سهم دریا در تولید ناخالص داخلی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد

منصور آرامی نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر و رئیس فراکسیون بنادر و اقتصاد دریامحور در مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست با دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران و در گفتگو با سی‌نیوز با اشاره به اینکه یکی از چالش‌هایی که در عرصه حمل و نقل دریایی اینروزها ما در مجلس شورای اسلامی شاهد آن هستیم این است که ما یک متولی مشخص و یک کمیسیون مشخص در حوزه حمل و نقل دریایی نداریم و کمتر در رابطه با آن صحبت شده است و شاید در حوزه‌های حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی در کمیسیون عمران بحث‌هایی صورت بگیرد اما در حوزه‌ دریایی در این کمیسیون توجه جدی صورت صورت نمیگیرد.
رئیس فراکسیون بنادر و اقتصاد دریامحور ادامه داد: از طرف این فراکسیون با کمیسیون صحبت‌هایی صورت گرفته که اولین جلسه اولین جلسه چالش های حمل و نقل دریایی را در این کمیسیون با حضور دستگاه‌های متولی برگزار کنیم چرا که در حوزه حمل و نقل دریایی ما فقط با خصوط حمل و نقل و لاینرها مواجه نبوده و مجموعه‌هایی همچون گمرک، راهداری، سازمان بنادر، بانک مرکزی و دیگر مجموعه‌ها باید در این نشست حضور داشته باشند.
آرامی افزود: آغاز اینگونه جلسات شروع خوبی است تا فضایی ایجاد شود که در ادامه مرکز پژوهش‌های مجلس هم همکاری کرده تا چالش‌های این حوزه احصا شود. این اقدام بسیار کمک کننده است و ما در این حوزه در مجلس خلا داشته و متولی خاصی در این حوزه نداریم و کمتر کسی در مورد حمل و نقل دریایی صحبت می‌کند.
وی با اشاره به تهیه شدن یک نامه نامه خطاب به رئیس جمهور، رئیس مجلس و دیگر دستگاه‌های در رابطه با ایجاد یک شورا یا دبیرخانه در برنامه هفتم گفت: ما این نامه را تهیه کردیم تا در برنامه هفتم توسعه به شکل گیری اینچنین نهایی برای توجه منسجم برای مراجعه و شناخت و حل مسائل و مشکلات زیر نظر رئیس جمهور توجه شود.
نماینده مردم بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر با اشاره به اینکه میزان سهم دریا در تولید ناخالص داخلی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: تمامی دستگاه‌ها، سازمان‌ها و دیگر مجموعه‌هایی که به نوعی با حمل و نقل دریایی مرتبط هستند باید به شکل فراسازمانی فکر کرده و برای این حوزه برنامه ریزی کنند. ما باید بتوانیم سهمی برای دریا در تولید ناخالص داخلی در نظر بگیریم که در آن صورت است که توجه‌ها به سمت حوزه دریا جذب می‌شود.
آرامی با تاکید بر ضرورت همراهی تشکل‌ها در راستای ایجاد دغدغه برای شکل گیری توجهات به حوزه دریا و بندر گفت: بیان دغدغه‌ها و مسائل و مشکلات از سوی تشکل‌ها در شکل‌گیری دغدغه‌های اصلی بسیار به ما کمک می‌کند که ما از این فعالیت‌ها زودتر به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم چرا که دغدغه حوزه دریا و بندر از مسائلی است که رهبر انقلاب و برخی دیگر از مسئولان حوزه دریایی همچون نیروی دریایی بسیار بر روی این موضوع دغدغه دارند و حتی ما شاهد هستیم که در برخی از کشورها در این حوزه به ایجاد یک سازمان توسعه دریایی یا حتی یک وزارت خانه روی آورده‌اند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.