آمارها حکایت از روند مثبت سرمایه گذاری طی یک دهه گذشته دارد؛ رشد سرمایه گذاری جهانی در صنعت حمل ونقل دریایی

 

بر اساس گزارش گروه محاسب و مشاور بین المللی «مور استیفنز»، میزان اعتماد و امید به  سرمایه گذاری درصنعت حمل ونقل دریایی طی سه سال ونیم گذشته در بالاترین سطح خود در ماه نوامبر 2017 میلادی رسیده است.

به گزارش سی نیوز و به نقل از سایت maritime-executive، میانگین آرای شرکت کنندگان در این نظرسنجی نسبت به اعتماد به سرمایه گذاری در صنعت حمل ونقل دریایی در سطح 6.2 از 10 باقی مانده، اما میزان اعتماد به کشتی های اجاره ای از 4.7 به 7.7 افزایش یافته است.  این بالاترین سطح اعتماد به سرمایه گذاری در بخش کشتی های اجاره ای از سال 2008 میلادی تاکنون بوده است.

همچنین میزان اعتماد به این صنعت، نزد مدیران صنعت دریانوردی از 5.8 به 6.1 ارتقا یافته، با این حال این آمار در نظرسنجی واسطه گران بدون تغییر در رتبه 6.3 باقی مانده است. آنچه در اینجا مهم است میزان اعتماد مالکان کشتی است که نسبت به گذشته افت خفیفی را نشان می دهد، یعنی از 6.5 به 6.4. همین طور سطح آسیا از 6.4 به 5.7 کاهش یافته و در اروپا و آمریکای شمالی بدون تغییر در سطح 6.3 و 5.8 ثابت باقی مانده است.

در این نظرسنجی، میزان اعتماد سرمایه دارانی که می خواستند طی یک سال آینده، سرمایه گذاری عمده یا طرح توسعه ای در صنعت حمل ونقل دریایی داشته باشند از 5.4 به 5.3 کاهش یافته است.

اگرچه انتظارات کلی این است که طی 12 ماه آینده، میزان اعتماد به سرمایه گذاری عمده، ارتقای چندانی نداشته باشد، اما در پاسخ برخی از شرکت کنندگان این نظرسنجی، امیدهایی در بهبود شرایط در بخش حمل ونقل فله ای دیده می شود. یکی از شرکت کننده ها در این نظرسنجی می گوید:« شرایط نسبت به گذشته کمی بهتر شده، اما این تغییر آنقدر محسوس نیست که بخواهیم برای آن جشن بگیریم.»

59 درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی اعتقاد دارند که هزینه های مالی طی سال آینده میلادی افزایش نشان بدهد. اما در نظرسنجی سال 2008، تنها 50 درصد شرکت کننده ها معتقد به افزایش هزینه ها در سال پیش رویشان بودند. 54 درصد مالکان کشتی، 83 درصد اجاره کنندگان و 60 درصد واسطه گران هم به افزایش هزینه ها در سال آینده رای داده اند، آرایی که همگی نسبت به سال 2008 افزایش نشان می دهد. در این میان اما تنها مدیران بوده اند که نسبت به سال 2008 به افزایش هزینه ها در سال 2018 میلادی اعتقادی ندارند.

روند میزان تقاضا همچنان مهم ترین عاملی است که انتظار می رود طی 12 ماه آینده بیشترین تاثیر را بر عملکرد صنعت حمل ونقل دریایی داشته باشد و پس از آن، بحث رقابت و هزینه های مالی شرکت ها مطرح می شود. به گفته یکی از کارشناسان صنعت حمل ونقل دریایی، اوضاع همچنان بی ثبات و ناپایدار است و نمی توان بر روی ورود سرمایه های جدید به این حوزه امید داشته باشیم. چرا که مسائل و مشکلات ژئوپلتیک و مقررات جدید باعث ایجاد اخلال  در این روند می شود.»

ریچارد گرینر،  کارشناس حمل ونقل دریایی در این زمینه اظهار کرد:« میزان اعتماد برای سرمایه گذاری به بالاترین سطح خود در سه سال ونیم گذشته رسیده  و این نشان می دهد که دوام قابل توجهی در این صنعت به وجود می آید. در بخش کشتی های اجاره ای اشتیاق بیشتری برای سرمایه گذاری وجود دارد. همین طور، در بخش حمل ونقل فله نیز افزایش نسبت به گذشته دیده می شود. آمارها حکایت از آن دارد که شاخص فله بالتیک طی 6 ماه گذشته بیش از 50 درصد افزایش داشته و در بخش های دیگر غیر از فله هم این رشد، مثبت است.

به گزارش سی نیوز، اگرچه برخی از شرکت کنندگان در این نظرسنجی خیلی نسبت به شرایط آینده امید ندارند، اما اکثرا معتقدند که سال 2017 را می توان سال رشد امیدها در حوزه سرمایه گذاری در صنعت حمل ونقل دریایی محسوب کرد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.