سند توسعه اقتصاد دریامحور تا ۲ ماه دیگر آماده می‌شود

 نشست مشترک وزیر راه و شهرسازی با مدیران سازمان بنادر و دریانوردی، بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد دریامحور برگزار و مقرر شد سند توسعه اقتصاد دریا در وزارت راه و شهرسازی تا دو ماه آینده تهیه شود.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایرنا، «علی‌اکبر صفایی» مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همراه با هیئت مدیره این سازمان، تمام برنامه‌های پیش‌رو برای سال ۱۴۰۲ را به‌صورت مبسوط همراه با بودجه و اعتبار و برنامه زمان‌بندی به «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی ارائه کرد.

طی این جلسه و گفت‌وگوهای انجام گرفته، در زیرفصل راهبردهای توسعه ترانزیت و رشد ارتباط اقتصادی با کشورهای همسایه، توسعه ناوگان، توسعه دریانوردی، اقتصاد دریا، تجهیز بنادر، ارتقای ایمنی، امنیت و حفظ محیط زیست دریایی حاصل از عملیات کشتی‌ها در ظرفیت‌های دولت صاحب بندر، پرچم و ساحل برای وزیر راه و شهرسازی تشریح شد.

با توجه به اینکه وزارت راه و شهرسازی در بیش از ۵۰ کنوانسیون بین‌المللی دریایی، نماینده دولت است و در حوزه دولت صاحب ساحل، ساحل بند و صاحب پرچم کشتی، وظایفی دارد و ایفای نقش می‌کند.

همچنین تمام سازه‌ها، ساختمان‌ها و تأسیساتی که در ساحل ایجاد می‌شود باید با مجوز وزارت راه و شهرسازی باشد.

این مجوز از سوی شورای‌عالی شهرسازی و معماری صادر می‌شود که تمام ساخت و ساز شهرهای ساحلی بر اساس مصوبات این شورا انجام می‌شود.

همچنین اتصال سایر مدهای حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده‌ای به حمل و نقل دریایی با مسؤلیت و تولی‌گری وزارت راه و شهرسازی در رابطه با زیربناها و روبناهای مورد نیاز است.

از شمار بسیاری از مسؤلیت‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه دریا می‌توان به تهیه طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی اشاره کرد.

بنابراین وزارت راه و شهرسازی بیش‌ترین مسؤلیت و اختیار را در بین سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها در حوزه دریا، ساحل و پس‌کرانه را دارد.

در این راستا وزارت راه و شهرسازی مطالعات جامع اقتصاد دریا را آغاز کرده و حداکثر تا ۲ ماه آینده سند توسعه اقتصاد دریا تهیه می‌شود.

این وزارتخانه با تعریف بیش از ۳۰۰ پروژه اجرایی در حوزه دریا، بندر و ساحل در دولت سیزدهم با اعتباری بالغ بر ۱۸۰ هزار میلیارد ریال در حوزه دریا و ساحل اجرا کرده، به بهره‌برداری رسانده و به مردم تحویل داده است.

همچنین با تعریف پروژه‌های جدید با اعتباری بالغ بر ۴۴۰ هزار میلیارد ریال در زیربناها و روبناهای حمل و نقل دریایی، تکالیف حوزه دریا را بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری اجرایی می‌کند.

 

بازنشر خبر: سی نیوز

منبع: https://irna.ir/xjMb5T

لینک کوتاه: https://seanews.ir/46113

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.