همایش تخصصی ارتقاء ایمنی و استانداردسازی عملیات بندری برگزار شد+ عکس

همایش تخصصی ارتقاء ایمنی و استانداردسازی عملیات بندری، با حضور معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست(HSE)، مدیر کل امور بندری و کارشناسان و روسای کنوانسیون های بندری، امور کارگزاران دریایی و بندری، واحد لجستیک بندری و اداره امور بندری سازمان بنادر ودریانوردی، مدیرعامل شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، دبیرکل انجمن کشتیرانی وخدمات وابسته ایران، دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران، مدیران خطوط و نمایندگی های کشتیرانی، اپراتورهای بندری، شرکت های حمل ونقل بین المللی و محوطه داران کانتینری روز یکشنبه 11تیرماه در هتل پارسیان استقلال تهران برگزار شد.

به گزارش سی نیوز، در ابتدای این همایش که با هدف تشریح اقدامات و برنامه های سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص ایمنی کانتینر، حمل و نقل کالای خطرناک، نظام نظارت بر اپراتورهای بندری، برنامه ممیزی سازمان بین المللی دریانوردی(IMO)، نظام آموزش لجستیک بندری و همچنین آخرین اصلاحات آیین نامه فعالیت شرکت‌های کارگزاری ترابری برگزار گردید، مهندس عادل دریس، مدیرکل اموری بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: به روز‌شدن و استفاده از متخصصان در حوزه بندری، نیازمند گردهمایی است و نشست‌های تخصصی در دستورکار سازمان بنادر قرار دارد و به این منظور، تیرماه سال آینده ممیزی اجباری هم در بخش دریایی و نیز بخش بندری برنامه‌ریزی شده است.

دریس با تاکید بر اینکه باید با مشارکت بخش خصوصی و ارگان‌‌های دریایی و بندری برای رسیدن به بنادری کارامد، موثر و ایمن گام بر ‌داریم، عنوان کرد: تحقق این هدف در دسترس است و در خصوص ایجاد زیرساخت‌ها همواره تاکید شده است و خوشبختانه در بخش بندری دارای زیرساخت‌های خوبی در بنادر کشور هستیم.

وی افزود: اتفاق بسیار خوبی در بخش آیین‌نامه کارگزاران امور بندری و دریایی صورت گرفته است و مراحل استصوابی در سازمان بنادر و دریانوردی طی شده که در نهایت منجر به توسعه و تسهیل فضای کسب و کار خواهد شد.

مدیرکل اموری بندری سازمان بنادر و دریانوردی در پایان بیان داشت: وضعیت فعالیت اپراتورها از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی است و کمک به بخش اپراتوری بندری در دستورکار سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد.

جلیل اسلامی، عضو هیات عامل و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، در همایش تخصصی ارتقاء ایمنی و استانداردسازی عملیات بندری گفت: فرصتی برای طرح موضوعات تخصصی در حوزه بندری فراهم شده و این فرصت بسیار ارزشمند است؛ چرا که تمامی مسئولان بخش مدیریت کالا، خدمات وابسته و بخش دریایی و بندری که در کشور فعال هستند کنار یکدیگر جمع شده‌اند و این اتفاق برای سازمان بنادر بسیار مهم است.

وی افزود: هدف سازمان بنادر و دریانوردی، طرح مسائل تخصصی است و باید فهم و نقطه مشترک بین سازمان بنادر و بخش خصوصی ایجاد شود تا در راهبردهای کلان حمل‌ونقل دریایی از سوی این سازمان مورد استفاده قرار گیرد.

اسلامی با اشاره به اینکه شرایط تحریم فضای متفاوتی را در حوزه حمل‌ونقل دریایی ایجاد کرده است، خاطرنشان ساخت: سازمان بنادر و دریانوردی به صورت دقیق و موشکافانه، قراردادهای بندری و دریایی را بازنگری کرده یا مورد توجه قرار داده است تا امکان فعالیت مستمر شرکت‌های خدمات دریایی و بندری وجود داشت باشد.

وی با بیان اینکه قراردادهای اپراتوری، لجستیکی و بندری از سوی سازمان بنادر و دریانوردی مورد بازنگری قرار گرفته است، اظهار داشت: در حوزه سرمایه‌گذاری ۸۰ قرارداد به صورت کامل مورد بازنگری قرار گرفته و در برخی موارد با اصلاح قراردادها، امکان ادامه فعالیت برای شرکت‌های مربوطه فراهم شده است و در بخش اپراتوری و خدمات بندری نیز همین روند ادامه خواهد یافت تا امکان فعالیت در حوزه اپراتوری و بندری میسر شود.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر ضرورت توجه ویژه به مقوله دیپلماسی اقتصادی در حوزه دریایی و بندری، اظهار داشت: این مقوله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به صورت ویژه توسط سازمان بنادر و دریانوردی در بخش‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته است؛ از کشورهای حوزه CIS گرفته تا کشورهای همسایه ایران، هدفگذاری لازم صورت گرفته است و شاهد افزایش‌ همکاری‌های مشترک در حوزه حمل‌ونقل دریایی خواهیم بود.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت ارتقاء ایمنی و استاندارسازی عملیات بندری، بیان کرد: موضوعات مربوط به ایمنی و فعالیت‌های استانداردسازی در بنادر نباید تحت تاثیر مسائل مختلف قرار گیرد و باید بدانیم که وضعیت بنادر کشور در این حوزه سطح مطلوبی دارد اما در عین حال با چالش‌های جدی در بخش نیروی انسانی، آموزش، رعایت مقررات و هزینه نهایی مواجه هستیم که نباید از آن غافل بمانیم.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین با اشاره به ضرورت توجه ویژه به مقوله کالاهای خطرناک در حمل‌ونقل دریایی و بندری، گفت: الزامات و آموزش‌ها در حوزه کالاهای خطرناک برای سازمان بنادر و دریانوردی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

عبداله جعفری، مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست(HSE) سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این همایش با بیان اینکه تبدیل اولویت به ارزش در حوزه ایمنی، سبب می‌شود دیگر درگیر تعیین سطح ایمنی در بنادر نباشیم، اظهار داشت: از سال ۲۰۲۱ برای رنکینگ و رتبه‌بندی بنادر برتر و پیشرفته در اروپا، پارامتر ایمنی به عنوان شاخص مهم قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه هیچ چالش و مشکلی نباید سبب شود که از رعایت الزامات ایمنی در فرایندهای عملیاتی در بنادر غافل شویم، افزود: در نگرش نوین ارتقای ایمنی در بنادر ایران، از میان حلقه‌های مختلف در زنجیره عملیات بندری، دو حلقه امور بندری و ایمنی، اصلی‌ترین حلقه‌های این زنجیره قلمداد می‌شود.

جعفری با اشاره به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی یکی از ارگان‌های پیشرو در حوزه خصوصی‌سازی و واگذاری امور به بخش‌های غیردولتی است، اضافه کرد: در شیوه نوین HSE در بنادر کشور از ظرفیت‌های بخش‌های خصوصی برای رسیدن به بنادر ایمن‌تر استفاده خواهیم کرد.

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست(HSE) سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به دسته‌بندی بنادر بر اساس دو معیار بنادر با بیزینس بیشتر و بنادر با ایمنی افزون‌تر گفت: در بنادر طراز اول در جهان، با توجه ویژه به مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط‌ زیست، موضوعات مهمی چون استفاده از فناوری‌های پیشرفته؛ آموزش ایمنی در فرایندهای بندری؛ به‌کارگیری تجهیزات ایمن و علائم هشدارد هنده؛ برنامه منظم نگهداری تجهیزات و اشتراک‌گذاری دانش همواره از اهمیت خاصی برخوردار است.

رونمایی از کتاب کنوانسیون بین‌المللی کانتینرهای ایمن ترجمه سید مصطفی هاشمی، کارشناس کنوانسیون‌های بندری سازمان بنادر و لوح فشرده ویدئو‌های آموزشی دوره کانتینرهای ایمن(CSC) از دیگر برنامه های همایش تخصصی ارتقاء ایمنی و استانداردسازی عملیات بندری بود که مورد تشویق حاضرین قرار گرفت.

مترجم در مقدمه این کتاب آورده است: صرف‌نظر از تحولات مربوط به رشد استفاده از کانتینر، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که برای آن می‌باید تدابیری را اندیشیده شود، ایمنی کانتینر است.

در این کنوانسیون کلیه الزامات مربوط به تایید، بازرسی، کنترل و نگهداری کانتینر ارائه شده است.

پس از مراسم رونمایی از کتاب کتاب کنوانسیون بین‌المللی کانتینرهای ایمن، مهندس علیرضا چشم‌جهان، کارشناس بندری و دریایی و از مدرسان مرکز آموزش انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران ،درباره آخرین تحولات نقشه زنجیره تامین منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای و جهانی، گفت: بنادر ترانزیتی و ترانشیپی با خدمات کارآمد در جایی قرار می‌گیرند که ایمن‌تر باشد.

به گفته چشم‌جهان،در ساختار بنادر فعال و پیشرفته در کنار داشتن پسکرانه‌های بندری مناسب، تجهیزات پیشرفته و عمق آب(آبخور) مطلوب بندری، پارامتر ضریب اتصال به خطوط لاینر نیز بسیار تعیین کننده است.

همچنین دکتر سید مصطفی هاشمی، کارشناس کنوانسیون‌های بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی دغدغه بسیار بالایی در حوزه ایمنی بنادر دارد،‌ اظهارداشت: طی سالیان گذشته تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است، اما برای اینکه جریان مستمری در بخش ایمنی داشته باشیم، نیازمند وجود ساختار منسجم هستیم.

وی در ادامه افزود: بندر جایی است که اپراتورها، خطوط، کالاها و…حضور دارند و باید بدانیم که در مقوله کالاهای خطرناک با وضعیت قابل تاملی مواجه هستیم و اظهار کالا در این حوزه باید به صورت جدی مدنظر قرار گیرد.

در ادامه علی‌رضا آذرباد، رئیس اداره امور بندری سازمان بنادر، درخصوص “نظام نظارت بر ترمینال‌ اپراتورهای بندری” ضمن اشاره به اهمیت نطام نظارت، کنترل و ارزیابی عملکرد پایانه‌های بندری و پیش بینی رشد تجارت دریایی و کانتینری در سنوات آینده، از ضرورت تدارک تجهیزات پیشرفته برای تخلیه و بارگیری نسل جدید کشتی‌های کانتینری خبر داد.

این کارشناس امور بندری با اشاره به افزایش عملیات‌ کانتینری درجهان در سال ۲۰۲۱ و استفاده از ظرفیت کامل شناورهای کانتینری گفت: در بنادر ایران بر اساس اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی از سال ۱۳۸۲، ۲۶ پایانه عملیاتی به بخش‌های خصوصی واگذار شد.

وی با طرح این پرسش که آیا معیارهای درستی در جهت سنجش عملکرد اپراتورها وجود دارد، درباره ویژگی های یک سامانه نظارت کنترل و ارزیابی عملکرد پایانه‌های بندری، بر امکان نظارت مستمر میدانی و امکان ارزیابی عملکرد ناظرین میدانی قراردادها تاکید کرد.

آذرپاد با اشاره به ضرورت” بازنگری ماده مربوط به نظارت بر قراردادها” و” آموزش ناظرین میدانی و نظارت و ارزیابی عملکرد آن‌ها” به تبیین معیارهای مرتبط با بهره‌بردای عملیاتی از پایانه‌ها و معیارهای مرتبط با بهداشت ایمنی و محیط زیست پرداخت.

همچنین در این مراسم حسین مهرابی، رئیس اداره کارگزاران دریایی و بندری، درخصوص بازنگری در آیین‌نامه شرکت‌های کارگزاری ترابری دریایی و توسعه فضای کسب و کار در بنادر با تاکید بر بنادر ایمن گفت: سیر تحول فضای کسب و کار در بنادر ایران از سال ۱۳۶۵ شروع و تا سال ۱۴۰۱ ادامه یافت.

وی با اشاره به ویژگی‌‌های بنادر نسل اول، نسل دوم و نسل سوم و نیم نگاهی به بنادر نسل چهارم، بیان داشت: برای توسعه فعالیت تخصصی بندری و دریایی در سازمان بنادر و دریانوردی، اقداماتی چون: تسهیل سرمایه‌‌گذاری، شناسایی فعالیت های جدید در زنجیره لجستیک و تسهیل شرایط ایجاد شعبه یا نمایندگی شرکت‌های خارجی صورت گرفت.

رئیس اداره کارگزاران دریایی و بندری  همچنین با اشاره به شفاف‌سازی و اصلاح فرآیندها به عنوان یکی از اقدامات‌ صورت گرفته، از توسعه دامنه فعالیت شرکت‌های بندری و دریایی خبر داد.

مهرابی با اشاره به برنامه‌های سازمان بنادر، درباره توسعه اشتغال‌زایی گفت: در حال حاضر ۶۴۹ شرکت دارای مجوز در حوزه‌های بندر و دریا در بنادر بازرگانی کشور فعال هستند.

حسن آشتیانی، مسئول واجد لجستیک بندری سازمان بنادر و دریانوردی، آموزش لجستیک بندری( STCP) را پروژه بسیار مهمی برای ارتقای سطح علمی و توازن تخصصی شرکت‌های کارگزاری برشمرد و از طراحی و تدوین استاندارد‌های آموزشی و تدوین فرایندهای آموزشی لجستیک بندری خبر داد.

این کارشناس بندری با اشاره به صدور بیش از ۱۴۵۰ گواهی‌نامه شایستگی و مهارت نزدیک به ۴۰۰ گواهی آیین‌نامه اپراتوری تجهیزات بندری، گفت: در راستای استانداردسازی آزمون‌های اپراتوری، با توجه به بحث حفظ جان افراد، تمرکز روی شرکت‌های اپراتوری بیشتر می‌شود.

وی افزود: عدم آموزش کافی در زمینه تجهیزات، مشکلاتی را در حوزهHSE، ایمنی و نیز خسارات وارده به تجهیزات ذیقیمت و همچنین ابنیه‌ها و کشتی‌ها ایجاد خواهد کرد.

مسئول واجد لجستیک بندری سازمان بنادر و دریانوردی همچنین از بازنگری در فرایند اخذ گواهی‌نامه های مهارت اپراتورهای تجهیزات بندری خبر داد و از برگزاری آزمون‌های دوره‌های لجستیک بندری به شکل متمرکز در کل کشور خبر داد.

همایش تخصصی ارتقای ایمنی و استانداردسازی عملیات بندری درنهایت با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد.

بر اساس این گزارش، جمع بندی و مهم ترین نکات و موارد مطروحه در همایش تخصصی ارتقاء ایمنی و استانداردسازی عملیات بندری به شرح زیر است:

۱ – توسعه پایدار بندری و دریایی با همکاری، همیاری و هم‌افزایی بین تمامی اعضای خانواده فرهیخته صنعت حمل و نقل شامل: بخش‌های دولتی و خصوصی میسر خواهد بود.

 ۲- سازمان بنادر و دریانوردی به شفاف‌سازی، ساده‌سازی و بهبود مستمر در فرایندهای بندری دریایی پایبند بوده و راه را برای فرهنگ‌سازی، آموزش و حضور شرکت‌های بندری و دریایی با تاکید بر رعایت قوانین و مقررات داخلی و بین المللی هموار می سازد.

۳- صنعت بندری و دریایی با تطابق هر چه بیشتر با کنوانسیون‌ها قوانین و مقررات ملی و بین المللی توسعه و پیشرفت پایدار را تضمین خواهد کرد.

۴- شرکت کنندگان در این همایش بر لزوم همیاری و همکاری با آگاهی یافتن، آموزش ممارست و پیگیری استاندارد‌های بندری و دریایی تأکید نموده و خواستار رعایت کنوانسیونها و قوانین مرتبط و همگامی با آنها در همه لایه‌های مدیریتی شدند.

۵- شرکت کنندگان در این همایش در فرایند آموزش تا ممیزی آزمایشی و ممیزی نهایی که به ترتیب از طرف سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) برگزار خواهد شد، به طور مؤثر و فعالانه شرکت و همکاری خواهند کرد.

۶- تمامی سازمان‌ها و ساختارهای دولتی مرتبط و همکار در اجرای قوانین ملی و کنوانسیون های بین المللی در جهت تطابق بیشتر با این استانداردها و موفقیت در ممیزی آزمایش و نهایی با سازمان بنادر همکاری و همیاری لازم به عمل خواهند آورد.

 

آلبوم گزارش تصویری اختصاصی سی نیوز از  همایش تخصصی ارتقاء ایمنی و استانداردسازی عملیات بندری

 

 

منبع گزارش: اختصاصی سی نیوز و پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی

منابع عکس ها: پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی(دو تصویر) و اختصاصی سی نیوز

لینک کوتاه: https://seanews.ir/49161

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.