نظرات مشترکی بین تهران و مسکو درباره کریدور شمال-جنوب وجود دارد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت پروژه کریدور شمال – جنوب و خط راه آهن انتقال رشت- چابهار گفت: نظرات مشترکی بین تهران و مسکو درخصوص این پروژه وجود دارد و نظر ما در جمهوری اسلامی ایران به کارگیری توان بخش خصوصی و ظرفیت‌های این بخش در توسعه این خطوط است.

به گزارش سی نیوز به نقل از مانا، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با ایگور لویتین دستیار و فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه دیدار و گفتگو کرد.

پورابراهیمی در ابتدای این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های بالای مناسبات تهران- مسکو در ابعاد سیاسی، فرهنگی و تاریخی گفت: کمیسیون اقتصادی در راستای توسعه همکاری‌های دوطرف، ظرفیت‌های خوبی را ایجاد کرده و در کنار دولت قرار دارد.

وی افزود: من به عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی طی سفر‌های مختلف به روسیه با مقامات رسمی پارلمانی دیدار‌های خوبی داشتم و ظرفیت‌ها و همکاری دوجانبه در حوزه پارلمانی و اقتصادی استقبال و با توجه به تحریم‌های وضع شده علیه دو کشور این آمادگی را داریم که امکانات دو کشور را برای رفع موانع به کار گیریم.

پورابراهیمی تصریح کرد: امیدواریم در این سفر دستاورد‌های خوبی به ویژه در موضوع رفع موانع عملیاتی کریدور شمال- جنوب داشته باشیم و با برنامه ریزی مسئولان مرتبط بتوانیم در حوزه ملی و منطقه ای، ظرفیت‌های تهران- مسکو را برای توسعه کشور و البته استان کرمان به کار گیریم.

وی با اشاره به اهمیت پروژه کریدور شمال – جنوب و خط راه آهن انتقال رشت- چابهار گفت: نظرات مشترکی بین تهران و مسکو درخصوص این پروژه وجود دارد و نظر ما در جمهوری اسلامی ایران به کارگیری توان بخش خصوصی و ظرفیت‌های این بخش در توسعه این خطوط است و تجربه نشان داده تنها راه توسعه پروژه، نقش آفرینی بخش خصوصی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم تاکید کرد: جذب سرمایه گذاری خارجی نیز یکی از راه‌های پیشبرد این پروژه است و هرگونه پیشنهاد از سوی طرف روسی در این خصوص به طور ویژه در مجلس پیگیری خواهد شد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما در مجلس و دولت جمهوری اسلامی ایران به عنوان سیاستگذار باید در کنار بخش خصوصی باشیم و کمیسیون اقتصادی حمایت خود را از توسعه این پروژه مهم اعلام می‌کند و پیشنهاد می‌دهیم این پروژه را به عنوان یک مجموعه واحد در بخش‌های ریلی، آبی، بندر خشک، اقتصادی، سیاسی و سایر ارکان دیده و پیش ببریم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به قوانین موجود در سطح کشور گفت: قوانین کشور ما شرایط مطلوبی را برای سرمایه گذاری ایجاد کرده، اما شاید در مسائل اجرایی با موانعی روبرو است.

در ادامه ایگور لویتین دستیار و فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه گفت: ما نگاه ویژه‌ای به کشور جمهوری اسلامی ایران داریم و به عنوان یک هاب لجستیکی به آن نگاه می‌کنیم، چرا که اعتقاد داریم ایران می‌تواند نه تنها به عنوان کریدور شمال- جنوب بلکه به عنوان کریدور غرب به شرق نیز نقش آفرینی کند.

وی ادامه داد: وقتی به نقشه‌های کهن و هزاران ساله نگاه می‌کنیم، ایران نقش لجستیکی و مهمی را ایفا می‌کرده است و می‌توان با مطالعه این نقشه‌ها گفت ایران مرکز حمل و نقل بخش مهمی از دنیا بوده است.

دستیار و فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه افزود: ظرفیت جمهوری اسلامی ایران در بنادر جنوبی و خلیج فارس اجازه می‌دهد این کار صورت گیرد و همه می‌خواهند یک هاب در این منطقه ایجاد شود و این ایده از طریق ایران دنبال شود.

ایگور لویتین با اشاره به دیدار با معاون اول رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی گفت: ما تفاهم نامه‌هایی با وزیر راه و شهرسازی برای توسعه این مسیر به امضا رساندیم.

به گزارش خانه ملت در این جلسه استاندار کرمان با اشاره به ظرفیت خوب استان به عنوان پهناورترین استان کشور برای احداث بندر خشک و استفاده از ظرفیت ریلی در مسیر کریدور رشت- چابهار اعلام آمادگی کرد.

 

بازنشر خبر: سی نیوز

منبع: https://mana.ir/fa/news/95587

لینک کوتاه: https://seanews.ir/46058

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.