با جمع بندی مستندات؛ علل حادثه کشتی سانچی يک ماه ديگر اعلام مي شود

 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت نتیجه نهایی علت بروز حادثه کشتی نفتکش سانچی در یک ماه آینده اعلام خواهد شد.

به گزارش سی نیوز و به نقل از خبرگزاري صدا و سيما،  محمد راستاد در نشست خبري گفت: اطلاعات زيادي بدست آمده که علل و عوامل بروز حادثه سانچي را مشخص مي کند اما کماکان برخي مستندات مورد نياز است و با دسترسي به اين مستندات، با جمع بندي کشورهاي ذينفع در يک ماه آينده نتيجه نهايي اعلام خواهد شد.

وي گفت: رسيدگي به سانحه نفتکش سانچي بر اساس کنوانسيون ايمني حفظ جان اشخاص در دريا و ضميمه اين کنوانسيون که مرتبط با نحوه رسيدگي به سوانح دريايي است و جمهوري اسلامي ايران نيز جزو کشورهاي متعهد به اين کنوانسيون است اقدام مي شود.

رئيس سازمان بنادر و دريانوردي افزود: در اين زمينه در تفاهمي با کشورهاي پاناما، هنگ کنگ و چين اين کار انجام شد و به همين منظور تفاهمنامه اي با اين کشورها بسته شد.

راستاد گفت: بر اساس جمع بنديي که اين کشورها به آن مي رسند، گزارش نهايي منتشر مي شود.

وي افزود: محتويات جعبه ثبت اطلاعات سفر يا VDR کشتي سانچي به طور کامل استخراج و در اختيار است و از کشتي کريستال و پرسنل آن بازديد و مصاحبه شد و نياز به اطلاعات بيشتري داريم که با دستيابي به آنها تا يک ماه آينده، گزارش نهايي علت حادثه اعلام خواهد شد.

18 ملوان ايراني در دست دزدان سوماليايي هستند

معاون وزير راه وشهرسازي گفت: تعدادي شناور صيادي سنتي ايراني و 18 ملوان در اسارت دزدان دريايي سومالي هستند.

محمد راستاد افزود:‌ تعدادي شناور صيادي سنتي در دست دزدان دريايي سومالي است که سازمان بنادر و دريانوردي و ارگان‌هاي مربوطه در حال پيگيري آزادسازي سرنشينان اين شناورها هستند.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي با اشاره به آماده‌ سازي 63 شناور مسافري و 65 شناور حمل خودرو براي ايام نوروز براي درنظر گرفتن جزيره طرح نگين در بندر بوشهر گفت:‌ اين پروژه با سرمايه‌گذاري 500 ميليارد توماني بخش خصوصي در حال تکميل است.

وي با اشاره به آمار جابجايي کالا و تخليه و بارگيري در سال 96 گفت: ميزان تخليه و بارگيري در بنادر کشور تا پايان بهمن‌ماه 142 ميليون تن بود که 7 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشت.

وي ادامه داد: همچنين در سال 96 ميزان 98 ميليون تن کالاي غيرنفتي در بنادر جابجا شد که نسبت به 11 ماه سال 95، 8 درصد رشد داشت.

وي افزود:‌ ميزان صادرات کالاي غيرنفتي تا بهمن 96 رقم 50 ميليون تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد رشد داشت.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت: ترانزيت کالاي غيرنفتي تا بهمن ماه 96، 5.6 ميليون تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 26 درصد رشد داشت.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي بيان کرد:‌ ميزان ترانزيت غيرنفتي در سال 96 تا پايان بهمن‌ماه 10 ميليون تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 13 درصد رشد داشت.

راستاد افزود: 42 ميليون تن تخليه و بارگيري کالاي فله مايع در 11 ماه از سال جاري محقق شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 3 درصد رشد داشت.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي افزود: ميزان تخليه و بارگيري کانتينر در 11 ماه سال جاري 2.8 ميليون تي‌اي‌يو بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل 17 درصد رشد داشت.

وي ادامه داد: ظرفيت ناخالص کشتي‌هاي ورودي به بنادر در 11 ماه سال نسبت به مدت مشابه سال قبل 6 درصد رشد داشت.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي افزود:‌ همچنين ورود شناورهاي بالاي يک‌هزار تن در 11 ماه از سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل 2 درصد رشد داشت و جابجايي 16 ميليون نفر مسافر دريايي در سال 96 ثبت شد.

راستاد ادامه داد: سرمايه‌گذاري در بنادر براي توسعه و نگهداري زيرساخت‌ها و تجهيز بنادر در سال 96 به رقم 7480 ميليارد ريال رسيد.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي افزود: 40 پروژه توسعه‌اي و تجيهز بنادر با ارزش بيش از 9859 ميليارد ريال تکميل شد.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت:‌ موفق شديم در 16 قرارداد جذب سرمايه‌گذاري 6 هزار 247 ميليارد تومان در بنادر تجاري جذب سرمايه‌گذاري داشته باشيم.

راستاد افزود:‌ با احتساب اين 6 هزار و 247 ميليارد تومان در حال حاضر سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در بنادر کشور به 92 هزار و 262 ميليارد ريال در قالب 608 پروژه سرمايه‌گذاري رسيد.

وي افزود:‌ اين پروژه بخش خصوصي به ارزش 4 هزار و 518 ميليارد ريال در سال جاري محقق شد.

وي ادامه داد:‌ مرحله اول فاز سوم طرح توسعه کانتينري بندر شهيد رجايي با اعتبار 56 ميليون يورو در دهه فجر امسال افتتاح شد.

وي به استفاده از سيستم پيشرفته و نخستين دستگاه ايکس‌ري نسل چهار در بندر شهيد رجايي اشاره کرد و گفت: يک موج‌شکن و 13 اسکله در خوزستان، 10 موج‌شکن در بوشهر و 4 موج‌شکن در سيستان و بلوچستان تکميل شد.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي افزود:‌براي پاک‌سازي آبراهه‌ها 35 فروند شناور مغروقه در بوشهر، خوزستان و هرمزگان خارج‌سازي شدند.

وي ادامه داد:‌ 451 نفر امسال از شرايط اضطرار و خطر در دريا نجات يافتند.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت:‌امسال دو سند علمي کاربردي به اجلاس سازمان بين‌المللي دريانوردي ارائه شد و براي توسعه سواحل مکران، عمليات هيدروگرافي تکميل شد.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي ادامه داد: در مورد لايروبي اروند جلسات با طرف عراقي ادامه دارد که در قالب توافق 1975 بايد انجام شود، اميدواريم ادامه مذاکرات با طرف عراقي منجر به تشکيل CBC شود.

وي گفت:‌ ما دو تفاهمنامه سالويج،‌ جست‌وجو، نجات و مقابله با آلودگي نفتي از سال 93 با عراق داريم. در لايروبي اروند نيز مغروقه‌ها بايد ساماندهي شوند و اين از مشکلات است، در حال حاضر کشتي‌هاي 3 تا 5 هزار تن در اين منطقه پهلوگيري مي‌شود و بارج تا 10 هزار تن پهلوگيري دارد و ضرورت دارد آبخور اروند به 9 متر برسد.

وي با بيان اينکه حدود 37 سال است اروند لايروبي نشده است،‌گفت:‌ طول اروند 92 کيلومتر است که 10 کيلومتر آن مشکل حاد دارد.

وي ادامه داد: 10 کيلومتر خط‌القعر آب به سمت عراقي‌ها در اروند جابجا شده است و در برخي جاها به معناي واقعي تپه ايجاد شده است.

وي گفت:‌ همچنين ضرورت دارد خط‌القعر قديمي را احيا کنيم که 35 ميليون مترمکعب لايروبي و 200 ميليون يورو هزينه مي‌خواهد و يا اينکه بايد سراغ خط‌القعر جديد برويم که داخل خاک عراق است.

وي افزود:‌ ما از نظر تجهيزات آماده لايروبي اروند هستيم، عراقي‌ها خود از ابوزبير کانالي دارند که برخي از آن طبيعي و بخشي خود احداث کرده‌اند و بنادري آنجا دارند اما براي تردد به بندر ابوقريس نياز به اروند دارند.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت:‌ هر ده سال يکبار آبخور کشتي‌ها در دنيا خصوصا کشتي‌هاي کانيتنري يک متر بلندتر مي‌شود و ما نيز با اين نگاه اقتصادي بنادر خود را توسعه مي‌دهيم، بندر خرمشهر بايد به آباداني قبل برگردد،‌ ما در بندر امام خميني(ره) آماده پذيرش کشتي‌هاي بزرگ هستيم.

وي اضافه کرد: اميدواريم در سال 97 قرارداد شرکت هندي در پايانه يک شهيد بهشتي به حضور آنها در اين پايانه بينجامد.

وي افزود: فاز دوم بندر شهيد رجايي در سال آينده به بهره‌برداري مي‌رسد تا به ظرفيت کامل 5.3 ميليون تي‌اي‌يو در سال برسيم.

وي گفت:‌ 104 ميليون يورو قرارداد 12 گنتري‌کرين و 22 ميليون يورو قرارداد 15 ترانس‌تينر است.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت: در ارتقاء ميزان سهم ريل از بنادر مشاور بين‌المللي اخذ مي‌کنيم که الگوي توسعه ريلي در شهيد رجايي نهايي شود.

وي افزود:‌ اقتصادي کردن حمل ريلي در مقايسه با جاده دنبال مي‌شود، تلاش مي‌کنيم که تعرفه مبتني بر ريل در بنادر کاهش يابد و بخشي از بار جاده‌ها به ريل سوق يابد.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت:‌ گزارش نهايي سانحه سانچي براساس جمع‌بندي‌ها تکميل و منتشر مي‌شود تاکنون دو جلسه رسيدگي در کشور چين داشته‌ايم، دو هيأت در دو نوبت به چين اعزام شده‌اند، ثبت اطلاعات VDR سانچي انجام شده است و مستندات دريافت شد، ضمن آنکه مصاحبه با کارکنان کشتي کريستال انجام و کشتي معاينه شد.

وي تأکيد کرد :‌ حداقل پنج هفته ديگر لازم است تا گزارش نهايي سانحه سانچي منتشر شود.

وي درباره روند تکميل جزيره نگين به خبرنگار فارس گفت:‌ بسته کامل سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در جزيره نگين محقق شد و اولين اسکله جزيره نگين تکميل شده است. لايروبي مقابل اسکله ضرورت داشت که مناقصه آن انجام شد.

راستاد گفت:‌ پيش‌بيني مي‌کنيم بخش خصوصي 500 ميليارد تومان دراين پروژه سرمايه‌گذاري کند.

وي ادامه داد: لايروبي، تأسيسات زيربنايي براي اين پايانه کانتينري در تعهد ما است.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت:‌ زمانبندي لايروبي شش ماه برآورد و مي‌شود و 20 ميليارد تومان اعتبار لازم دارد که سازمان بنادر تأمين مي‌کند ضمن آنکه جاده دسترسي توسط سازمان بنادر احداث شد که 40 ميليارد تومان در اين جاده هزينه شد.

وي گفت:‌ رقم تأسيسات زيربنايي 70 ميليارد تومان است، اسکله، روبنا، تجهيزات بخش خصوصي اجرا مي‌شود و با تکميل لايروبي شش ماه بعد اولين کشتي وارد جزيره نگين خواهد شد.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي گفت:‌ در خوزستان دو کشتي مسافري با ظرفيت 307 صندلي در مسير خرمشهر ـ بصره و مسير خرمشهر ـ کويت براي ايام‌ نوروز وجود دارد.

راستاد گفت:‌در استان بوشهر شش فروند شناور مسافري با 862 صندلي براي مسيرها بوشهر ـ گناوه و بوشهر ـ جزيره خارک فعال است.

وي گفت:‌ در هرمزگان 42 کشتي مسافري با 4 هزار و 232 صندلي و همچنين بنادر پهل و لافت 35 لندي‌کرافت به قشم مهيا شده است که مي‌توانند 1500 خودرو در روز و 7500 مسافر جابجا کنند.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي افزود: از بندر لنگه به کيش يک فروند کشتي با 381 صندلي و ظرفيت 121 خودرو و از بندر لنگه به ابوموسي و دبي يک فروند شناور 230 نفره براي ايام نوروز مهيا شده است.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي ادامه داد:‌ از بندر آفتاب به کيش 3 فروند شناور خودروبر با ظرفيت 180 خودرو و 900 سرنشين و از بندر چارک به کيش 10 کشتي مسافري با ظرفيت 1210 صندلي براي نوروز فراهم شده است.

راستاد افزود:‌ از چارک به کيش 37 فروند شناور خودروبر با ظرفيت 1080 خودرو و 10 هزار و 400 مسافر براي نوروز فراهم شده است.

وي تأکيد کرد:‌ جمعا در نوروز 63 شناور مسافري با ظرفيت 7 هزار و 322 صندلي و 65 شناور حمل خودرو با ظرفيت 2 هزار و 880 خودرو و 13 هزار و 800 مسافر فراهم شده است.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي ادامه داد:‌ قايق‌هاي تفريحي نيز در بنادر شمالي شامل 3 هزار و 628 فروند قايق براي ايام نوروز فراهم شده است و در بنادر جنوبي نيز 8 هزار و 606 قايق تفريحي براي نوروز آماده‌سازي شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.