تضییع حقوق مسافران هواپیمایی معراج و نبود پاسخگو

حقوق مسافران مجموعه‌ای از سیاست‌ها، دستورالعمل ها و استانداردهایی است که الگوی رفتاری شرکت هواپیمایی و دستاندرکاران امور پروازی را مشخص می‌کند و هدف آن هم تضمین حقوق مادی و معنوی و رعایت شأن و منزلت مسافران در مسافرتهای هوایی است.

از سوی دیگر رعایت این مجموعه حمایتی برای کلیه شرکت‌های هواپیمایی لازم الاجراست، اما برخی شرکت های هواپیمایی با نادیده گرفتن این دستورالعمل‌ها، حقوق مسافران را ضایع می‌کنند.

به طور مثال شرکت هواپیمایی معراج در عید نوروز امسال برخی مسافران خود را در ترکیه جا گذاشت و برای استدلال خود گفته بود طبق قانون مندرج در Grand operation manual عمل کرده است؛ اما در حال حاضر که خود این شرکت دچار تاخیر در پرواز شده مسوولیت پذیر نیست و خسارتی هم به مسافران نداده است و با بهانه جویی قصد تضیع حقوق مسافران پرواز ۲۸۰۳ را دارد که مشمول دریافت جریمه ۳۰ درصدی از این شرکت میشوند.

اما سوال اصلی این است که چه کسی باید پاسخگو باشد و متولی این موضوع چه کسی است؟

مسافران پرواز هواپیمایی معراج به شماره ۲۸۰۳ که قرار بود ساعت ۱۵: ۱۵ در تاریخ ۱۲ تیر۱۴۰۱ مشهد را به مقصد تهران ترک کنند دچار تأخیر شده و در نهایت این پرواز با دوبار لغو، ساعت ۲۰ آن روز انجام شد.

تضییع حقوق مسافران هواپیمایی معراج و نبود پاسخگو

بر پایه این خبر پیش از این اعلام شده بود این پرواز با تأخیر سه ساعت و نیمه، ساعت ۱۸ و ۴۵ دقیقه از فرودگاه شهید هاشمی نژاد انجام شود.

متاسفانه یکی از دلایل خشم و نارضایتی مسافران عدم اطلاع‌رسانی مسئولان این پرواز برای تاخیر چندباره بود.

در صورتی که این شرکت با توجه به گسترش انواع شبکه‌های ارتباطی از جمله پیامک می‌توانست مسافران را نسبت به تغییرات پروازی مطلع کند.

شایان ذکر است بنا بر اعلام سازمان هواپیمای، تمامی شرکت‌های هواپیمایی داخلی موظف هستند تاخیرات، تغییرات یا ابطال پروازهای خود به هر دلیل را به سرعت و پیش از حضور مسافران در فرودگاه به طرق مختلف از جمله ارسال پیامک، پست الکترونیک، تماس مستقیم و … به اطلاع مسافران خود برسانند تا از ایجاد تبعات منفی به دلیل حضور و معطلی مسافرین در فرودگاه‌ها جلوگیری به عمل آید.

همچنین دستورالعمل حقوق مسافران در پروازهای داخلی به شرح ذیل است که شرکت معراج هیچ‌کدام از این مفاد را اجرایی نکرده و پرداخت جریمه ۳۰ درصدی را منوط به درج شکایت از این شرکت دانست.

*در صورت تأخیر بیش از یک ساعت و کمتر از دو ساعت، از مسافران پذیرائی نوع اوّل به عمل خواهد آمد. (پذیرائی نوع اوّل: شامل میان وعده اعم از نوشیدنی گرم یا سرد و شیرینی مناسب می‌باشد.) ارائه این پذیرائی مشروط به وجود زمان کافی جهت پذیرایی و عدم افزایش تأخیر بیشتر می‌باشد.

ب) تأخیر بیش از ۲ ساعت و تا ۴ ساعت:

–  انجام پذیرائی مناسب حداقل نوع اول با توجه به امکانات فرودگاهی

–  فراهم نمودن امکان برقراری ارتباط تلفنی جهت اطلاع‌رسانی

–  تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر و امکان انجام آن

–  انجام اقدامات لازم جهت اعزام با سایر شرکت‌های هواپیمایی در صورت درخواست مسافر و در صورت وجود پرواز در همان مسیر و یا انتقال به مقصد نهائی ازطریق مسیرهای جایگزین به جزء مسیر درج شده در بلیت یا استرداد کامل وجه بلیت مسافر در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز.

ج) تأخیر بیش از ۴ ساعت:

–  در این صورت شرکت حمل‌کننده موظف است، علاوه بر رعایت مفاد بند (ب)، نسبت به جبران خسارت  به میزان ۳۰ درصد نرخ پایه بلیت اقدام نماید.

تضییع حقوق مسافران هواپیمایی معراج و نبود پاسخگو

با وجود این که پرواز شرکت معراج بیش از ۴ ساعت تاخیر داشته اما این شرکت از پرداخت خسارت به مسافران معترض خودداری می‌کند.

امید است همانقدر که مسولین هواپیمایی معراج قوانین و دستورالعمل های پروازی را برای مسافران خود در خارج از مرزهای کشور لازم الاجرا میداند؛ مسافران داخلی به ویژه زائران حرم علی بن موسی رضا را نیز مورد کرامت قرار داده و با رعایت قانون حداقل دلجویی را از مسافران خود داشته باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.