خواسته های هیات عامل سازمان بنادر از فراکسیون بنادر و توسعه دریامحور:قوانین مزاحم حذف شود

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: از نمایندگان مجلس می‌خواهیم در ردیف‌های متفرقه امسال برای خارج‌سازی شناورهای مغروقه اروند و کارون ۱۲۰میلیارد تومان اعتبار در نظر بگیرند تا ۹۵ فروند شناور مغروقه باقی‌مانده خارج‌سازی شود.
اعتبار متفرقه برای شناور سازی مغروقه ها در نظر گرفته شود هادی حق‌شناس در نشست هیأت رئیسه فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه دریایی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در بندر خرمشهر ۲۷۵ فروند شناور در ایام جنگ تحمیلی در اروند‌رود و کارون غرق شدند که ۱۸۲ فروند آن استخراج شد و ۹۳ فروند باقی مانده است. حق‌شناس افزود: قبل از جنگ تحمیلی، کشتی‌ها با آبخور ۹ متر در بندر خرمشهر پهلوگیری می‌کردند که امروز این میزان حداکثر ۴ متر است. حق‌شناس ادامه داد: طبق برآوردها اگر بخواهیم لایروبی انجام دهیم و آبخور از ۴ متر به ۶ متر افزایش یابد، باید ۱۲ میلیون مترمکعب لایروبی انجام دهیم و اگر بخواهیم میزان آبخور را در بندر خرمشهر به ۹ متر برسانیم، باید ۳۵ میلیون مترمکعب لایروبی انجام شود که این فقط یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد که سازمان بنادر در این حوزه تأمین می‌کند. معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: آنچه که مانع است بندر خرمشهر به دوران قبلی خود بازگردد، با وجود مشوق‌هایی نظیر ۱۵ درصد سود بازرگانی و مزایای منطقه آزاد، نیامدن کشتی‌های بزرگ و مناسب تجاری به بندر خرمشهر است.وی خطاب به نمایندگان مجلس بیان کرد‌: اگر در ردیف‌های متفرقه امسال برای خارج‌سازی شناورهای مغروقه‌‌ ۱۲۰ میلیارد تومان پول درنظر گرفته شود، تا این ۹۵ فروند شناور مغروقه خارج‌سازی شود، حتما لایروبی را با اعتبارات سازمان بنادر و دریانوردی آغاز می‌کنیم.موانع توسعه دریا محور حذف شود در ادامه این جلسه، معاون امور  بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی نیز بیان کرد: ایران با وجود دارا بودن ۵۸۰۰ کیلومتر سواحل و مرز دریایی، بیش از آنکه به حمل و نقل و توسعه دریایی آن توجه شده باشد، بخش خشکی آن مورد توجه بوده است.حسن‌زاده ادامه داد: تا پیش از این، مطالب مربوط به دریا فقط هشت‌دهم درصد کل مطالب کتب درسی ما را در مدارس تشکیل می‌داد، با تلاش سازمان بنادر و ارگان‌‌های ذی‌ربط این رقم افزایش یافت و تا امروز ۵۰ عنوان کتاب از ۱۸۶ کتاب درسی را اصلاح کرده‌ایم.معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی، از وجود قوانین مزاحم برای توسعه دریامحور کشور گفت و افزود: باید به سازمان بنادر و بخش دریایی کشور اعتماد کرد و قطعا نتیجه این‌ اعتماد رشد اقتصادی و افزایش اشتغال حتی در استان‌‌های محصور در خشکی خواهد بود.قانون گذاران نگاه خشکی محور دارنددر ادامه این جلسه ‌معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: حدود ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل در کشور داریم اما متأسفانه از گذشته ما را هم به صورت فیزیک و هم به صورت ذهنی از دریاها دور کرده‌اند.الله‌یار افزود: دستگا‌ه‌هایی هم که درباره دریا و سواحل تصمیم‌گیر و حتی قانون‌گذار هستند، خشکی محور هستند.وی بیان کرد: طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی از دیدگاه‌‌های محتلف بررسی شد و به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسید و در حال اجرا است.
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.