رئیس هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته: صنعت ترانزیت یک خدمت ایرانی به مجموعه صادرات است/ همراه حمایت از کالای ایرانی، از خدمت ایرانی هم حمایت کنیم

 

رئیس هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ابتکار شرکت بیمه پاسارگاد را یکی از نیازهای کنونی صنعت حمل ونقل دانست و گفت:« ایرانی ها در طول تاریخ ابزارساز نبوده اند. اما حالا با این ابتکار بیمه پاسارگاد، افتخاری برای همه ایرانی ها ایجاد شده است. این اتفاقی بود که ما برای  اولین بار آن را راه اندازی کردیم و دیگر مثل بیمه حوادث یا آتش سوزی نیست که از جای دیگری نمونه برداری شده باشد.»

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز، ملک در جمع فعالان برتر صنعت حمل ونقل و ترانزیت کالا اهمیت بیمه برای صنعت حمل ونقل را بسیار حیاتی خواند و افزود:« معمولا کشتی ها از یک نوع خاصی از بیمه ها استفاده می کنند و بدون داشتن بیمه، نمی توانند به فعالیت شان ادامه بدهند. در حال حاضر تنها 12 کشور از این نوع بیمه بهره مند هستند، چرا که دیگر شرکت های بیمه از پس مبحث بیمه کشتی ها برنمی آمدند. اینگونه مالکان کشتی دست به یک ابتکار زندند و به نسبت به سهم و ریسک شان، مبلغی را در صندوق مشخصی واریز کردند تا این نوع خاص از بیمه شکل بگیرد.»

رییس هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته، تولید خدمت را نیز همانند تولید کالا در کشور مهم برشمرد و اظهار کرد:« همانگونه که از تولید کالای داخلی حمایت می کنیم، باید از تولید خدمات داخلی نیز حمایت انجام شود. صنعت ترانزیت یک خدمت ایرانی به مجموعه صادرات است. در سال گذشته 12 میلیون تن مجموع ترانزیت ما بوده که در نهایت چیزی حدود 1 میلیارد و 200 میلیون دلار برای کشور درآمدزایی به همراه آورده است. موضوعی که کشور در شرایط کنونی به آن بسیار نیازمند است.

این فعال صنعت حمل ونقل کشور هماهنگی میان بخش های مختلف دولتی و خصوصی را در این صنعت یکی از راه های پیشرفت خواند و تصریح کرد:« هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی به بخش های مختلف این صنعت اشراف دارد و با همدلی می توان همه مسائل و مشکلات کنونی را حل وفصل کرد. شما اگر نگاه کنید متوجه می شوید که مثلا در 20 سال گذشته، ما یک جمع اینچنینی که این همه فعال باسابقه و خوشنام در صنعت حمل ونقل یکجا جمع شده باشند نداشتیم. معلوم می شود یک آموزش اتفاق افتاده و ما به متخصصان کنونی حمل ونقل و ترانزیت رسیده ایم. بعد  از فروپاشی اتحاد شوروی تقریبا هیچ امکاناتی در این بخش از کشور وجود نداشت. نه اینترنت بود و نه آموزش و تجربه. اما شما توانستید طی این سال ها دانش این صنعت را بومی سازی کنید و این تجربه را به نسل های دیگر منتقل سازید.»

ملک، شرایط کنونی صنعت بین المللی حمل ونقل را به دلیل اعمال تحریم ها حساس خواند و گفت:« چند شرکت کشتیرانی به دلیل همین تحریم های ظالمانه اخیر از ایران رفته اند و کرایه های حمل نیز گران شده است. در حال حاضر نیز با همیاری وزارت راه و شهرسازی توانسته ایم بخشی از مشکلات مرتبط با این مسئله را حل کنیم و امیدواریم بتوانیم قوانین حمایتی برای طی این طریق سخت داشته باشیم.»

رییس هیات مدیره انجمن کشتیرانی سپس به موضوع کانتینر اشاره کرد و یادآور شد:« کانتینر انبار نیست، محفظه کالا هم نیست. کانتنیر قسمتی تداوم یافته از یک کشتی کانتینربر است که بدون آن دیگر کشتی هم هیچ قابلیتی نخواهد داشت. الان ظرفیت دنیا به 21 میلیون  TEU  کانتینر رسیده و برای اینکه بتوان این حجم را حمایت کنیم به ضریب سه برابری آن نیاز داریم. جالب است بدانید که لجستیک کانتینر خالی برای شرکت های کری یر، چیزی حدود 25 درصد از کل درآمدشان را در سال شکل می دهد. ما باید با سعه صدر بیشتر، با حاشیه سود کمتر کاری کنیم که بار ترانزیتی در بنادر و یا مرزهای ما رسوب نکند که هم خطری برای ما و هم برای آبروی کشورمان ایجاد می شود. اگر کانتینر خالی را بتوانیم زودتر به شرکت هایشان برسانیم دیگر هزینه دیرکردی هم در کار نخواهد بود.»

ملک، حضور گمرک را در این چرخه بزرگ حمل ونقل ضروری دانست و خاطرنشان کرد:« بدون گمرک چیزی جز هرج ومرج نصیب کشور نمی شود. ما باید گمرک و تمام بخش های دولتی حاضر در این چرخه را در کنار خودمان ببینیم و بدانیم این رابطه ما دوسویه است. از سوی دیگر باید از طرح های بیمه ای شرکت بیمه پاسارگاد نیز حمایت کنیم. چرا که حمایت از این طرح باعث خواهد شد تا دیگر شرکت های بیمه هم دست به کار بشوند و به صنعت حمل ونقل به گونه ای دیگر کمک کنند.»

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.