رئیس جمهور در مراسم افتتاح بندر شهید بهشتی چابهار: احداث راه های جدید به همبستگی بیشتر کشورهای منطقه می انجامد

 

دکتر روحانی در مراسم افتتاح فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار، شکوفایی اقتصادی منطقه را در گرو امنیت و ایجاد راه های جدید دانست و خاطرنشان کرد، با افتتاح بندر شهید بهشتی چابهار، امکان بهره مندی همه کشورهای همسایه از منافع این بندر در راستای رسیدن به اتحاد و همبستگی به وجود خواهد آمد.

به گزارش سی نیوز، رئیس جمهور در ابتدای این مراسم ضمن گرامیداشت هفته وحدت و میلاد پیامبر اکرم (ص)، شرایط منطقه را نسبت به گذشته بسیار بهتر ارزیابی کرد و گفت: عده ای فکر می کردند که در منطقه ما دائما جنگ و نزاع وجود دارد. امروز ما از همه این تفکرها فاصله گرفتیم و با اتحاد میان اقوام و مذاهب گوناگون توانسته ایم امنیت را تجربه کنیم. همه ما باید به فکر همبستگی و اتحاد بیشتر در منطقه باشیم. راهی جز اعتدال وجود ندارد و افراطی گری به ویرانی می انجامد. باید منافع همدیگر را به رسمیت بشناسیم و بر این اساس به فکر ایجاد امنیت پایدار باشیم.

دکتر روحانی ضمن برشمردن ویژگی های منطقه، به همکاری بیشتر تک تک کشورها اشاره کرد و افزود: قدرت هر کدام از کشورها، نه با قدرت اسلحه و مسائل نظامی، که با قدرت گرفتن کل منطقه به دست می آید. ما باید به دنبال راه های افزایش این قدرت منطقه ای باشیم.

رئیس جمهور تعامل میان فرهنگ های منطقه را مهم دانست و تصریح کرد: اگر چه فرهنگ و سیاست می توانند وحدت میان اقوام و ملل را به وجود بیاورند، اما موضوع اقتصاد در اتحاد کشورهای منطقه بسیار مهم تر است. زمانی که اقتصاد کشورها به هم گره بخورد و منافع مشترک ایجاد شود، این امنیت و اتحاد بیشتر خواهد شد. وحدت میان کشورها می تواند از اتصال میان راه ها، چه زمینی، هوایی، ریلی و دریایی حاصل شود. اگر کشورهای منطقه به هم متصل شوند به یکدیگر احساس نیاز خواهند کرد. اما این احساس نیاز مقدس است، چرا که منافع اقتصادی همه کشورها را تضمین می کند.

وی ارتباط اقتصادی میان کشورهای همسایه را یکی از راه های ایجاد اتحاد برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر کشوری فکر کند که به همسایه اش یا دیگر کشورها هیچ نیازی ندارد، اشتباه کرده است. ما به همدیگر نیازمندیم و اگر این نیاز در چهارچوب صحیح باشد، به ایجاد وحدت و یکچارچگی میان کشورها منجر می شود. اگر کشورها در راه ها و مسیرهای مشترک به دنبال منافع مشترک باشند، همین مسئله باعث امن شدن منطقه خواهد شد.

روحانی در این مراسم، ویژگی های بندر چابهار را برای ایجاد یک منطقه امن اقتصادی مطلوب دانست و افزود: بندر چابهار می تواند ملل مختلف، به ویژه کشورهای همسایه را به هم وصل کند. به ویژه اینکه ما ارتباط بسیار نزدیکی با همسایگان شرقی خود در طول تاریخ داشته ایم و افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار می تواند منافع مشترک بیشتری را برای کشورهای همسایه به وجود بیاورد.

رئیس جمهور حوزه ترانزیت را از دیگر ویژگی های احصای اتحاد اقتصادی میان کشورها برشمرد و تاکید کرد: از آنجا که بندر چابهار در یک موقعیت استراتژیک خاص قرار گرفته، می تواند به کشورهای مختلف، از آفریقا، شمال اروپا تا شرق آسیا خدمات ترانزیتی ارائه بدهد. در حال حاضر نیز خرسندیم که بندر شهید بهشتی چابهار توانسته ظرفیت خود را از 2.5 میلیون تن به 8.5 میلیون تن افزایش بدهد. در فاز نخست امکان پلهوگیری کشتی ها با ظرفیت 100 هزار تن نیز ایجاد شده که انواع کشتی ها در کنار این بندر می توانند پهلو بگیرند.

دکتر روحانی راهکار ارائه تخفیف های ویژه این بندر، در مقایسه با دیگر بنادر را از جمله مزیت های رقابتی آن عنوان کرد و گفت: تخفیف ها برای شرکت ها این جاذبه را ایجاد می کند که اینجا را برای نیاز خودشان نسبت به دیگر بنادر ترجیح بدهند. اما مهم تر از آن، مسیری است که ایجاد می شود تا کشورهای منطقه بتوانند از این راه ها به یکدیگر نزدیک شود.

وی در ادامه، اتصال این بندر به کشورهای منطقه از طریق راه و ریل را ضروری دانست و افزود: در قدم اول باید جاده میان چابهار تا زاهدان به صورت دو بانده و باکیفیت شود. در قدم بعدی هم این بندر به شبکه حمل ونقلی کشوری وصل شود. در حال حاضر پیشرفت احداث خط آهن تا این بندر پیشرفت 27 درصدی داشته و ادامه این مسیر با جدیت دنبال خواهد شد.

دکتر روحانی افتتاح بندر شهید بهشتی را یک فرصت اقتصادی برای همه کشورهای منطقه خواند و یادآور شد: افتتاح این بندر به معنای رقابت منفی با دیگر بنادر منطقه نخواهد بود. چرا که همه ما باید به دنبال ارائه خدمات بهتر از راه تعریف مزیت های رقابتی باشیم.

رئیس جمهور، حفظ محیط زیست بندر چابهار در زمان احداث آن را یکی از ویژگی های مهم این پروژه بزرگ ملی دانست و عنوان کرد: توسعه و پیشرفت در کشور و ایجاد منافع ممکن است به دخالت در طبیعت منجر شود. اما در اجرای پروژه بندر شهید بهشتی، تمام تلاش بر این بود که آسیبی به محیط زیست وارد نشود. چرا که همه ما به طبیعت و کلونی های مرجانی این منطقه محتاجیم.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.