حذف مالیات بر درآمد و ارزش افزوده در بخش ریلی

در برنامه ششم، خدمات حمل‌ونقل ریلی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شد، اما سازمان مالیاتی کشور دیدگاهی در این زمینه دارد که راه‌آهن با وجود آن، هنوز به این قانون جدید عمل می‌کند. بر اساس برنامه ششم توسعه – از بعد از عید – که توجه به حمل‌ونقل ریلی در آن، مشابه مناطق محروم دیده شده بخش ریلی نیز تا ۱۰ سال از مالیات بر درآمد معاف شده، بنابراین مشوق‎های مالیاتی خوبی برای رشد صنعت ریلی و تشویق بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این صنعت در نظر گرفته شده است.
اقداماتی گسترده نیز  در بستر قانون برای توسعه حمل‌ونقل ریلی انجام شده است. مهم‌ترین کاری که در سال گذشته برای رشد این بخش انجام شد، کاهش نرخ حق دسترسی از ۵۷ درصد به ۲۶ درصد بود که قیمت تمام‌شده حمل را پایین آورد و فضا برای ورود بخش خصوصی رقابتی شد.

همه این اقدامات در جهت توسعه حمل‌ونقل ریلی است که بر این اساس، راه‌اندازی قطارهای برنامه‌ای، اقدام دیگر راه‌آهن برای توسعه این بخش بود. راه‌آهن هم تخفیف‌های مشخصی را برای بارهای مختلف در نظر گرفت، مثلا حق دسترسی برای بارهای کانتینری را به صفر رساند و حق دسترسی بارهای ترانزیتی را هم تا ۵۰ درصد کاهش داد. بهبود و ارتقای تسهیلات تخلیه و بارگیری از دیگر اقدامات راه‌آهن در جهت رشد ریلی کشور بود. اتصال بخش‌های تجاری و صنعتی به ریل نیز از دیگر برنامه‌های ما است که در حال انجام آن هستیم.

راه‌آهن برای سرمایه‌گذاری در بخش بار هم اقداماتی گسترده‌ داشته است. در جایی که ما خریدار هستیم، راه‌آهن خرید محصولات وابسته ریلی را تسهیل و به کاهش ریسک سرمایه‌گذاران کمک کرده است. در ادامه خدمات، نوسانات نرخ ارز را تا بالای ۱۰ درصد تضمین کردیم و تسهیلاتی برای سرمایه‌گذاری خارجی به منظور تشویق بخش خصوصی در نظر گرفتیم. ما از شرکت نفت نیز یارانه کاهش مصرف سوخت می‌گیریم و به سرمایه‌گذاران خود می‌دهیم. اینها به این معنی است که ما در زمینه تأمین مالی پروژه‌ها در بخش خصوصی اعلام آمادگی می‌کنیم. خوشبختانه، راه‌آهن از نظر قانونی با خلاء مواجه نبوده و تمام توان خود را برای جذب بیشتر بخش خصوصی در پروژه‌های ریلی به کار گرفته است.

خوشبختانه، بسترهای این موضوعات فراهم است و با مالکیت‌ و تخفیفات مالیاتی‌ که در اختیار بخش‌ خصوصی قرار داده‌ایم، در تلاشیم نظام مدیریت و بهره‌برداری را با همکاری بخش ‌خصوصی به شکلی اصلاح کنیم که نقش‌آفرینی این بخش در راه‌آهن بیشتر شود.
تضمین خرید خدمات نیز یکی دیگر از مشوق‌هایی است که برای سرمایه‌گذاری در راه‌آهن در نظر گرفته‌ایم. بر این اساس، به افرادی که در بخش زیربنایی راه‌آهن خدماتی را تولید می‌کنند و ظرفیت‌های جدیدی را در حوزه خطوط جدید و تجهیزات تخلیه و بارگیری ایجاد می‌کنند، تضمین خرید می‌دهیم تا سرمایه‌گذاری آنها تضمین شود.
راه‌آهن تلاش می‌کند برای تأمین مالی داخلی و خارجی نیز، به بخش ‌خصوصی ضمانت دهد و تمام این مشوق‌ها برای تعمیق و گسترش فعالیت بخش ‌خصوصی در حوزه ریلی است.
رویکرد راهبردی راه‌آهن، افزایش سهم بخش‌ خصوصی در صنعت ریلی است و این امر یک راهبرد بلندمدت اجرایی است.

همچنین یکی از اقدامات اصلی راه‌آهن استفاده از ظرفیت بازار بورس است، به این ترتیب که تأمین مالی از بازار سرمایه نسبت به سایر شقوق تأمین مالی بیشتر است و امیدواریم با کمک و حمایت بورس و بازار سرمایه، توانمندی‌های بخش ریلی بیش از پیش توسعه یابد.
بر اساس برنامه توسعه راه‌آهن، شکاف عمیقی برای تأمین سرمایه وجود دارد که این شکاف باید با حضور پررنگ بخش خصوصی و حمایت بازار سرمایه از بین برود.

نورالله بیرانوند- معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن- هفته نامه حمل و نقل

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.