۶ هزار میلیارد ریال برای توسعه بندر خرمشهر اختصاص یافت

 

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: ۶ هزار میلیارد ریال برای اجرای ۱۵ پروژه بندر و دریانوردی خرمشهر اختصاص یافت.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایرنا اسداله اسعدی روز سه‌شنبه در نشست خبری در خرمشهر بیان کرد: احداث ساختمان عملیاتی مرجع دریایی و برج کنترل ترافیک دریایی به ارتفاع ۳۵ متر با اعتبار ۹۰۰ میلیارد ریال، طرح ارتقای شبکه مهارآتش با اعتبار ۵۶۰ میلیارد ریال و عملیات خارج سازی ۶ فروند شناور مغروقه در آبراه اروند و کارون با اعتبار یکهزار و ۱۹۰ میلیارد ریال از اهم پروژه‌های بندر خرمشهر در امسال است.

وی افزود: ۶ فروند مغروقه در آبراه اروند وجود دارد که از این تعداد پنج شناور در آبراه اروند و یک شناور در خورموسی هستند که توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به عنوان پیمانکار بنادر خارج‌سازی خواهند شد.

وی گفت: از ابتدای طرح پاکسازی و خارج‌سازی مغروقه‌ها در آبراه اروند و رودخانه کارون تاکنون ۱۸۰ فروند مغروقه در این ۲ آبراه خارج‌سازی شده است.

اسعدی ادامه داد:سازمان بنادر و دریانوردی درراستای افزایش ظرفیت حوزه بندری، آبی و تامین تجهیزات استراتژیکی بندر خرمشهر تلاش مضاعفی کرده و از سال ۹۷ تاکنون یک پایانه کانتینری با ۱۵ هکتار با ظرفیت ۴۵۰ هزار تی‌یو کانتینری ایجادکرده که تخلیه و بارگیری در آن در جریان است.

وی با بیان اینکه ظرفیت بندر خرمشهر از پنج میلیون تن در سال به ۱۰ میلیون تن در سال رسیده افزود: پروژه احداث هشت پست اسکله گردشگری با اعتبار ۲۴۰ میلیارد ریال از مسوولیت‌های اجتماعی بندر خرمشهر است که از این تعداد ۲ پست اسکله احداث شده است.

وی ادامه داد: از دیگر پروژه‌های مسوولیت‌های اجتماعی ساخت یک ساختمان رفاهی و چندمنظور ورزشی با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال است که کار ساخت آن آغاز شده است.

اسعدی، آسفالت معابر پیرامون درب سنتاب بندر خرمشهر را از دیگر پروژه‌های مسوولیت‌های اجتماعی بیان کرد و گفت:برای اجرای آسفالت این خیابان از محل درب سنتاپ تا پل شهید جهان‌آرا ۱۳۰ میلیارد ریال در نظر گرفته اما تاکنون ابلاغ نشده است.

زیرساخت ریلی بندر خرمشهر آماده وصل شدن به راه‌آهن بندر امام خمینی(ره)

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: زیرساخت‌های ریلی بندر خرمشهر آمادگی لازم برای وصل شدن به راه‌آهن بندر امام خمینی(ره) به شلمچه و بصره است که با وصل شدن این خط ریلی ظرفیت بندری خرمشهر افزایش پیدا می‌کند.

توقف خط دریایی خرمشهر – کویت

وی از تعطیلی خط دریایی خرمشهر – کویت خبر داد و افزود:از ابتدای شیوع کرونا پایانه مسافری خرمشهر تعطیل شده و سفر دریایی انجام نمی‌شد ولی به تازگی با اقدامات انجام شده و واکسینه شدن مسافران یک سفر به مدت ۲ روز انجام شد اما با افزایش تعداد بیماران کروید۱۹، کویت ورود و خروج مسافر به این کشور را از این خط ممنوع کرد.

اسعدی با بیان اینکه کشور کویت سختگیرانه عمل می‌کند و اجازه ورود و خروج به مسافران را نمی‌دهد گفت: در شرایط فعلی هیچ گونه سفری از طریق این خط دریایی انجام نمی‌شود.

وی درباره امتناع بندر خرمشهر از پرداخت عوارض به شهرداری در شرایط بحرانی این نهاد خدماتی بیان کرد: بندر خرمشهر در حوزه منطقه آزاد قرار گرفته و بنا به قانون از پرداخت وجه در مقابل دریافت خدمات عمومی و پسماند معاف است.

اسعدی ادامه داد: از سوی دیگر خدمات مشخص شده در موارد قانونی به این اداره کل ارایه نمی‌شود و معیار تعیین رقم ۴۵۰میلیارد ریالی عوارض هم مشخص نیست با این وجود رای کمیسیون ماده ۷۷ محکومیت اداره بندر خرمشهر بود.
وی از تعامل با شهرداری برای رفع اختلاف‌ها خبر داد و گفت: طبق توافق‌ انجام شده و در راستای کمک به شهرداری مبلغی نه در حد مبلغ تعیین شده به این نهاد پرداخت خواهد شد و موضوع خاتمه خواهد یافت.

بندرخرمشهر با برخورداری از ۲۰ پست اسکله، ۲۳۰ هکتار وسعت، تجهیزات پیشرفته، قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد تجاری اروند، بهره‌مندی از سیستم حمل و نقل چند وجهی و اتصال به کریدور بندرامام خمینی (ره) به عنوان سومین بندر آزاد کشور در حوزه خلیج فارس است.

این بندر با موقعیت استراتژیک خود و نزدیکی به بازار کشورهای عراق و کویت یکی از مهمترین بنادر تجاری کشور در زمینه صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.