مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل‌های حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی: هزینه حمل ونقل در کشور، دوبرابر استاندارد جهانی است

 

مهدی صفری مقدم، مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل های حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد:« مشکلات اصلی بخش لجستیک کشور شناسایی و اولویت بندی شده و برای حل آنها، نیاز است تا همه سازمان ها، نهادها و شرکت های مرتبط با یکدیگر همکاری و هماهنگی داشته باشند.»

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز، وی در دوره آموزشی بین المللی جاده ای کالا ( eCMR و بيمه CMR ) که به همت فدراسیون حمل ونقل و لجستیک ایران و حمايت انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته برگزار شد با اعلام این خبر افزود:« معاونت حمل و نقل 66 مشکل اصلی در بخش لجستیک کشور را شناسایی، دسته بندی و اولویت سنجی کرده است. از آنجا که در حوزه لجستیک، سازمان ها و نهادهای متعددی دخیل هستند، برخورد با این مشکلات کمی پیچیده به نظر می رسد و به همین دلیل، لازم است تا همه نهادهای ذیربط با یکدیگر همکاری داشته باشند.»

صفری مقدم اقدامات فراقانونی دستگاه های نظارتی را یکی از مشکلات این حوزه دانست و خاطرنشان کرد:« به عنوان مثال، در چهارچوب قانون کالاهای دخانی، این مسئله وجود داشت که ما به عنوان نماینده بخش حاکمیتی با تعاملی که انجام دادیم توانستیم این مشکل را حل کنیم. با این حال، باید بدانیم که در بخش لجستیک شرایط مطلوبی نداریم و این موضوع تا حد زیادی متاثر از وضعیت کلی اقتصاد کشور است.»

مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل های حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در یک سال گذشته، مجموع سیاست ها به صورت مدون و در قالب یک سند مصوب درآمده تصریح کرد: « ارائه این سند باعث خواهد شد تا سیاست های کلی در حوزه لجستیک با تغییر مدیران و دولت ها دچار مشکل نشود. این سند برای اولین بار است که تهیه شده و به همین دلیل، نیاز است تا به همه شرکت ها و نهادهای ذیربط ابلاغ شود. سند ارائه شده نیاز به اصلاح و بهنگام سازی دارد و فعالان بخش خصوصی می توانند در این بخش می توانند با نظرات سازنده خود به ما یاری بدهند.»

وی در ادامه به مشکلات اصلی صنعت لجستیک کشور اشاره کرد و گفت:« اولین مسئله ای که با آن در این حوزه مواجه هستیم، بالا بودن هزینه تمام شده حمل ونقل در کشور است که این امر از پایین بودن بهره وری نشات می گیرد. سهم هزینه حمل ونقل در قیمت کلی کالا تاثیر مستقیم دارد و این سهم در کشور، دوبرابر هزینه جهانی است.»

صفری مقدم درباره راهکار حل این معضل اظهار کرد:« در قدم نخست باید به فکر ایجاد مراکز لجستیک ترکیبی باشیم و به واسطه آن بتوانیم به یک همکاری میان مدل های ترکیبی جاده ای و ریلی برسیم. این دو بخش نباید حالت رقابت داشته باشند و در و صورت همکاری، می تواند بخش عمده ای از معضلات لجستیک کشور را حل کند. همچنین در قدم بعدی باید به سهم پایین حمل ونقل کانتینری توجه ویژه داشته باشیم و آن را اصلاح کنیم.»

مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل های حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی پایین بودن سرعت عملیات لجستیک بین سازمان ها را از دیگر معضلات این صنعت دانست و گفت:« دو راهکار برای حل این معضل وجود دارد، ابتدا باید فرایندهای مرتبط با اسناد حمل ونقل بازنگری و اصلاح شود و در قدم بعدی، استفاده از فناوری روز و الکترونیک کردن اسناد مورد توجه قرار گیرد.»

وی در پایان از فدراسیون حمل ونقل و لجستیک بابت پیگیری های مستمر برای رفع معضلات کنونی و  برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با حوزه این صنعت، قدردانی کرد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.