سهم ۵۵ درصدی ناوگان دریایی در حمل‌ونقل کالا؛ کشتی های خارجی ایران را ترک کردند

 

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس گفت: با توجه به عدم حضور کشتی های خارجی در کشور، تمام وظیفه حمل کالا بر گردن کشتی های داخلی می افتد.

به گزارش سی نیوز و به نقل از انرژی امرو، علیم یارمحمدی با اشاره به مشکلات حمل و نقل دریایی کشور، گفت: قطعا توسعه حمل و نقل دریایی یکی از اولویت ها و دغدغه های اصلی نمایندگان مجلس است و امروز این حوزه در قیاس با بخش های دیگر حمل و نقل از جمله حمل و نقل ریلی و جاده ای، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بر اساس آمارها بیش از ۵۵ درصد جابه جایی و حمل کالا در کشور توسط ناوگان دریایی صورت می گیرد، گفت: با توجه به نقش پررنگ حمل و نقل دریایی در اقتصاد کشور، حال این سوال پیش می آید که دولت چه برنامه و تسهیلاتی برای توسعه این ناوگان در نظر گرفته است.

وی افزود: بعد از توافق هسته ای و تعاملات ایران با کشورهای دیگر، شاهد حضور کشتی و شناورهای خارجی و بین المللی در اسکله های جنوبی ایران بودیم، اما با توجه به آغاز تحریم های آمریکا علیه کشورمان، تردد کشتی های خارجی به میزان چشمگیری کاهش خواهد یافت و در این زمان است که ما به توان و ظرفیت داخلی حمل و نقل دریایی نیازمند هستیم.

با توجه به عدم حضور کشتی های خارجی در اسکله های کشور، تمام وظیفه حمل و جابه جایی کالا بر گردن کشتی های داخلی می افتد، اما این مسئله قابل توجه است که سطح انتظارات‌مسئولان از حمل و نقل دریایی با میزان حمایت‌هاتناسب ندارد

یارمحمدی ادامه داد: با توجه به عدم حضور کشتی های خارجی در اسکله های کشور، تمام وظیفه حمل و جابه جایی کالا بر گردن کشتی های داخلی می افتد، اما این مسئله قابل توجه است که سطح انتظارات مسئولان از حمل و نقل دریایی با میزان حمایت ها تناسب ندارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: امروز یکی از مشکلات اساسی ناوگان حمل و نقل دریایی معضل فرسودگی شناور و کشتی ها است، به طوری کنونی این ناوگان طول عمر بسیار بالایی دارد و در شرایط کنونی اصلاح ساختار و نوسازی کشتی ها بسیار ضروری است.

وی گفت: کشورهای پیش رو در صنعت دریانوردی و حمل و نقل دریایی به گونه ای سیاست گذاری و برنامه ریزی می کنند که همواره طول عمر ناوگانشان حدود ۱۰ سال است، اما متاسفانه به علت عدم حمایت از این حوزه، سن کشتی های ما چندین برابر میانگین جهانی است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: یکی از دغدغه های اصلی ناوگان حمل و نقل دریایی، تامین سوخت با قیمت مناسب است، متاسفانه امروز کشتی ها برای جابه جایی کالاها حتی کالاهای اساسی مجبور هستند که از ارز آزاد برای خرید سوخت استفاده کنند که این مسئله مشکلاتی را برای آن ها ایجاد کرده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.