تلگراف انگلیس درباره اتفاقات و رکوردهای حمل ونقل دریایی گزارش می دهد؛ تنگه هرمز، سومین منطقه پرتردد کشتیرانی در جهان

 

سایت تلگراف انگلیس در گزارش اخیر خود، آمارهای جالبی درباره حوادث دریایی، از بین رفتن کانتینرها و تردد کشتی های تجاری ارائه داده است.

به گزارش سی نیوز، در دنیایی که دو سوم آن را آب ها تشکیل داده اند، بیش از 50 هزار کشتی در سراسر دنیا در حال حرکتند تا با رساندن کالاها به مقصد، زمان دنیای ما را اینگونه سپری کنند. کشتی هایی که میلیون ها کانتینر را هزاران مایل آن طرف تر می برند تا به هدف شان برسند. برخی از این کشتی ها قادرند 20 هزار کانتینر از مجموع 33 میلیون کانتینر کل دنیا در خود جای دهند. بنابراین، شاید چندان عجیب هم نباشد که برخی از این کانتینرها هرگز به مقصد نرسند و در طول مسیر، ایمن نباشند.

چه بلایی سر کانتینرها می آید؟

در شرایطی که در طول هفته چیزی حدود 4 روز مواج در دریاها وجود دارد، مشخص است که برخی از این کانتینرها در اعماق دریا غرق می شوند. هر چند ممکن است برخی از کانتینرهای 20 فوتی پیش از غرق شدن حدود 2 ماه روی دریا شناور بمانند. این قاعده درباره کانتینرهای یخچالی به دلیل عایق بندی بهتر آنها ممکن است طولانی تر شود.

در سال 2006 هزاران بسته کریستال دوریتوس در سواحل کالیفرنیای شمالی به این دلیل شکسته شدند و از بین رفتند که کانتینر آن از کشتی به داخل اقیانوس اطلس سقوط کرد. همه روزه صدها قطعه پلاستیکی بازی لگو در سواحل کورن وال انگلیس به این دلیل پیدا می شوند که کانتینر حامل آنها در سال 1997 میلادی به داخل دریا سقوط کرده است. آخرین مورد مشهور این قضیه، شناور شدن هزاران جوجه اردک پلاستیکی بر روی اقیانوس بود.  29 هزار اردک زردرنگ پلاستیکی، پرنده قرمز، لاکپشت آبی و قورباغه سبز پلاستیکی در سال 1992 روی آب شناور شدند و تازه، در سال 2007 برخی از آنها در سراسر جهان، در آمریکا و جنوب آن و استرالیا و اروپا به ساحل رسیدند.

سفر طولانی اردک های پلاستیکی توسط «کارتیس ابس میر» برای نقشه برداری جریان های جهانی اقیانوس ها مورد تحقیق قرار گرفت. هر چند تحقیق مشابهی در سال 1990 بر روی 61 هزار جفت کفش ورزشی نایک انجام شده بود!

شاید در نگاه اول، شناور شدن این وسایل بر روی آب چندان نگران کننده نباشد، اما کانتینرها می توانند موانعی جدی بر سر راه دیگر کشتی ها به شمار بیایند. از طرفی ممکن است محموله کانتینرهای سقوط کرده به دریا، مواد منفجره و یا شیمیایی باشد که می تواند برای محیط زیست خطرآفرین شود و یا بر اکوسیستم اقیانوس تاثیر منفی بگذارد.

کانتینرها چطور روی آب ادامه مسیر می دهند؟

این آزمایشی بود که  بی بی سی در سال 2008 میلادی بر روی یک کانتینر انجام داد و آن را به مدت 9 ماه بر روی دریا ردیابی کرد. کانتینر که راهش را از ساوثهمتون شروع کرده بود سر از لس آنجلس، یوکوهاما، برزیل، هنگ کنگ و دیگر نقاط دیگر دنیا درآورد. بار این کانتینر هم انواع نوشیدنی، غذای گربه، جوهر و گلوتامات مونوسدیوم بود.

از بلایای حمل ونقل دریایی چه خبر؟

مرسک، بزرگ ترین شرکت حمل ونقل دریایی می گوید که در بدشانس ترین سال شان، آنها 59 کانتینرشان را بر روی آب ها از دست داده اند. باشگاه حمل ونقل جهانی هم که کار بیمه و مدیریت ریسک شرکت های بزرگ را انجام می دهد هم اعلام کرده که در هر سال 2 هزار کانتینر به دریا سقوط می کند. شورای جهانی حمل ونقل در سال 2011 توضیح داد که حتی با بارگیری مناسب و ایمن، عوامل دیگری مانند آب وهوای طوفانی و دریای مواج و خشن می تواند فجایعی را به جای بگذارد. برخی از شرکت ها اعلام کرده اند که در آب وهوای نامساعد حتی امکان از دست رفتن 50 کانتینر از یک کشتی نیز وجود دارد. گفته می شود که بدون این عوامل، سالانه حدود 350 و با وجود این عوامل سالانه 675 کانتینر در دریا مفقود می شوند.

در سال 2002 یک کشتی متعلق به شرکت MV Tricolour با بار حدود 3 هزار کانتینر خودرو بی ام و، ولوو و سابز، در حالی که از کانالی در انگلیس عبور می کرد با یک کشتی کانتینری دیگر برخورد داشت. 2862 دستگاه خودرو و 77 واحد باری دیگر که شامل قطعات تراکتور و جرثقیل بود از بین رفت. کشتی متعلق به شرکت Tricolor نیز تنها دو روز بعد از این جریان، با کشتی دیگری برخورد کرد که در نتیجه آن بخش قابل توجهی از نفت وارد دریا شد. این مسئله نشان می دهد که بروز اتفاقات اینچنینی حتی در زمانی که شما محاسبات لازم را هم صورت داده اید قابل پیش بینی نیست.

بیشترین و پرترافیک ترین مسیرها کدامند؟

بیشترین خطوط کشتیرانی و مسیرهای پرتردد در آسیا در جریان هستند. حالا شاید باورپذیر نباشد اما تنگه دوور که حدفاصل بین دو کشور انگلیس و فرانسه است بیشترین میزان تردد کشتی ها را به خود اختصاص داده است. این بخش از آب ها پرترددترین مسیر دریایی جهان است و در هر روز، بیش از 400 کشتی تجاری از آنجا تردد می کنند. تنگه مالاکا، جایی میان جزایر اندونزی و مالزی نیز از دیگر نقاط پرترافیک دنیا به شمار می رود. تنگه هرمز هم به دلیل جابجایی 20 درصد از نفت کل دنیا از آنجا، دیگر منطقه پررفت وآمد کشتیرانی محسوب می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.