توسعه بنادر و اقتصاد دریایی ایران با الگوبرداری از پروژه “یک کمربندی، یک جاده” چین
سی نیوز–تحلیل ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ – پروژه “یک کمربند، یک جاده” (BRI) چین، با تمرکز بر توسعه بنادر و زیرساختهای دریایی، نمونهای موفق از برنامهریزی و سرمایهگذاری در حوزه اقتصاد دریایی است. این پروژه که به عنوان یکی از بزرگترین طرحهای زیرساختی و اقتصادی جهان شناخته میشود، هدف اصلی خود را در ایجاد اتصالات و ارتباطات جادهای و دریایی بین چین و سایر کشورها قرار داده است. این اتصالات به منظور تسهیل تجارت، تبادلات اقتصادی و توسعه صادرات و واردات در سطح جهانی مورد توجه قرار میگیرد.
ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص خود که به عنوان یک پل ارتباطی بین آسیا و اروپا به شمار میرود، میتواند با الگوبرداری از این پروژه، بنادر و اقتصاد دریایی خود را توسعه داده و به بهبود روابط تجاری و اقتصادی خود بپردازد. این موقعیت منحصر به فرد ایران، این کشور را به یکی از پتانسیلهای مهم در حوزه تجارت و حمل و نقل دریایی تبدیل میکند. در ادامه به بررسی این طرح راجب ایران میپردازیم، به منظور شناخت بهتر چالشها و فرصتهای موجود در این زمینه و ارائه راهکارهایی برای بهرهگیری بهینه از این فرصت.
الگوبرداری از چین در پروژه “یک کمربند، یک جاده”
چین با سرمایهگذاریهای کلان در توسعه بنادر و زیرساختهای دریایی توانسته است نقش مهمی در تجارت جهانی ایفا کند. برخی از اقدامات مهم چین که ایران میتواند از آنها الگو بگیرد عبارتند از:
- توسعه بنادر استراتژیک
– بندر گوادر در پاکستان: چین با توسعه این بندر، آن را به یک هاب لجستیکی و تجاری تبدیل کرده است. ایران میتواند با الگوبرداری از این پروژه، بندر چابهار را به یک مرکز مهم تجاری و ترانزیتی تبدیل کند که این مهم با قرارداد جدید شرکت هندی برای توسعه این بندر، در حال انجام است.
– بندر کلمبو در سریلانکا: توسعه این بندر با همکاری چین، به بهبود زیرساختهای دریایی سریلانکا و افزایش حجم تجارت کمک کرده است. ایران نیز میتواند با همکاری چین، بنادر خود را توسعه داده و ظرفیتهای تجاری آنها را افزایش دهد.
- سرمایهگذاری در زیرساختهای لجستیکی
– شبکه حمل و نقل چندوجهی: چین با ایجاد شبکههای حمل و نقل ریلی، جادهای و دریایی، به تسهیل حمل و نقل کالاها کمک کرده است. ایران با توسعه شبکه حمل و نقل بویژه شبکه مویرگی، از مهمترین مولفه های موفقیت تبادل کالا بر اساس پارامتر های لجستیک پایدار می باشد اقدام به تاسیس بنادر خشک و مراکز لجستیکی نماید.
– توسعه پایانههای کانتینری:ایجاد و بهبود پایانههای کانتینری در بنادر ایران میتواند به افزایش کارایی و سرعت حمل و نقل کمک کند. این مهم را می توان از دریچه پایانه های هوشمند و تمام مکانیزه بعنوان اولویتی در کاهش هزینه ، افزایش راندمان، بهره مندی و توسعه نیروهای متخصص و تسریع در جابجایی کالادید.
- جذب سرمایهگذاری خارجی
– تأسیس مناطق آزاد تجاری: چین با تأسیس مناطق آزاد تجاری، توانسته است سرمایهگذاریهای خارجی را جذب و تجارت بینالمللی را تقویت کند. ایران نیز می تواند با توسعه کمی و کیفی مناطق آزاد تجاری در بنادر خود به مفهوم صنعتی سازی و توسعه ی تسهیلات تجاری ، مالی ، اداری و… برای جلب سرمایهگذاریهای خارجی بیشتر اقدام نماید.هرچند دستیابی به این مزیت مستلزم ایجاد رقابت و تحقق اقتصاد آزاد می باشد
اقدامات پیشنهادی برای توسعه بنادر و اقتصاد دریایی ایران
- توسعه زیرساختهای بنادر
– افزایش ظرفیت بنادر: ارتقاء و توسعه کمی و کیفی بنادر موجود نظیر بندرعباس ، بندر امام خمینی و بندر چابهار باهدف افزایش ظرفیت و افزایش سرعت بارگیری و تخلیه.
- جذب سرمایهگذاری و همکاریهای بینالمللی
– تشویق سرمایهگذاری خارجی: ارائه مشوقهای مالی و تسهیلاتی برای جذب سرمایهگذاریهای خارجی در بخشهای مختلف بندری و دریایی.
- بهبود فناوری و مدیریت بنادر
– استفاده از فناوریهای نوین: بهکارگیری فناوریهای مدرن در مدیریت بنادر و حمل و نقل دریایی نظیر سیستمهای اطلاعاتی و اتوماسیون.
– آموزش و توسعه نیروی کار ماهر: آموزش نیروی کار ماهر و متخصص در زمینههای بندری و دریایی برای افزایش کارایی و بهرهوری.
در این رابطه یو میائوجی، رئیس دانشگاه لیائونینگ چین طی مصاحبهای گفته بود که طرح کریدور حمل و نقلی ” یک کمربند، یک جاده ” چین برای کشورهای در حال توسعه نسبت به طرح آمریکایی که از هند با عبور از عربستان به اروپا میرسد، جذابتر است.
وی اضافه کرد: یک جاده یک کمربند یک طرح باز است، به همین خاطر اگر کشورهای دیگر تصمیم بگیرند یک طرح مشابه را اجرا کنند، چین با خوشحالی از آن استقبال خواهد کرد.
سخنان این استاد دانشگاه نشان می دهد که چین تمایل دارد به کشورهایی که میخواهند از این طرح بهرهمند شوند، راهکار ارائه کند که با توجه به قرارداد 25 ساله چین و ایران، این یک فرصت ارزشمند است.
ایران با بهرهبرداری از تجربیات موفق چین در پروژه “یک کمربند، یک جاده” میتواند بنادر و اقتصاد دریایی خود را توسعه دهد.
با سرمایهگذاری در زیرساختهای بندری، تقویت شبکه حمل و نقل، جذب سرمایهگذاریهای خارجی و بهکارگیری فناوریهای نوین، ایران میتواند نقش مهمی در تجارت منطقهای و جهانی ایفا کند و به توسعه پایدار و رشد اقتصادی دست یابد.
نظرات بسته شده است.