وزیر راه و شهرسازی: هوشمندسازی بنادر شمال و جنوب از اهداف اصلی است/ باید از مزیت نسبی به مزیت رقابتی بنادر برسیم

 

وزیر راه و شهرسازی در مراسم گرامیداشت هفته حمل ونقل، از تغییر نگاه مدیریتی بنادر به عنوان یکی از راه های توسعه در جهان کنونی یاد کرد و گفت: «در حال حاضر، ما بیشتر به موضوع مزیت نسبی بنادرمان می اندیشیم. در حالی که در جهان کنونی، این مزیت رقابتی است که باعث رونق یافتن بنادر و رقابت آنها با یکدیگر می شود.»

به گزارش سی نیوز، عباس آخوندی در مراسم گرامیداشت هفته حمل ونقل که به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد اظهار کرد: «بنادر کشور باید قدرت رقابت در سطح جهان را پیدا کنند، چرا که میدان رقابت در این عرصه کاملا جهانی است و ما نمی توانیم تنها به اندازه اقتصاد ملی مان در این بخش اکتفا کنیم. به همین دلیل باید به دنبال نشانه های روشن بگردیم و عملکرد بنادر خود را با بنادر رقیب بسنجیم. اگر توسعه و پیشرفتی حاصل شده، نمی توان تنها به آنها بسنده کرد و مهم است که قدرت رقابت در سطح جهان به دست بیاوریم.»

آخوندی به عوامل ایجاد رقابت در عرصه جهانی اشاره کرد و گفت:« این رقابت در هوشمندی، تجهیزات، ایمنی بنادر، عملکرد روان و آسان، سخت افزارها و نرم افزارها، سیستم های مقرراتی و مورادی از این قبیل ایجاد می شود و سازمان بنادر باید ثابت کند که قدرت رقابت با بنادر جنوب خلیج فارس را در این بخش ها به دست آورده است.»

وزیر راه از موضوع مزیت رقابتی به عنوان عامل پیشرفت بنادر کشور یاد کرد و خاطرنشان ساخت:« همیشه گفته ام که ما به موضوع ژئوپلتیک و جغرافیای سیاسی کشور افتخار می کنیم و می گوییم که دالان شمال به جنوب و شرق به غرب را در اختیار داریم. ولی توسعه فناوری نشان داده که تکیه بر مزیت های نسبی به هیچ وجه کامل نیست و باید به مزیت های رقابتی دست پیدا کنیم. امیدوارم با تحولاتی که در بندر شهید رجایی، با امضای دو تفاهم نامه و قرارداد اپراتوری ایجاد می شود و به واسطه تجهیزاتی که در این بندر و سایر بنادر شمال و جنوب بکار گرفته می شود، شاهد هوشمندی بنادر و ایجاد مزیت رقابتی با سایر بنادر منطقه باشیم.»

وی توسعه و تجهیز زیرساخت ریلی در کنار بنادر را در ایجاد مزیت رقابتی بسیار مهم برشمرد و تصریح کرد:« در بندر هامبورگ حدود 320 کیلومتر خط ریلی ایجاد شده که امکان استفاده 16 قطار در این خطوط به صورت همزمان وجود دارد. سازمان بنادر و دریانوردی نیز لازم است تا سرمایه گذاری گسترده ای در بخش ریلی در بندر شهید رجایی، بندر چابهار، بندر امام خمینی (ره) و دیگر بنادر کشور داشته باشد. آنچه که باید در این مسیر به آن برسیم، ترکیب حمل ونقل دریایی و ریلی است. این مسئله می تواند با یک برنامه ریزی مشخص ایجاد شود تا خط ریل در پشت سکوها داشته باشیم و کانتینرها به صورت مستقیم از بنادر وارد خطوط ریلی کشور شود.»

آخوندی با اشاره به اینکه بهره برداری اقتصادی و بازرگانی از بنادر باید در اولویت خواسته هایمان قرار بگیرد افزود:« در حال حاضر، تمرکز و توجه ما بیشتر به این موضوع معطوف شده که چه میزان در ساخت وسازهای فیزیکی بنادر پیشرفت کرده ایم. اما سوال اصلی اینجاست که تا چه اندازه توانسته ایم از این امکانات، بهره برداری اقتصادی و بازرگانی داشته باشیم. باید ببینیم که نرخ بهره وری بنادر ما قابل قبول هست یا اینکه این نرخ باید ارتقا پیدا کند. چنین رویکرد بازرگانی می تواند یک زنجیره گسترده را شامل شود که شمال منعطف کردن تعرفه ها و رقابتی کردن شان، امکان حمل ونقل چندوجهی و دیگر شقوق تاثیرگذار در حوزه حمل ونقل خواهد بود.»

وی خاطرنشان کرد:«در جهت همین رویکرد است که ما به مفهوم لجستیک می رسیم و امسال قصد  داریم تا آن را به شکل جدی تری در معاونت حمل ونقل دنبال کنیم. مقصود ما تمام زنجیره لجستیک است که از مبدا بار تا مقصد که ممکن است کشور دیگری باشد را شامل می شود. در بحث انتقال محموله از هند به افغانستان متوجه می شویم این فرایند دچار مشکلات و مسائلی است که باید رفع شود.»

وزیر راه و شهرسازی رفع این مشکل را به مدیریت صحیح و راهبردی ارتباط داد و یادآور شد:« برای رفع مسائل حمل کالا از یک نقطه به یک نقطه دیگر نیاز داریم تا برای کریدورهایمان یک مدیریت واحد تعرفی کنیم. مدیریتی که در تمام بخش های حمل ونقلی حضور فعال داشته باشد تا بتواند به موقع، مشکلات و مسائل احتمالی را سریعا برطرف سازد.»

آخوندی ارتباط مستقیم سازمان بنادر با شهر بندری را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت:« واقعیت این استکه اگر شهر بندری آباد نباشد و نتواند از بندر حمایت کند، منافع سازمان بنادر لطمه خواهد خورد. لازمه توسعه بنادر ما این است که شهرهای بندری ما به لحاظ پشتیبانی، گردشگری، سیستم های مالی و حمل ونقلی و راه های ارتباطی کاملا توسعه یافته شود تا تجارت به شکل روان صورت بگیرد. این تصور نادرستی است که فکر کنیم بندر تنها جایی است که بار در آن تخلیه و بارگیری می شود. برای توسعه واقعی بنادر، چاره ای جز توسعه شهرهای بندری در شمال و جنوب نداریم.»

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.