عضو هیات مدیره انجمن پایانه داران بنادر ایران خواستار شد: تغییر نگاه دولت به بخش خصوصی حوزه بندری

 

عضو هیات مدیره انجمن پایانه‌داران بنادر ایران در مراسم بزرگداشت هفته حمل ونقل گفت:« طی سال های گذشته نگاه مثبتی و حمایتی از سوی دولت نسبت به بنگاه های خصوصی فعال در بنادر صورت نگرفته است.»

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز، محمدرضا قائم مقامی در این مراسم ضمن نگاه تبعیض آمیز دولت نسبت به فعالان بخش خصوصی حوزه دریایی و بندری اظهار کرد: در سال های اخیر، تعرفه های تخلیه و بارگیری در بنادر کشور تغییر نکرده است. اگر شما نگاه کنید خواهید دید که بنگاه های دیگر بخش خصوصی در  دوره های گذشته توانسته اند خواسته هایشان را از دولت طلب کرده و به نتیجه برسانند. اما در حوزه بندری هیچ اتفاق خاصی رخ نداده و برای همین، درخواست ما این است که نگاه دولت به فعالان بخش خصوصی دریایی و بندری همچون دیگر بنگاه های اقتصادی خصوصی باشد.»

عضو هیات مدیره انجمن پایانه داران ایران در ادامه افزود:« موتور محرک اقتصاد کشور باید به بخش خصوصی سپرده شود. اکنون شاهد حضور فعالان بخش خصوصی در توسعه بندر چابهار هستیم، اما این حمایت ها باید به شکل گسترده تر و واقعی صورت بگیرد. چرا که توسعه متوازن کشور تنها با اعتماد دولت به بخش خصوصی و سپردن امور به آنها امکان پذیر خواهد بود.»

قائم مقامی با انتقاد از نگاه سازمان بنادر به فعالیت بخش خصوصی تصریح کرد:« در یک دهه گذشته، سازمان بنادر از درآمدهای فعالیت بخش خصوصی درآمد کسب کرده، اما تعرفه ها برای شرکت های خصوصی تغییری نداشته است.»

وی با بیان اینکه سازمان بنادر هزینه تعرفه،  تجهیز، تعمیر و نگهداری بنادر خود را به صورت ارزی لحاظ می کند، اما این امکان را در اختیار بخش خصوصی نمی گذارد، گفت: «ما هم به عنوان فعالان بخش خصوصی هزینه ارزی داریم. با این حال، با ما به شکل دیگری رفتار می شود. دولت مدعی است با سیاست‌ها و حمایت‌های خودی سعی کرده هزینه خدمات و تولیدات را محاسبه کند و مابه‌التفاوت خسارت افزایش هزینه در فروش محصولات را جبران کند، اما آیا این اتفاق رخ داده است؟»

قائم مقامی با اشاره به افزایش هزینه های بندری برای فعالان بخش خصوصی اظهار کرد:«به عنوان مثال، پیش از این، هزینه جابجایی کانتینر در بنادر برای فعال بخش خصوصی حدود 25 هزار تومان برآورد شده بود. اما اکنون و با افزایش قیمت ها، این هزینه به حدود 100 هزار تومان رسیده است. ضمن اینکه هزینه کارگران و متخصصان و دیگر هزینه های جانبی نیز افزایش یافته است. در شرایط کنونی، شرکت های خصوصی دارند از محل ذخیره های خود هزینه می کنند، اما اگر این وضعیت تداوم پیدا کند ممکن است به ورشکستگی آنها بیانجامد.»

عضو هیات مدیره انجمن پایانه داران ایران، خواستار تغییر نگاه دولت به بخش خصوصی فعال در حوزه دریایی و بندری شد و گفت:« بخش خصوصی توانسته است با سرمایه گذاری در بنادر کشور، ایجاد اشتغال کند، اما حمایت لازم و کامل از این حوزه از سوی دولت صورت نمی گیرد. اگر دولت دست فعال بخش خصوصی را باز بگذارد و اعتماد لازم را داشته باشد، بی شک شاهد شکوفایی بیشتر بنادر و به دنبال آن توسعه یافتگی متوازن اقتصاد کشور خواهیم بود.»

 

 

 

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.