بیم فروش کانتینرهای حامل کالای متروکه توسط اموال تملیکی
دکتر پل مه دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران گفت: «بهدلیل خرابی و فعال نبودن بخشی از این تجهیزات بندر شهیدرجایی، شناورهای زیر 100 متر معمولاً با توقف بیش از حد متعارف مواجه میشوند تا جایی که یک کشتی که باید حداکثر تا 12 ساعت وارد بندر شود و تخلیه و بارگیری آن صورت گیرد، گاهی تا 7 روز متوقف است.»
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ترابران، جلسه کمیسیون حملونقل و لجستیک اتاق بازرگانی تهران امروز با حضور دکتر سنندجی، رئیس کمیسیون حملونقل و سایر اعضای کمیسیون و مسئولان انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی، انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته، انجمن خودروسازان سبک و سنگین برگزار شد.
در این جلسه با اشاره به مشکلات ایجاد شده در بندر شهیدرجایی و توقف و معطلی شناورهای کوچک، تصریح کرد: «تجهیزات موجود در یکی از محوطههای اختصاص داده شده برای پهلودهی کشتیهای زیر 100 متر در این بندر مناسب نیست به صورتی که از 8 گنتریکرین موجود برای تخلیه فقط 2 دستگاه همزمان فعال هستند.»
او با بیان اینکه هر گنتریکرین باید تا 24 move در ساعت عملیات داشته باشد که در حال حاضر از این است، ادامه داد: «بهواسطه سایز کوچک کشتیها، مخاطرات تعادل کشی یا بهدلیل خرابی تجهیزات و فعال نبودن بخشی از این تجهیزات این سیستمها پهلوگیری و تخلیه و بارگیری شناورها معمولاً با توقف بیش از حد متعارف مواجه بوده به صورتی که یک کشتی که حداکثر تا 12 ساعت باید وارد بندر شده و تخلیه و بارگیری انجام شود، گاهی تا 7 روز متوقف است و این امر به دموراژ کشتی و افزایش هزینه حمل منجر میشود که در نهایت افزایش قیمت تمام شده کالا و تورم عمومی را در پی خواهد داشت.»
احتمال فروش کانتینر توسط اموال تملیکی تازهترین مشکل کشتیرانیها
در ادامه این مباحث، پلمه با بیان اینکه متاسفانه چشمانداز صنعت حملونقل دریایی خوب نیست، اضافه کرد: «ما در وضعیت کنونی پکیج کاملی از مشکلات و معضلات را با هم داریم، اخیراً دادستانی هرمزگان برای کانتینرهای خالی شده در بنادر، احکام متروکه و کالای رسوبی تعیین کرده است، دیروز اطلاع دادند که خود دادستانی برای بازشماری کانتینرها نماینده فرستاده است که این شیوه باتوجه به سابقه اقدامات احتمالاً تا چند هفته دیگر کانتینرها را جزء اموال تملیکی معرفی و برای فروش بگذارند؛ درصورتیکه براساس استانداردهای بینالمللی کانتینر وسیله حمل و جز توسعهیافته کشتی برای استمرار حمل دریایی در خشکی است.»
او این مشکلات را مخاطرات حوزه صنعت دریایی دانست و اضافه کرد: «برقراری این قاعده یک بدعت است و باعث میشود که هیچ شرکت کشتیرانی در دنیا برای کرایه دادن کانتینرهای خود به ما اعتماد نکند و یا اینکه به شیوهای کرایه دریافت کند که اگر کانتینر از دست رفت، ضرر نکند.»
نظرات بسته شده است.