مشاور ویژه ریاست جمهوری برزیل:پهلوگیری ناوگروه ایران در برزیل یک تصمیم حاکمیتی است

مشاور ویژه ریاست جمهوری برزیل در امور بین‌الملل، نگرانی و واکنش آمریکا و رژیم صهیونیستی به پهلو گرفتن کشتی‌های ایرانی در برزیل را «تعجب‌آور» توصیف و تصریح کرد ایران «دشمن ما نیست و ما روابط خوبی داریم».

به گزارش سی نیوز به نقل از ایرنا، سلسو آموریم (Celso Amorim) وزیر امور خارجه سابق برزیل و مشاور ویژه فعلی ریاست جمهوری در امور بین‌الملل گفت واکنش آمریکا و اسرائیل در انتقاد از حضور دو کشتی جنگی ایران در بندر ریودوژانیرو برزیل، عجیب است.

وی در گفت‌وگو با رسانه برزیلی او گلوبو (O Globo) تصریح کرد: ایران دشمن ما نیست. ما روابط عادی و خوبی با ایران داریم و طبق قوانین بین‌المللی دریایی عمل می‌کنیم، این یک تصمیم حاکمیتی ماست.

الیزابت باگلی سفیر ایالات متحده در برزیل در ماه فوریه (بهمن/اسفند) مدعی شد که چنین کشتی‌هایی می‌توانند تجارت غیرقانونی و تروریسم را تسهیل کنند. این نگرانی سپس توسط وزارت خارجه آمریکا تقویت شد.

مشاور لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری فعلی برزیل تاکید کرد: ما هیچ دلیلی نداریم که فکر کنیم کشتی‌ها در یک فعالیت غیرقانونی و نامشروع شرکت می‌کنند، اما هرکسی حق دارد هر چه می‌خواهد فکر کند. این یک واکنش تعجب‌آور است.

فشارهای واشنگتن بر برزیل برای آنکه به حضور کشتی‌های ایرانی در خاک خود اجازه ندهد، رد شد و به دنبال مجوز دولت لولا داسیلوا، کشتی‌های جنگی ایران، مکران (IRIS Macran) و دنا (IRIS Dena) روز یکشنبه در ریودوژانیرو پهلو گرفتند.

سفارت ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که این ناوگروه برای «مأموریت صلح» به سراسر جهان می‌رود و سفر آن به برزیل بخشی از سیاست همکاری تهران با «کشورهای دوست» برای ارتقای امنیت مسیرهای تجاری دریایی است.

 

بازنشر: سی نیوز

منبع: https://www.irna.ir/news/85047201/

لینک کوتاه: https://seanews.ir/44748

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.