ارمنستان از بنادر ایران برای تجارت با هند استفاده می‌کند

به گزارش سی نیوز، ارمنستان به دنبال گسترش همکاری دفاعی و تسهیلاتی با هند و استفاده از بند چابهار و بندر عباس ایران برای این تجارت است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از اوراسیا دیلی، ایران به ارمنستان اجازه دسترسی به بندر چابهار و بندرعباس را برای تسهیل تجارت با هند داده است. این مسیر پیشنهاد شده برای تجارت شرق با غرب یک جزء تکمیلی از کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال به جنوب خواهد بود که تجارت منطقه‌ای را بیش از پیش تسهیل می‌کند.

ارمنستان در بحبوحه تیره شدن روابط ایروان با مسکو، روز به روز تمایل بیشتری به همکاری دفاعی و تسهیلاتی با هند پیدا کرده است. مهدی سبحانی سفیر ایران در ارمنستان در سوم ژانویه اعلام کرد کشتی‌های ارمنی می‌توانند آزادانه از بندر چابهار و بندرعباس استفاده کنند. ایروان در حال امضای قراردادهای رسمی اقتصادی با تهران برای استفاده از بنادر دریایی این کشور جهت تجارت تسلیحاتی با هند است. این تحولات نشانه بیشتری از دور شدن ارمنستان از روسیه به دنبال اختلافات نظامی این کشور با آذربایجان در سال گذشته میلادی است.

رشد همکاری سه جانبه بین ارمنستان، هند و ایران زیرساخت‌های ترانزیت منطقه‌ای را بهبود بخشیده و تاثیر این کشورها در قفقاز جنوبی را بالا می‌برد. علاقه ارمنستان به توسعه همکاری با ایران و هند دو جنبه دارد. ارمنستان به دنبال تقویت نیروی نظامی خود از طریق واردات تسلیحات پیچیده و پیشرفته جهت تقویت دسترسی خود به بازارهای جهانی است و قصد دارد از طریق توسعه گزینه‌های تجارت فراتر از اتحادیه اقتصادی اوراسیا به این هدف برسد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.