مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد؛ چابهار، برگ برنده ایران در افغانستان

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: افزایش تردد در جاده های چابهار به دلیل افزایش تخلیه و بارگیری نیازمند تامین زیرساخت های جاده ای و ریلی در این منطقه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، بهروز آقایی در مراسم امضای ۴ قرارداد سرمایه گذاری توسعه بندر چابهار، اظهارکرد: با اقدامات توسعه ای انجام شده ظرفیت بندر چابهار از ۲,۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن افزایش یافته است.

وی با اشاره به پیش بینی تردد سالانه ۸۰۰ هزار کامیون در جاده های چابهار (روزانه ۲۰۰۰ تردد)، افزود: با توجه به این مساله انتظار داریم زیرساخت های مورد نیاز برای این میزان تردد از سوی دستگاه های ذیربط فراهم شود.

آقایی با تاکید بر ضرورت اتصال ریلی بندر چابهار به شبکه ریلی کشور، تصریح کرد: اگر اتصال بندر چابهار به ریل با سرعت صورت نگیرد، بندر چابهار قدرت رقابت پذیری نخواهد داشت.

وی با اشاره به ظرفیت بالقوه معادن افغانستان برای ترانزیت از بندر چابهار، گفت: تامین زیرساخت های ریلی باعث می شود ترانزیت مواد معدنی افغانستان به عنوان برگ برنده ایران عملیاتی شود.

وی همچنین درباره قراردادهای مذکور در بندر چابهار گفت: این قراردادها به روش BOT (ساخت ،بهره برداری و واگذاری)و در زمینه‌های جمع‌آوری مواد زائد کشتی‌ها، احداث مخازن نگهداری LPG، احداث مخازن فرآورده‌های نفتی و احداث انبار چندمنظوره در بندر شهید بهشتی چابهار است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: رقم سرمایه‌گذاری در قرارداد احداث مخازن فرآورده‌های نفتی ۹۰۸ میلیارد ریال با ظرفیت یک میلیون و ۲۶۰ هزار تن و در ۳۴ هزار مترمربع اراضی پس‌کرانه است.

آقایی افزود: قرارداد احداث مخازن نگهداری LPG با رقم ۵۳۱.۸ میلیارد ریال امضا شد که در ۲۲ هزار مترمربع اراضی پس‌کرانه است.

وی گفت: قرارداد سرمایه‌گذاری احداث انبار چندمنظوره به روش BOT (ساخت ،بهره برداری و واگذاری) با مبلغ ۱۲۸.۱۵ میلیارد ریال و ظرفیت ۵۷۶ هزار تن به مدت بیست سال در سه هکتار اراضی پس‌کرانه اجرا می‌شود. همچنین قرارداد سرمایه‌گذاری جمع‌آوری مواد زائد کشتی‌ها به عنوان چهارمین قرارداد با رقم ۱۹۵ میلیارد ریال به مدت بیست و یک سال در یک هکتار اراضی پس‌کرانه اجرا می‌شود.

آقایی همچنین به انعقاد تفاهم‌نامه احداث مینی‌پالایشگاه در پسکرانه بندر شهید بهشتی چابهار با رقم ۱۵۰ میلیون دلار و ظرفیت ۱۴ هزار بشکه در روز اشاره کرد. همچنین قرارداد بزرگترین ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی سبز کشور با ظرفیت ۱۵ میلیون تن در سال و ۸۰ میلیون دلار به امضا رسید.

بنا بر این گزارش در ادامه این مراسم دو دستگاه مکنده غلات با ظرفیت ۶۰۰ تن بر ساعت در بندر شهید بهشتی چابهار افتتاح شد که این مکنده‌ها توسط شرکت آلمانی با جوینت ایرانی (ماشین‌سازی اراک) با رقم قرارداد ۴.۰۶ میلیون یورو تأمین شده است. درادامه بازدیدهای مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بندرشهید بهشتی چابهار، مراسم کلنگ‌زنی بزرگترین ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی سبز کشور انجام شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.