چین کشتی هایش را به سمت سرزمین های یخی می فرستد؛ رونمایی از جاده ابریشم قطبی

 

دفتر اطلاعات وزارت امور خارجه چین، هفته گذشته از سند چشم انداز خود در قالب « خط مشی چین در قطب شمال» رونمایی کرد. در این گزارش آمده که چین قصد دارد مسیرهای جدید حمل ونقل دریایی، اکتشافات و گردشگری را در قطب شمال و به عنوان بخشی از جاده ابریشم قطبی در نظر بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز و به نقل از «ایندیپندنت»،  با گرم شدن زمین و ذوب شدن یخ های قطب شمال، اهمیت قطب شمال در ایجاد مسیرهای جدید دریایی و ارزش های استراتژیک و اقتصادی بیش از پیش نمایان شده است. چین نیز با این نگاه قصد دارد بخشی از کمربند و راه بزرگ ابریشم جدید را به سوی قطب شمال بکشاند و از آن به عنوان یکی از مراکز شبکه ای خطوط تجارت دریایی تبدیل کند.

بر اساس خط مشی جدید، چین به عنوان یک کشور مهم، این آمادگی را اعلام کرده که با تغییرات منطقه ای و مشارکت و همکاری بتواند نقشی پررنگ تر از گذشته ایفا کند. از این رو، چین با توجه به منافع کشورهای دیگر و جوامع جهانی گسترده همچنان به منافع خود می اندیشد و حاضر است در این مسیر با دیگر کشورهای ذینفع همکاری کند.

خبرگزاری شینهوا نیز در گزارش دیگری به صحبت های معاون وزیر امور خارجه این کشور در یک کنفرانس مطبوعاتی اشاره کرده و از قول وی نوشته است: «چین در راه توسعه قطب شمال، به دنبال فرصت ها و منافع اجتماعی است. در این مسیر نیز به هیچ وجه به دنبال غارت منابع یا آسیب زدن به محیط زیست نیستیم. قطب شمال دارای استانداردهای بالای حفاظت از میحط زیست است و این قوانین، استفاده از نیروی کار و موارد تجاری را تعیین کرده اند. ما نیز از این استانداردها و قوانین مربوطه حمایت می کنیم و به توسعه اقتصادی جوامع قطب جنوب کمک خواهیم کرد. به همین دلیل، چین امیدوار است که تمام راه حل ها به ایجاد جاده ابریشمی قطبی منجر شود.»

در این سند چشم انداز آمده که شرکت های چینی تشویق شده اند تا در توسعه زیرساخت ها در این مسیر جدید تجاری همکاری داشته باشند. از سوی دیگر، مطالعات گسترده در این مسیرها صورت گرفته تا در نهایت به بهبود شرایط ناوبری، امنیت و لجستیک در قطب شمال بیانجامد.

چین همچنین با توجه به سنت و فرهنگ ساکنان قطب شمال، از جمله توجه به نوع زندگی مردم بومی و حفاظت از محیط زیست، به مسائل دیگری همچون توسعه پروژه های نفت وگاز و مواد معدنی، انرژی های غیرفسیلی، ماهیگیری، گردشگری و تجارت دریایی می اندیشد و از این رو، به دنبال ایجاد همکاری های بین المللی در قطب شمال است.

مسئولان سیاسی چین در روزهای گذشته عنوان کرده اند که مدیریت مسیرهای حمل و نقل قطب شمال باید مطابق با معاهدات شامل UNCLOS و حقوق بین الملل عمومی باشد و آزادی ناوبری توسط همه کشورها مطابق با قانون و حقوق آنها برای استفاده از مسیرهای قطب شمال تعیین شود.

سرزمین ها و جزیره های قطب شمال، مساحتی حدود 8 میلیون کیلومتر مربع را شامل می شود که به ترتیب حاکمیت آنها متعلق به کانادا، دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ، روسیه، سوئد و ایالات متحده آمریکا است. اقیانوس شمال قطبی مساحتی بیش از 12 میلیون کیلومتر مربع را پوشش می دهد که در آن کشورهای ساحلی و سایر کشورها حقوق و منافع دریایی را بر اساس قوانین بین المللی به اشتراک می گذارند. این کشورهای ساحلی دارای صلاحیت های داخلی، دریاهای سرزمینی، مناطق همجوار، مناطق منحصر به فرد اقتصادی در اقیانوس اطلس هستند. مناطق خاصی از اقیانوس شمال قطبی جزو دریاهای آزاد و منطقه به شمار می رود.

قطب شمال دارای یک محیط طبیعی منحصر به فرد و منابع غنی است و اکثر منطقه ی دریایی آن تحت یخ ضخیم در بیشتر ماه های سال است، اما محیط طبیعی قطب شمال در حال تغییر است. در طول سه دهه گذشته، درجه حرارت به طور مداوم در قطب شمال افزایش یافته است و در نتیجه یخ های دریا در تابستان کاهش می یابد. دانشمندان پیش بینی می کنند که تا اواخر این قرن و یا حتی قبل از آن، بخشی از سال ممکن است یخ در اقیانوس قطب شمال وجود نداشته باشد.

از یک طرف، ذوب یخ در قطب شمال منجر به تغییرات در محیط طبیعی شده است، و یا احتمالا می تواند منجر به گرم شدن کره زمین، افزایش سطح دریا، افزایش حوادث شدید آب و هوایی، آسیب رساندن به تنوع زیستی و سایر مشکلات جهانی شود. از سوی دیگر، با ذوب شدن یخ ها شرایط توسعه قطب شمال ممکن است به تدریج تغییر یابد و فرصت هایی برای استفاده تجاری از مسیرهای دریا و توسعه منابع در منطقه فراهم می شود.

فعالیت های تجاری در منطقه تاثیر قابل توجهی بر حمل و نقل جهانی، تجارت بین المللی و عرضه انرژی، تغییرات اجتماعی و اقتصادی مهمی خواهد داشت و تاثیر مهمی بر شیوه زندگی و زندگی ساکنین قطب شمال از جمله مردم بومی دارد. با این حال، چین قصد دارد مسیر جاده ابریشم را به سمت قطب شمال بکشاند تا از منافع آن به نفع خود بهره ببرد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.