معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد: جزییات استرات‍ژی‌ تعرفه‌ای سازمان بنادر و دریانوردی برای سال ۹۷/ عملیاتی شدن تعرفه‌های جدید از نیمه اردیبهشت

 

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تشریح استراتژی‌های تعرفه‌ای سازمان بنادر و ارایه سیاست‌های کلی سازمان در سال ۹۷، گفت: در تعریف تعرفه‌های جدید هزینه دریایی و بندری برای بهره‌برداران کاهش پیدا می‌کند و تلاش شده تا در تعریف جدید سادگی و شفافیت لازم اعمال شود و از پیچیدگی در تعاریف که مورد گلایه‌مندی بسیاری از بهره‌برداران بود، ممانعت کردیم.

به گزارش سی نیوز و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی امروز ۲۹ فروردین‌ماه در نشست خبری به تشریح استراتژی‌های تعرفه‌ای سازمان بنادر در سال ۹۷ و همچنین ارایه سیاست‌های کلی سازمان در سال جدید پرداخت.

راستاد گفت: تعرفه و هزینه‌هایی که برای کالاها و کشتی‌ها تعریف می‌کنیم تاثیر فراوانی بر رقابت‌پذیری دارد و به همین دلیل نیز سازمان بنادر و دریانوردی به دنبال آن است تا با اعمال سیاست‌های تعرفه‌ای تلاش کند وضعیت بنادر را ارتقا دهد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با یادآوری این مطلب که سازمان بنادر در تعیین قیمت‌گذاری بنادر جایگاه کلیدی دارد، ادامه  داد: تعیین تعرفه برای شرکت‌های خدماتی دریایی حیاتی است و در این رابطه نیز سازمان بنادر و دریانوردی برنامه های کوتاه مدت و بلندمدتی را تعریف کرده است و در راستای تحقق اهداف برنامه‌های تعریف شده گام برمی‌دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بیان برنامه‌های میان‌مدت سازمان بنادر و دریانوردی برای افزایش میزان رقابت‌پذیری بنادر اعلام کرد: در دوره میان‌مدت، تعریف تعرفه‌های منعطف و شناور متناسب با نیاز ذی‌نفعان به منظور تسریع در عملیات بندری، تسهیل تجارت و جذب سهم بیشتر کالا و  کانتینر در دستور کار است. همچنین، تدوین تعرفه ها با ماهیت متفاوت در برنامه ۳ ساله همراه با کتابچه هایی تعریف شده است.

وی خاطرنشان کرد: تعریف تعرفه‌ها نه به صورت یکسان بلکه به صورت متغیر و متناسب با فعالیت و مقیاس فعالیت‌های بندری انجام خواهد شد. به عنوان نمونه، بنادر کانتینری با بنادر فله‌ای و سایر بنادر تعرفه ای متفاوت در برنامه ۳ ساله دارند.

راستاد همچنین گفت: در سال جاری سازمان بنادر با استناد به قانون تسریع و تخلیه و بارگیری کشتی ها مصوب خرداد ۹۵ و اصلاحیه ای که در این رابطه در بهمن ۹۶ توسط سازمان بنادر اعلام و در مجلس به تصویب رسید، و همچنین در راستای اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی و بالابردن رقابت‌پذیری، بالا بردن توان صادرکنندگان و کاهش هزینه‌های تمام شده کالاهای وارداتی تصمیم به ارتقای تعرفه های بندر کرده است.

وی تصریح کرد: در تعریف تعرفه های جدید هزینه دریایی و بندری برای بهره‌برداران کاهش پیدا می‌کند و تلاش شده تا در تعریف جدید سادگی و شفافیت لازم اعمال شود و از پیچیدگی در تعاریف که مورد گلایه‌مندی بسیاری از بهره‌برداران بود، ممانعت کردیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ارتقای سطح عملکرد بنادر، بالابردن کیفیت تجهیزات با هدف جذب خطوط کشتیرانی بزرگ از جمله برنامه‌هایی است که داریم.

راستاد افزود: تلاش کردیم در تعریف تعرفه های به مولفه های مختلفی از جمله نرخ ارز توجه کنیم و تلاش کردیم تا تعرفه‌ها به گونه‌ای اعمال شود که توجیه‌پذیر باشند و در آنها تمامی عوامل تاثیرگذار را مدنظر قرار داده‌ایم.

مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی جزییات تغییرات عمده ای که در سال ۹۷ اعمال خواهد شد را اعلام کرد و گفت: در بخش کشتی، تغییرات در جذب خطوط کشتیرانی بزرگ متمرکز است و در این راستا هزینه توقف کشتی‌ها کنار اسکله، ۱۰.۵ درصد کاهش خواهد یافت و به کشتی‌هایی که کالای صادراتی و کانتینری داشته باشند تخفیف ۳۰ درصدی ارایه می‌شود. همچنین کاهش تعرفه خدمات تامین آب مصرفی برای شناورهای ایرانی و خارجی به صورت یکسان در نیمه اردیبهشت‌ماه عملیاتی و اجرایی می‌شود.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.