چینی ها در غیاب غربی ها رکوردشکنی کردند؛ سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری در حوزه کشتیرانی

 

چینی ها در سال جاری میلادی، 20 میلیارد دلار در حوزه کشتیرانی و صنایع دریایی سرمایه گذاری کرده اند که این مسئله، نشان از تمایل آنها برای نفش آفرینی غالب در دنیا است.

به گزارش سی نیوز، پایگاه خبری وال استریت ژورنال در گزارش اخیر خود به سرمایه گذاری عظیم چینی ها در صنعت دریایی اشاره کرد و در این رابطه نوشت؛ بانک های اروپایی در سال جاری میلادی نتوانسته اند سرمایه گذاری مناسبی در این زمینه انجام بدهند و بانک های چینی با بهره مندی از این فرصت، رشد قابل ملاحظه ای داشته اند. میزان سرمایه گذاری بانک های چینی نسبت به سال 2016 میلادی، 33 درصد افزایش داشته است.

گزارش اخیر تنها مرتبط با معاملات لیزینگی است که روش مورد علاقه سرمایه گذاری چینی هاست. در این گزارش وام های دوجانبه و وثیقه کشتی ها لحاظ نشده است. اما گزارش موسسه های مالی و اعتباری همچون  ICBC، گروه بانکی  China Minsheng، شرکت بانک های تعاملی و گروه بانکی  China Merchants بخش تامین مالی صنایع دریایی را 200 میلیارد دلار در سال تخمین می زنند.

بانک های اروپایی همچون DNB AS A نروژ، Nordea سوئد و BNP Paribas فرانسه بزرگ ترین اوراق و سهام حمل ونقل دریایی در جهان را در اختیار خود دارند، اما رشد چین در سال جاری توجه همه را به خود جلب کرده است.

باسیل کاراتزاس، مشاور دریایی که در نیویورک معاملات بسیاری را در حوزه تجارت دریایی انجام می دهد در این رابطه گفت: این تغییر بی سابقه ای در تامین مالی صنایع دریایی و کشتیرانی است. ما از سمت مالکان کشتی های غربی داریم به سمت می رویم که در دو بخش کشتی های نو و کارکرده سرمایه گذاری های زیادی انجام داده اند.

سه شرکت بزرگ لیزینگی چین یعنی ICBC، Minsheng و بانک تعاملی در مجموع مالک بیش از 800 فروند کشتی به ارزش تقریبی 23.6 میلیارد دلار هستند. سهام شرکت ICBC از 600 میلیون دلار در سال 2009 به 10 میلیارد دلار در سال جاری میلادی رسیده است. این در حالی است که شرکت لیزینگی Minsheng مجموع دارایی های خود را طی 3 سال گذشته به 6 میلیارد دلار و مجموع 300 فروند کشتی رساند.

در مقابل چینی ها، شرکت های اروپایی از جمله بانک سلطنتی اسکاتلند، گروه سرمایه گذاری  که سرمایه گذاری PLC و گروه بانکداری Lloyds که پیشتر سرمایه گذاری های  بزرگی در صنعت دریایی داشتند، از حمل ونقل خارج شدند. حتی گروه های سرمایه گذاری آلمانی همچون Nord و HSH Nordbank AG از سرمایه گذاری های جدید در این بخش خودداری کردند. شرکت HSH نیز اوراق سرمایه گذاری اش را به 12 میلیارد یورو کاهش داد، در حالی که این رقم در پایان سال گذشته میلادی چیزی حدود 17 میلیارد یورو بود. Nord نیز در این زمینه دست کمی نداشت و میزان سرمایه گذاری و ارواق بهادار خود را از 16.8 میلیارد یورو به 13.3 میلیارد یورو تقلیل داد.

سورن اسکو، مدیرعامل مرسک-مولر در این رابطه می گوید: سرمایه گذاران سنتی و قدیمی یا حذف شده و یا میزان سرمایه گذاری شان را کاهش داده اند. به این ترتیب، تقریبا غیرممکن است که بانک های اروپایی بخواهند میزان سرمایه گذاری شان را ارتقا بدهند. اما چینی ها از این فرصت استفاده کرده و قدم بلندی برداشته اند.

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.