استفاده از ظرفیت بندر امیرآباد و کشتیرانی دریای خزر برای صادرات مرکبات مازندران

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران، تاکید کرد: استفاده از ظرفیت بندر امیرآباد و کشتیرانی دریای خزر مهم‌ترین و بهترین راه حمل‌ و صادرات مرکبات و کیوی به شمار می‌آیند و کشتیرانی دریای خزر از امروز پیش‌بینی لازم در این حوزه را داشته باشد و هر میزان کانتینر لازم را فراهم کند. ‎

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری برنا، نخستین جلسه کمیته ویژه مرکبات با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری، مدیران‌کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری، جهاد کشاورزی، بنادر و دریانوردی بندر امیرآباد، رییس اتاق بازرگانی، نمایندگان اتحادیه‌های سورتینگ‌داران و باغداران و برخی مدیران ارشد استانی در سالن اجتماعات استانداری مازندران برگزار شد.

حسن خیریانپور با اشاره به ارسال یک محموله دریایی در سال گذشته درباره مزایای آن، اظهار کرد: صرفه‌جویی در زمان، کاهش تلفات محصول و هزینه‌ صادرات مهم‌ترین مزایای استفاده از حمل‌ونقل دریایی است.

وی با تاکید بر ضرورت مدیریت و فراهم ساختن تمهیدات لازم پیش از برداشت زودرس برخی مرکبات در استان، گفت: در چند زمینه ازجمله زمان برداشت مرکبات، صادرات، قیمت‌گذاری و تنظیم بازار داخلی باید اقدامات پیش از موعد داشته باشیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: در این راستا اتحادیه تعاون روستایی استان‌ها در این زمینه با تمام ظرفیت خود وارد شوند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران با اشاره به اهمیت مصرف داخلی مرکبات در سطح کشور، اظهار داشت: در بحث صادرات باتوجه به دیپلماسی اقتصادی و پیگیری‌ استاندار مازندران به‌ویژه در سفر به روسیه، زمینه صادرات محصول به کشورهای روسیه، چین، هند و برخی کشورهای عربی فراهم شده‌است.

وی با تاکید بر لزوم همراهی اتحادیه‌های سورتینگ و باغ‌داران یادآور شد: سال گذشته برای باغ‌داران سال خوبی نبود و تاکید کردیم کمیته‌ای در اتاق کار برای مدیریت و برطرف ساختن مشکلات این حوزه تشکیل شود.

این مسئول گفت: مساعدت زیادی با پایانه صادراتی بین‌المللی روماک در ابعاد مختلف صورت گرفت و این پایانه نیز، موفق به دریافت نخستین رجیستری صادرات به مبدا چین و ارسال محموله شد. براساس ماحصل جلسه گذشته، روماک اعلام کرد به تنهایی ۲۰۰ هزار تن مرکبات را با قیمت تمام‌شده مصوب و سود متعارف خریداری می‌کند.

خیریان‌پور شاخص مهم دیگر توسعه صادرات مرکبات استان را حمل‌ونقل عنوان کرد و افزود: باید از حمل‌ونقل دریایی استفاده بهینه داشته باشیم.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری در این جلسه اظهار داشت: در فرایند تولید باید نگاه زنجیره‌ای داشته باشیم و تمرکز صرف بر یک بخش از تولید آسیب‌زا خواهد بود. فعالان این حوزه باید در عرصه عمل اثرگذاری بیشتری داشته باشند و این اثرگذاری را از ما نیز مطالبه کنند.

سید عباس حسینی با بیان این که ما در مازندران بخشی‌نگری داریم، افزود: زمان، بهبود کمیت و کیفیت و سیاست‌گذاری درست اهم مباحث ما در حوزه تولید و صادرات مرکبات هستند.

وی تاکید کرد: تولید صادرات‌محور نگاه ما در تولید است که باید با ادبیات، ساختار و دیدن زنجیره تولید در بازار مطرح شود.

 

بازنشر خبر: سی نیوز

منبع:https://www.borna.news/fa/tiny/news-1511679

لینک کوتاه: https://seanews.ir/50707

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.