایگور لویتتین با بیان اینکه مهم‌ترین لازمه پیشرفت تجارت در کریدور شمال-جنوب، تعریف یک سیاست واحد برای تجارت است، اظهار داشت: بر این باورم که مسئله اصلی مورد طرح در نشست امروز باید تعریف کردن یک چهارچوب یکسان و رسیدن به یک درک مشترک برای تمامی فعالان تجاری این کریدور باشد.

وی با اعلام اینکه کریدور شمال_جنوب پیچیدگی‌ های خاص خود را دارد، گفت: کشور های ترانزیتی بسیاری در این مسیر وجود دارد و سیاست‌های گمرکی متعددی برای آن تعریف می‌شود، در این راستا باید این سیاست‌ ها یکسان شود و اظهارنامه‌های گمرکی با پلمپ الکترونیکی برای این کریدور طراحی شود.

این مقام ارشد روسیه افزود: با اظهارنامه گمرکی الکترونیکی می‌توانیم محموله‌ها را بدون بازرسی‌ های متعدد جابه‌جا کنیم، همچنین باید یک صندوق مشخص برای سرمایه ‌گذاری در این کریدور وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: نکته مهم دیگر موضوع گردشگری در این کریدور است، جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه علاقه بسیاری به گردشگری در این کریدور دارند.

لویتتین‌ با تاکید بر اینکه ویزا باید لغو شود، اضافه کرد:  شهروندان ما باید بتوانند با استفاده از ظرفیت‌های ابن کریدور، به سادگی با فرهنگ و سنت‌های یکدیگر آشنا شوند.

وی خاطر نشان کرد: در حمل و نقل ریلی موانع کمتری وجود دارد، در حمل و نقل جاده‌ ای راننده‌ها مدت طولانی رانندگی می‌کنند و در جاده‌ها متوقف می‌شوند، در حالیکه حمل و نقل ریلی این مانع را ندارد، بنابراین از تمامی کشورهای حوزه تقاضا دارم به کریدور ایران بپیوندند تا به هدف بالای این کریدور برسیم.

به گفته ایگور لویتتین، زمان ارسال کالا از طریق ریلی بسیار کوتاه ‌تر از مسیرهای دیگر است، ضمن اینکه انتقال کالا از طریق جاده‌ها، آلایندگی بسیار بیشتری در مقایسه با حمل‌نقل ریلی دارد.

مشکلات فیزیکی، نرم افزاری و ارزیابی دستاوردها، چالش‌های اصلی کریدور شمال-جنوب

ویکرام میسری، معاون مشاور امنیت ملی جمهوری هند، با بیان اینکه دهلی‌نو همواره متعهد بوده تا برای رونق کریدور شمال-جنوب، به بهترین شکل منابع خود را در اختیار اجرا کنندگان قرار دهد، تاکید کرد: باور داریم اتصال این کریدور می‌تواند به سود تمامی کشورهای منطقه باشد.

معاون مشاور امنیت ملی جمهوری هند در نشست هم‌اندیشی سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، جمهوری هند و فدارسیون روسیه در تهران، با بیان ایران و روسیه بازیگران بسیار مهمی در کریدور شمال_جنوب هستند، اظهار داشت: نکته حائز اهمیت برای ما این است که بخش خصوصی این مسیر را به مسیرهای دیگر ترجیح دهد.

وی با دسته‌بندی مشکلات و موانع موجود در این مسیر تجاری برای تبدیل شدن کریدور شمال-جنوب به یک مسیر ترجیحی گفت: سه دسته مشکلات و چالش‌های اصلی در استفاده بخش‌های خصوصی از کریدور شمال-جنوب وجود دارد که می توان آن‌ها به سه گروه مشکلات فیزیکی، نرم افزاری و ارزیابی دستاوردها دسته‌بندی کرد.

میسری با اشاره موافقت‌نامه اخیر جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه برای اتمام خط آهن رشت آستارا، خاطرنشان کرد: این موافقتنامه قطعاً بر کارایی و کارآمدی هرچه بیشتر و تکمیل کریدور شمال_جنوب تاثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه مشکلات ساختاری در بنادر و جاده‌ها قابل حل‌وفصل هستند، بیشتر چالش‌ها در دو دسته نرم‌افزاری و ارزیابی دستاوردها است که به یک زبان مشترک در این زمینه نیاز داریم.

میسری افزود: تشکیل یک دبیرخانه در INSTC برای رسیدن یه یک زبان مشترک به منظور تسهیل‌گری و حل مشکلات بسیار موثر خواهد بود.

 معاون مشاور امنیت ملی جمهوری هند در ادامه با بیان اینکه دولت‌ها باید در این پروژه نقش تسهیلگری ایفا کنند، تاکید کرد: بهره‌وری نهایی این پروژه، بخش‌های خصوصی سه کشور و کشورهای همجوار هستند و باید دولت‌ها تلاش خود را افزایش دهند تا بخش های خصوصی بتوانند در کشورهای مختلف با یکدیگر ارتباط بگیرند.

 

گزارش تصویری نشست سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، جمهوری هند و فدارسیون روسیه

 

انتشار اختصاصی: سی نیوز

منابع: سی نیوز، پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر ودریانوردی و پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی

لینک کوتاه: https://seanews.ir/49273

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.