نگرانی‌های فصل اوج حمل و نقل کانتینری  امریکا در سال 2023

ترجمه سید ابوالفضل جعفری نژاد

مقدمه

این گزارش بیانگر وضعیت حمل و نقل کانتینری در فصل اوج و نقش تغییرات نرخ‌ها در این صنعت و وضعیت موجودی انبارها و روند فروش در سه ماهه اول سال 2023 در آمریکا است. این مطلب ابتدا به تغییرات در ظرفیت حمل و نقل دریایی در اقیانوس آرام در سال 2023 اشاره و بیان می‌کند که افزایش تعطیلی واردات و کاهش ظرفیت حمل و نقل باعث کاهش موجودی کالاها در آمریکا می شود.سپس، تغییرات نرخ‌ها در این صنعت مورد بررسی وافزایش ناگهانی نرخ‌ها در آوریل و کاهش آن در هفته‌های بعدی مورد توجه قرار می‌گیرد. همچنین، به اعمال نرخ‌های عمومی (GRIs) توسط خطوط کانتینری نیز اشاره می گردد.

به گزارش سی نیوز مطلب پیش رو به تحلیل شاخص‌های مختلف نرخ‌ها نیز می‌پردازد. افزایش نرخ کرایه حمل بار در خط ساحلی غربی چین و شاخص جهانی کانتینر برای مسیر شانگهای-لس‌آنجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین، به مقایسه نرخ‌ها در طول زمان تاکید می‌شود.در ادامه، درباره تأثیر کاهش موجودی کالاها و هماهنگی بهتر بین واردات و مصرف بررسی و سپس درباره تمرکز اصلی یادداشت‌های مشتریان تحلیلگر در بر نتایج سه ماهه فروشگاه‌های خرده‌فروشی بزرگ آمریکا بحث می‌شود.

همچنین، این گزارش به ارزیابی شرکت تحقیقاتی اطلاعات بازار Xeneta اشاره می کند که نشان می‌دهد نرخ قراردادهای بلندمدت در مسیر آسیا – ساحل غربی به طور میانگین برابر با 1893 دلار در هر واحد FEU است. علاوه بر این، گزارش مذکور به تحلیل شاخص‌های هزینه روزانه اجاره و کرایه حمل بار کشتی بالتیک (FBX) برای خط ساحلی غربی چین در هفته‌های اخیر نیز می‌پردازد.

در واقع هدف این گزارش نشان دادن تأثیر این افزایش قیمت بر زنجیره تأمین و چالش‌هایی که برای صنعت حمل و نقل بین‌المللی ایجاد می‌کند، است. افزایش هزینه حمل و نقل دریایی می‌تواند تأثیر مستقیمی بر هزینه‌های تولید، قیمت محصولات و سودآوری شرکت‌ها داشته باشد و در بعضی موارد حتی به کاهش تولید و اشتغال منجر شود. همچنین، این افزایش می‌تواند باعث افزایش قیمت مصرفی کالاها برای مصرف‌کننده ها شود که تأثیری منفی بر بازار و فروش خواهد داشت.

افزایش فشار بر تقاضای مصرف‌کننده در فصل اوج

یکی از سناریوهای قبلی فصل اوج حمل و نقل کانتینری در سال 2023 به این شکل پیش رفت که در این سناریو زمانی که واردکنندگان به خود مغرور می‌شوند، بیشتر تمایل دارند تا تجارت خود را در بازار نقدی حفظ کنند.

خطوط کشتیرانی و حمل و نقل دریایی، ظرفیت حمل و نقل در اقیانوس آرام را به صورت قابل توجهی کاهش می‌دهند. همزمان با افزایش تعطیلی واردات، مازاد موجودی اموال و کالاهای آمریکا از بین خواهد رفت. هنگام مبادلات، نرخ‌های نقدی روز به طور لحظه ای با افزایش پرش و تغییر ناگهانی قیمت مواجه می شوند – مانند آنچه در فصل اوج و پررونق سال 2020 پس از قرنطینه‌های کووید رخ داد –  و در نتیجه واردکنندگان بدون پوشش قرارداد کافی، گرفتار شده و به مشکل خواهند خورد.

تخلیه موجودی بیش از حد انتظار، ادامه داشته است. افزایش فشار بر تقاضای مصرف‌کننده در حالی است که ظرفیت حمل و نقل در اقیانوس آرام، آنچنان به اندازه ای کاهش نیافته است که پیش‌بینی می‌شد. نرخ‌های لحظه‌ای در میانه آوریل به طور ناگهانی افزایش یافت، اما از آن زمان به بعد کاهش یافته و درحالت بسیار ضعیف باقی مانده است. در حال حاضر بحث بیشتر درباره یک فصل اوج متعادل، در بهترین حالت است که تقریباً با سطوح قبل از شیوع کووید-۱۹ همخوانی دارد.

نرخ های لحظه ای هنوز بسیار ضعیف هستند

در اواسط آوریل، خطوط کانتینری افزایش نرخ عمومی (GRI) را اعمال کردند که حداقل تا حدی موفقیت آمیز بود و در نهایت نرخ ها را از کف خارج کرد. با این حال، گزارش شده است که آنها افزایش نرخ‌های عمومی (GRIs) برنامه ریزی شده را در اوایل و اواسط ماه می به تعویق انداختند و اکنون در حال بررسی افزایش نرخ‌های عمومی (GRIs)  برنامه ریزی شده در ژوئن هستند.

شاخص‌های نرخ لحظه‌ای نشان می‌دهند که سودهای اواسط آوریل تا حدی گیر کرده‌اند، اما نرخ‌ها اخیراً به عقب برگشته‌اند.

«عمر نوکتا»، تحلیلگر حمل و نقل دریایی، مدیر‌عامل و سرپرست تحقیقات کشتیرانی شرکت خدمات مالی و سرمایه‌گذاری آمریکایی Jefferies در یادداشتی پژوهشی گفت: « افزایش نرخی که در آوریل مشاهده شده بود، به تدریج کاهش یافته است.»

در هفته‌های اخیر، شاخص هزینه روزانه اجاره و کرایه حمل بار کشتی بالتیک (FBX) برای خط ساحلی غربی چین، به ازای هر واحد معادل چهل فوت، به مبلغ 1497 دلار رسید.

به ازای هر چهل فوت معادل 48 درصد نسبت به قبل از GRI اواسط آوریل افزایش یافته است اما نسبت به 25 آوریل 14 درصد کاهش داشته است. نتیجه بیانگر آن است که هزینه کرایه حمل  بابت هر چهل فوت، نسبت به قبل از اعمال افزایش نرخ‌ عمومی (GRI) در اواسط آوریل، به میزان 48 درصد افزایش یافته است، اما نسبت به تاریخ 25 آوریل، کاهشی حدود 14 درصد را نشان داده است.

با توجه به بررسی و ارزیابی مؤسسهDrewry، شاخص جهانی کانتینر World Container Index (WCI) برای خط تجاری مسیر شانگهای – لس‌آنجلس در هفته‌های اخیر به مبلغ 1823 دلار برای هر واحد FEU (واحد اندازه‌گیری بار یا ظرفیت کشتی در واحد کانتینرهای چهل فوتی) بود که نسبت به هفته 13 آوریل، 9 درصد افزایش داشته است. اما در مقایسه با هفته 20 آوریل، این شاخص 2 درصد کاهش نشان می‌دهد.

شاخص خط ساحلی غربی چین (FBX China-East Coast) در همین تاریخ 2.302 دلار به ازای هر FEU بود که نسبت به اواسط آوریل ۱۰ درصد افزایش اما نسبت به ۲۴ آوریل ۱۰ درصد کاهش داشت. با تاریخ مشابه، شاخص خط ساحلی غربی چین (FBX China-East Coast) در همان زمان به مقدار 2.302 دلار برای هر واحد FEU بود. این نشانگر نسبت به اواسط آوریل، ۱۰ درصد افزایش داشته است، اما در مقایسه با تاریخ ۲۴ آوریل، ۱۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

نرخ WCI (شاخص جهانی کانتینر) خط تجاری شانگهای – نیویورک 2825 دلار به ازای هر FEU بود که نسبت به هفته 13 آوریل 11 درصد افزایش داشت اما نسبت به هفته 20 آوریل 1 درصد کاهش داشت. از نظر نرخ قرارداد، قیمت قراردادهای جدید سالانه حمل و نقل در اقیانوس آرام که در این ماه اجرایی می شود، به شدت کمتر از قراردادهای امضا شده در سال قبل است.

بررسی‌های موسسه تحقیقاتی اطلاعات بازار Xeneta نشان می دهد که نرخ قراردادهای بلندمدت در مسیر آسیا – ساحل غربی به طور میانگین برابر با 1893 دلار در هر FEU است. این میزان یک کاهش 70 درصدی نسبت به ارزیابی شرکت Xeneta از میانگین نرخ‌های بلندمدت در این مسیر در اواخر نوامبر را نشان می‌دهد، اگرچه باز هم یک افزایش 30 درصدی نسبت به ارزیابی میانگین نرخ نقدی فعلی دارد.

پیشرفت خرده فروشی در مازاد موجودی

شرکت‌های حمل‌ونقل اقیانوسی مرسک و هاپاگ-لوید پیش‌بینی کرده‌اند که حجم حمل و نقل دراقیانوس آرام در نیمه دوم به دلیل کاهش موجودی و پایان آن افزایش می‌یابد و از نرخ‌های بالاتر حمایت می‌کند. آنها خاطرنشان کردند که حجم واردات کمتر از مصرف ایالات متحده است، زیرا ازموجودی ها برداشت می شود.

با کاهش موجودی کالاها، هماهنگی بهتری بین واردات و مصرف ایجاد می‌شود و این منجر به افزایش حجم واردات می‌گردد. مسئله این قضیه این است که مصرف، در نیمه دوم ممکن است نسبت به نیمه اول کاهش یابد و سودهای متوالی ناشی از بازگشت به ذخیره مجدد موجودی را جبران کند.

تمرکز اصلی یادداشت‌های مشتریان تحلیلگر در این هفته بر نتایج سه ماهه فروشگاه‌های خرده‌فروشی بزرگ، از جمله: شرکت  خرده فروشی فروشگاه های زنجیره ای هوم دیپو (Home Depot)با نماد بورسی HD در بازار نیویورک، شرکت خرده‌فروشی آمریکایی تارگت (Target) با نماد بورسیTGT در بازار نیویورک و شرکت خرده فروشی فروشگاه های زنجیره ای والمارت (Walmart) با نماد بورسی WMT در بازار نیویورک قرار داشت.

موجودی انبارها در سه ماهه اول سال 2023 همچنان 60 درصد افزایش اسمی را نسبت به سه ماهه اول سال 2019 (قبل از شیوع کووید-۱۹) نشان می‌دهد.

 اما «آمیت مهروترا»، تحلیلگر ارشد حمل و نقل بانک دویچه بانک( Bank Deutsche) معتقد است که « به میزان بسیار زیادی احتمالا منعکس کننده تورم است.»

وی در بخش مصرف، اشاره کرد:« زمانی که تورم در بازار تعدیل و تنظیم می شود در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هوم دیپو (Home Depot)، “تقاضای واحد در حال حاضر به سطح قبل از شیوع همه‌گیری بازگشته است». به گفته مهروترا، موجودی‌های تارگت در مقایسه با سه ماهه اول 2019 16 درصد کاهش یافته است و 30 درصد نسبت به سه ماهه اول 2019 افزایش یافته است.

گرگ ملیچ، تحلیلگر خرده فروشی در اورکر آی اس آی (Evercore ISI) ، خاطرنشان کرد که رشد فروش شرکت خرده‌فروشی تارگت (Target)از سه ماهه اول 2019 از رشد موجودی آن فراتر رفته است، «این نشان می دهد که مشکلات ]موجودی[ بیش از حد Target در پشت سر آنهاست.»

اخیرا جان فورنر، رئیس والمارت در کنفرانسی گفت: «سه ماهه اول سال گذشته، اوج موجودی‌ها بود. ما با تعداد 100000 کانتینر پشت سرهم که در بنادر تاخیر داشتند، کار کردیم. بنابراین، انتظار برای فصل آینده یا بیشتر باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود. هنگامی که به نیمه دوم سال نزدیک می‌شوید، همه چیز عادی می‌شود. »

رشد نگرانی در مورد مصرف

به گفته مهروترا، «نکته اصلی این است که بر اساس تقاضای امروز، ما فکر می کنیم سطوح موجودی به حالت عادی بازگشته است اما خطر عقب نشینی مصرف کنندگان، بیشتر مبتنی بر تخریب طیف وسیعی از تقاضا است. نتایج و یافته های فروشگاه‌های زنجیره‌ای هوم دیپو (Home Depot)، به وضوح تخریب تقاضا را در فضایی که شرکت روی آن متمرکز است – نوسازی خانه – نشان داد.»

وی همچنین بیان کرد که در حال حاضر خرده‌فروشی در سطحی بالاتر از روند قبل از شیوع همه‌گیری قرار دارد و این نشان می‌دهد که با عادی شدن شرایط، فروش باید به میزان بیشتری کاهش یابد.

تحلیلگر ارشد حمل و نقل بانک دویچه بانک نوشت: «خرده‌فروشی‌های خودرو و بنزین در آمریکا قبل از همه‌گیری، روند بسیار ثابتی داشتند.»

او توضیح داد که این روند نشان می‌دهد در آوریل، خرده‌فروشی (به استثنای فروش خودرو و بنزین) در مقایسه با خط روند تاریخی به صورت اسمی 15 درصد بیشتر بوده و براساس تعدیل تورمی نیز 5 درصد بیشتر است.

مهروترا افزود: «این بیانگر آنست که برای بازگشت به روند پیش از شیوع بیماری COVID-19، لازم است که خرده‌فروشی ماهانه به نسبت 5 درصد کاهش یابد و به حالت عادی بازگردد. به عبارت دیگر، فاصله زیاد بین جایی که امروز هستیم و روند پیش رو، بیشتر با تورم بیان می‌شود که یک سوم آن با کشیدن به جلو در هزینه‌ها توضیح داده می‌شود: 5 درصد به دلیل کشیدن به جلو، 10 درصد به دلیل تورم است. »

جان چپل(Jon Chappell)، تحلیلگر حمل و نقل در Evercore ISI، اظهارداشت:«افول سهام، به عنوان نماد یک باد مخالف شدید برای کاهش تقاضای حمل و نقل در طول سال گذشته بوده است و تقریباً تکمیل این فرآیند تنبیهی، اعتبار اندکی را برای تحقیقات فراهم می‌کند».

با این حال، وی هشدار داد که: «طرف تقاضا و چیزی که خرده‌فروشان در حال حل و فصل و تامل در مورد موجودی‌های به اصطلاح «اندازه مناسب» هستند نیز یک هدف متحرک است و احتمالاً بسیار پایین‌تر از آنچه است که بسیاری در فصل اوج آینده- به مانند انتظاری که در آغاز سال داشتند- مورد توجه و پیش‌بینی قرار داده اند».

چاپل افزود: «بنابراین، مطمئناً در مواجهه با موجودی به نظر می رسد باید به عقب پیش بروید، اما هنوز ابهامات زیادی باقی مانده است زیرا خرده فروشان باید سرعت ذخیره مجدد انبارها را در آینده نزدیک در نظر بگیرند.»

چه زمانی کالاهای کریسمس واردات را تقویت می کند؟

تجارت کالاهای تعطیلات همچنان به عنوان یکی از عوامل مهم در فصل اوج به شمار می‌رود. پیش از این،  بسیاری از بارهای تعطیلات در این زمان در سال 2022 در صف رزرو قرار داشتند.

«ژن سروک» مدیر اجرایی بندر لس‌آنجلس، در یک کنفرانس مطبوعاتی در اکتبر 2022، اظهار داشت: «سپتامبر به طور سنتی یک ماه پرحجم برای محصولات پایان سال است.  به اسباب بازی ها و بازی ها، لباس، کفش و سایر محصولات فکر کنید. این اقلام هدیه تعطیلات در مقایسه با سپتامبر ۲۰۲۱ به شدت کاهش یافته‌اند، زیرا اصلی‌ترین دلیل آن این است که آنها عمدتا به صورت زودهنگام وارد شده‌اند.»

وی اظهار داشت:«ماه‌های ژوئن و جولای، فصل اوج ما بود، زیرا واردکنندگان تلاش کردند تا ورود این کالاها را افزایش داده و مطمئن شوند که به موقع به بازار عرضه می‌شوند. در ابتدای فصل اوج سال 2022، با ترس از تأخیرِ تحویل کالا به دلیل ازدحام، شاهد نارضایتی و ناآرامی های کارگری در بندر ساحل غربی بودیم.»

مدیر اجرایی بندر لس‌آنجلس افزود: «برنامه های اپراتور هنوز به طور کامل به حالت عادی بازنگشته است، اما امسال هیچ صف بندری وجود ندارد و در حال حاضر واردکنندگان، زنجیره تأمین خود را به بنادر شرق و سواحل خلیج فارس منتقل کرده‌اند و تمرکز خود را بر این مسیر قرار داده‌اند تا از خطر نیروی کار جلوگیری نمایند.»

بنابراین، نیازی به عجله در واردات کالاهای تعطیلات نیست. «سروکا» طی یک کنفرانس تلفنی گفت که فصل اوج امسال دیرتر فرا می رسد و می تواند کوتاه شود.

سروکا اظهار داشت: «تخمین من از فصل اوج مصرف با توجه به سفارش‌های خریدی که پیش‌تر منتشر شده و نیز طبق مذاکرات و بحث‌هایی که با خرده‌فروشان، تولیدکنندگان و شرکت‌های خودروسازی صورت گرفته است، این است که احتمالاً در ماه‌های سپتامبر و اکتبر، یک فصل اوج نسبتاً کوتاه را خواهیم داشت.»

وی افزود: «برای افرادی که می‌خواهند از تاریخ‌های داخل فروشگاه و مرکز توزیع (D.C) اطمینان حاصل کنند، ممکن است این فصل اوج کمی زودتر از سپتامبر و اکتبر آغاز شود. اما اگر مردم تلاش کنند تا محموله لحظه آخری را دریافت کنند، ممکن است این فصل اوج تا ماه نوامبر ادامه یابد و کمی طول بکشد.»

آلن مک کورکل، مدیرعامل ترمینال های یوسن لس‌آنجلس، در همان کنفرانس مطبوعاتی گفت: «بر اساس بازخوردهایی که از پایگاه مشتریان خود دریافت می‌کنیم، به نظر می رسد ما کمی بیشتر از یک اوج متعارف و معمول را پیش رو خواهیم داشت. با ورود به ماه‌های تابستان و پاییز، شاهد افزایش حجم تامین و تدارکات مجدد در فصل تعطیلات خواهیم بود.»

 

تولید و انتشار اختصاصی: سی نیوز

منبع: https://www.hellenicshippingnews.com/container-shipping-under-pressure-as-peak-season-hopes-dim/

لینک کوتاه: https://seanews.ir/48766

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.