بازار اجاره کشتی‌های کانتینری؛ رشد ۱۸ درصدی سالانه و ثبات هفتگی

به گزارش سی نیوز به نقل از روابط عمومی انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران بازار اجاره کشتی‌های کانتینری در هفته نخست سپتامبر ۲۰۲۵ با ثبات نسبی همراه بود و شاخص New ConTex در تاریخ ۴ سپتامبر با افزایش جزئی ۰/۱ درصدی به سطح ۱۵۵۰ واحد رسید. اگرچه این تغییر در مقیاس هفتگی ناچیز به نظر می‌رسد، اما بررسی مقایسه‌ای نشان می‌دهد که بازار نسبت به ماه گذشته ۱ درصد رشد و در مقایسه با سال گذشته ۱۸/۲ درصد افزایش داشته است؛ موضوعی که جایگاه بازار را همچنان در سطحی «تاریخی و سالم» تثبیت می‌کند

وضعیت کشتی‌های کوچک (فیدرها)

کشتی‌های کوچک‌تر که نقش پررنگی در حمل‌ونقل منطقه‌ای دارند، در هفته اخیر اندکی تضعیف شدند. نرخ اجاره شش‌ماهه کشتی‌های ۱۱۰۰ TEU با کاهش ۰/۴ درصدی به ۱۷٬۷۱۱ دلار در روز رسید. این در حالی است که همین بخش در مقایسه سالانه رشد قابل‌توجه ۱۹/۶ درصدی را تجربه کرده است. به نظر می‌رسد فشار عرضه و دسترسی سریع به این کشتی‌ها موجب کاهش مقطعی نرخ‌ها شده است.

در مقابل، بخش ۱۷۰۰ TEU شرایطی متفاوت را تجربه کرد. قراردادهای شش‌ماهه در این ظرفیت با رشد ۰/۸ درصدی به ۳۰٬۶۵۲ دلار در روز رسیدند و قراردادهای ۱۲ ماهه نیز با افزایش ۰/۲ درصدی در سطح ۲۶٬۸۰۹ دلار تثبیت شدند. رشد سالانه این بخش بیش از ۳۰ درصد بوده که نشان‌دهنده تقاضای پایدار برای کشتی‌های کوچک و میان‌رده است.

کشتی‌های میان‌رده (۲۵۰۰ و ۲۷۰۰ TEU)

در بخش کشتی‌های ۲۵۰۰ TEU، نوسانات محدود باقی ماند. قرارداد شش‌ماهه با کاهش ناچیز ۰/۱ درصدی به ۳۴٬۲۷۳ دلار در روز رسید، در حالی که قراردادهای ۱۲ ماهه اندکی کاهش (۰/۴ درصد) و قراردادهای ۲۴ ماهه ثبات نسبی نشان دادند. با این حال، مقایسه سالانه حکایت از رشد ۱۶ تا ۱۸ درصدی این ظرفیت دارد.

کشتی‌های ۲۷۰۰ TEU وضعیت باثبات‌تری داشتند. قراردادهای ۱۲ ماهه تقریباً بدون تغییر در ۳۶٬۶۳۰ دلار باقی ماندند، اما قراردادهای ۲۴ ماهه رشد ۰/۷ درصدی داشتند و به ۲۸٬۸۴۱ دلار رسیدند. رشد سالانه در این بخش نیز بین ۹ تا ۱۴ درصد ثبت شد که نشان‌دهنده تقاضای مداوم برای این کلاس کشتی است.

کشتی‌های بزرگ (۳۵۰۰ تا ۶۵۰۰ TEU)

بازار کشتی‌های بزرگ‌تر به دلیل محدودیت عرضه و کمیابی شناورها، همچنان در سطح بالایی از نرخ‌ها قرار دارد.

  • کشتی‌های ۳۵۰۰ TEU: قرارداد ۱۲ ماهه با رشد ۰/۱ درصدی به ۴۳٬۷۴۰ دلار رسید و قرارداد ۲۴ ماهه نیز ۰/۸ درصد افزایش یافت و به ۳۴٬۵۴۵ دلار رسید. رشد سالانه این بخش بین ۶ تا ۱۴ درصد ثبت شده است.

  • کشتی‌های ۴۲۵۰ TEU: قراردادهای ۱۲ ماهه و ۲۴ ماهه به ترتیب به ۵۲٬۶۰۵ دلار و ۴۳٬۴۲۸ دلار رسیدند که هر دو رشد هفتگی بین ۰/۴ تا ۰/۶ درصدی داشتند. تغییرات سالانه در این بخش نیز قابل‌توجه بوده و به بیش از ۱۵ درصد می‌رسد.

  • کشتی‌های ۵۷۰۰ TEU: قرارداد ۱۲ ماهه در سطح ۶۰٬۵۳۳ دلار قرار گرفت و رشد هفتگی ۰/۳ درصدی داشت. رشد سالانه این بخش حدود ۶/۸ درصد گزارش شد.

  • کشتی‌های ۶۵۰۰ TEU: این دسته در قراردادهای ۱۲ ماهه بهترین عملکرد هفتگی را داشتند و با رشد ۱/۲ درصدی به ۶۶٬۴۴۴ دلار در روز رسیدند. تغییرات سالانه نیز نشان از رشد ۴/۳ درصدی دارد.

نوع کشتی مدت قرارداد نرخ (دلار در روز) تغییر هفتگی تغییر ماهانه تغییر سالانه
1100 TEU 6 ماهه 17,711 -0.4% +1.5% +19.6%
1700 TEU 6 ماهه 30,652 +0.8% +0.7% +28.5%
1700 TEU 12 ماهه 26,809 +0.2% +0.9% +31.7%
2500 TEU 6 ماهه 34,273 -0.1% 0.0% +16.4%
2500 TEU 12 ماهه 34,695 -0.4% +0.8% +18.7%
2500 TEU 24 ماهه 27,075 -0.1% +1.3% +11.5%
2700 TEU 12 ماهه 36,630 0.0% +0.8% +14.5%
2700 TEU 24 ماهه 28,841 +0.7% +2.7% +9.1%
3500 TEU 12 ماهه 43,740 +0.1% +0.9% +14.2%
3500 TEU 24 ماهه 34,545 +0.8% +2.7% +6.0%
4250 TEU 12 ماهه 52,605 +0.6% +1.6% +15.9%
4250 TEU 24 ماهه 43,428 +0.4% +1.9% +16.8%
5700 TEU 12 ماهه 60,533 +0.3% +0.9% +6.8%
6500 TEU 12 ماهه 66,444 +1.2% +0.3% +4.3%

تحلیل بازار

بازار اجاره کشتی‌های کانتینری همچنان در شرایطی «سالم و پرقدرت» قرار دارد. کاهش جزئی نرخ‌ها در کشتی‌های کوچک بیشتر ناشی از دسترسی سریع و فراوانی این ظرفیت‌هاست، در حالی که کمیابی کشتی‌های بزرگ‌تر موجب شده نرخ‌ها در این بخش با ثبات یا حتی اندکی افزایشی باقی بمانند.

با وجود ثبات نسبی در هفته اخیر، چشم‌انداز بازار با ابهام همراه است. از یک سو، رشد سالانه قابل‌توجه نشان می‌دهد که صنعت کشتیرانی همچنان در مسیر سودآوری قرار دارد؛ از سوی دیگر، تردید اپراتورها در خصوص شرایط آینده و انتظار برای تثبیت بازار می‌تواند به نوسانات جدید منجر شود. به نظر می‌رسد که در کوتاه‌مدت بازار در همین سطوح بالا باقی بماند، اما تحولات تقاضای جهانی و مسیر اقتصاد کلان تعیین‌کننده جهت حرکت در ماه‌های آتی خواهد بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.