مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل عنوان کرد: اصلاح قراردادهای بندری و دریایی در صورت ضرردهی بخش خصوصی

 

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در قراردادهای سازمان بنادر ماده ای گنجانده شده است تا هر طرف قرارداد در صورت ضرر و زیان بتوانند آن را اصلاح کنند.

به گزارش سی نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل و انعقاد قرارداد و تفاهم‌نامه ۱۸۰۰ میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر، با اشاره به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی در سال های اخیر تلاش کرده تا اعتماد بخش خصوصی را جلب کند، افزود: سرمایه گذاری ۱۲ هزار میلیارد تومانی در بنادر و ۱۹ تفاهم نامه امشب حاکی از مشارکت بنادر با بخش خصوصی است و در این راستا شاهد سرمایه گذاری های جدید در بنادر خواهیم بود.

وی ادامه داد: یکی از حوزه های تمرکز سازمان بنادر، پایانه های عمومی است که دارای تجهیزات بیشتر و درآمدهای کمتری هستند که باید شرایط برای رشد این بنادر فراهم شود تا حداقل اشتغال را در این مناطق حفظ کنیم.

 

ارتقای بندر امام خمینی(ره) و بندر شهید رجایی

وی افزود: تجمع قراردادهای پایانه های عمومی در بندر امام خمینی (ره) و شهید رجایی صورت گرفته و اولویت بعدی در سازمان، ارتقای این ۲ بندر است تا بتوانیم همانند گذشته سرمایه گذاری های خود در بخش زیربناهای بندری از جمله اسکله پس کرانه و کانال های بندری داشته باشیم.

راستاد با بیان اینکه ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر از اهمیت بالایی برخودار است گفت: در بنادر تلاش شده تا انگیزه های مناسبی برای سرمایه گذاران داخلی ایجاد شود.

 

سازمان بنادر از تمام ظرفیت های بنادر استفاده می کند

معاون وزیر راه وشهرسازی تصریح کرد: سازمان بنادر باید از تمام ظرفیت های بنادر از جمله زیرساخت های روبنایی و زیربنایی استفاده کند و ما نمی توانیم در نبود سرمایه گذار، ظرفیت های بنادر را رها کنیم به همین دلیل بخشی از تجهیزات توسط خود بنادر تامین می شود و ما به دنبال زمینه و شرایط لازم برای تکمیل سرمایه گذاری های روبنایی و زیر ینایی هستیم و قاعدتا باید به گونه ای عمل کنیم که دغدغه مسئولان کاهش یابد.

وی توضیح داد: در قراردادهای سازمان بنادر ماده ای گنجانده شده تا هر طرف قرارداد در صورت ضرر و زیان  بتوانند آن را اصلاح کند و تمامی این موارد امکان پذیر است و هم اکنون در دستور کار این سازمان قرار دارد.

باید هزینه حمل کالا برای صاحب کالا توجیه‌پذیر باشد

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: باید هزینه حمل کالا برای صاحب کالا توجیه‌پذیر باشد از اینرو در تلاش هستیم تا هزینه ها را کاهش دهیم. یکی از این هزینه ها سوخت است لذا در تلاش هستیم کشتی‌های که در مسیر داخلی تردد می‌کنند، سوخت یارانه‌ای دریافت کنند.

وی اذعان داشت:‌ با همراهی مراجع مربوطه پیگیری می‌کنیم تا کاهش مصوبه هزینه سوخت برای کشتیرانی‌ها محقق شود. حتی در احجام پایین‌تر می‌توان از ناوگان منطقه‌ای کشور استفاده کرد تا کالای کاپوتاژی جابه‌جا کرد.

وی  با اشاره به صحبت‌های معاون وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم مبنی بر حمل و نقل کالاهای اساسی در مسیر داخلی از طریق دریا، افزود: انگیزه وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه می‌تواند نویدبخش این باشد که عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بنادر افزایش پیدا کند.

 

ماندگاری کالا در بنادر باید به حداقل ممکن برسد

رئیس هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: باید بتوانیم به اتفاق دست‌اندرکاران میزان رسوب و ماندگاری کالای اساسی را در بنادر به طور خاص کاهش دهیم و شرایطی فراهم شود تا ماندگاری کالا در بنادر به حداقل ممکن برسد.

راستاد اظهار داشت: امیدوارم با مکانیزمی که بین همه دستگاه‌های مربوطه وجود دارد شرایطی رقم بخورد تا ماندگاری و رسوب کالا کاهش یابد البته در این حوزه معاون اول رئیس جمهور هم توجه ویژه ای دارد و البته در جلسه‌ای قرار است مشکلاتی که منجر به رسوب کالا در بنادر می‌شود، بررسی شود.

 

میزان صادرات غیر نفتی از نظر وزنی دو برابر واردات غیر نفتی است

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کالاهای متروکه بخشی از فضای بنادر را اشغال کرده‌اند، گفت: از حجم کالاهای متروکه در بنادر کشور بایستی کاسته شود.

وی ادامه داد: ۵۰ هزار دستگاه کانتینر امروز در بندر شهید رجایی که ۱۰ هزار کانتینر آن متروکه است و به موقع از بنادر خارج نشده‌اند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت:میزان صادرات غیر نفتی از نظر وزنی دو برابر واردات غیر نفتی است، کاهش صادرات غیرنفتی نسبت به کاهش واردات کمتر است و ۵ درصد کاهش صادرات غیر نفتی است، در حالی که در واردات حجم کاهش بیشتر است.

 

مواد معدنی به روش سنتی جابجا می شود

راستاد گفت: در بنادر امام خمینی (ره) و شهید رجایی باید پایانه تمام مکانیزه مواد معدنی داشته باشیم که این پروژه در چابهار آغاز شده است. در بندر شهید رجایی حجم صادرات مواد معدنی سالانه ۲۰ میلیون تن است که به روش سنتی و با هزینه‌ای بالا انجام می‌شود، اما قراردادی در این بندر در آستانه انعقاد است که پایانه مدرن و مکانیزه مواد معدنی با اعتبار ۵ هزار میلیارد تومان ساخته می‌شود.

 

حرکت به سمت پایانه‌های مکانیزه فله و غلات

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در بندر امام خمینی سالانه ۵ میلیون تن صادرات مواد معدنی داریم که این انگیزه برای بخش خصوصی برای صادرات مکانیزه ایجاد می‌کند.

وی افزود: در بندر امام خمینی باید از نظر نحوه عملیات پایانه مواد فله، غلات و کالاهای اساسی توجه خاص شود و به دنبال آن باشیم که از تخلیه، انتقال و نگهداری در انبارهای سرپوشیده به سمت پایانه‌های مکانیزه فله و غلات حرکت کنیم

 

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.