ایران برای گسترش همکاری‌های حمل‌و‌نقلی با ترکمنستان آمادگی دارد

سفیر ایران در عشق آباد در کنفرانس «دریای خزر؛ دریای صلح و دوستی» گفت: جمهوری اسلامی آماده گسترش همکاری‌های حمل و نقلی با ترکمنستان است.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، «غلام عباس ارباب خالص» سفیر ایران در عشق آباد در کنفرانس علمی – عملی با نام «دریای خزر – دریای صلح و دوستی» که در منطقه گردشگری «آوازه» ترکمنستان برگزار شد، شرکت و سخنرانی کرد.

وی ضمن سخنرانی خود در این کنفرانس آمادگی جمهوری اسلامی را برای گسترش همکاری‌های حمل و نقل با ترکمنستان اعلام کرد.

بنابر سخنان ارباب خالص، طرف ایرانی در حال مکاتبه با نمایندگان روسیه در خصوص الحاق ترکمنستان به کریدور حمل‌و‌نقل بین‌المللی «شمال – جنوب» است.

وی خاطرنشان کرد: ترکمنستان به یک حلقه مهم برای کریدور حمل‌و‌نقل بین‌المللی شمال – جنوب در مسیر کشورهای آسیای مرکزی، روسیه و فراتر از آن تبدیل خواهد شد.

سفیر ایران در ادامه همچنین خاطرنشان کرد که تهران و عشق آباد از طریق پست‌های بازرسی سرخس، عارتق – لطف‌آباد، اینچه‌برون، باجیگران و همچنین بنادر دریایی به هم متصل هستند.

وی در بخش دیگری به انعقاد قراداد عشق آباد در مورد کریدور حمل و نقل و ترانزیت بین‌المللی بین دولت‌های ایران، ترکمنستان، عمان و ازبکستان اشاره کرد و گفت: تاجیکستان، قرقیزستان، قطر و هند علاقه‌مند به پیوستن به این توافقنامه هستند.

سفیر ایران در سخنان خود به پتانسیل راه آهن مشهد – سرخس که روزانه حدود 300 واگن در این مسیر از طریق ترکمنستان تردد می‌کنند و بخش عمده محصولات وارداتی به ایران از این مسیر وارد می‌شوند، توجه ویژه کرد.

ارباب خالص علاوه بر این گفت که ایران و ترکمنستان در مورد کاهش تعرفه ترانزیتی به منظور افزایش حجم حمل‌ونقل محموله از طریق خاک خود به کشورهای ثالث توافق کردند.

 

بازنشر خبر: سی نیوز

منبع:https://www.farsnews.ir/news/14020525000150

لینک کوتاه: https://seanews.ir/50686

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.