سی نیوز حامی اولین گام سلسله نشست‌های تخصصی اقتصاد دريامحور

 امید متین(روزنامه دریایی اقتصادسرآمد)

روزنامه دریایی اقتصاد سرآمد با همکاری دبیرخانه شورای‌عالی صنایع دریایی کشور، دفتر ریلی و صنایع دریایی وزارت صمت، انجمن كشتیرانی و خدمات وابسته ایران و موسسه رتبه‌بندی ایرانیان نشست‌ تخصصی اقتصاد دریامحور را برگزار می کند.

می دانیم كه هر مخاطب، نوع به‌خصوصی از ابزار مراوده و اطلاع رسانی را می‌طلبد. در این راستا، اندیشمندان جامعه نیز ابزارهای خاص خود را دارند و با آن ابزارها و روش‌ها رابطه معنادار برقرار می‌كنند. «نشست‌های علمی – تخصصی»‌(پنل)، یكی از مهم‌ترین ابزارهای مورد علاقه و توجه اندیشمندان هر جامعه امروزی است و این دلایل متعدد و مستدل دارد كه ضرورت این اقدام را می‌رساند.

در جهانی كه در عصر فرا اطلاعات به سر می برد و در گذر اعجاب‌آورش از اعصار شكار، كشاورزی، صنعت، فراصنعت و اطلاعات، پا از عرصه فرا اطلاعات پیش‌تر نهاده و به عصر ارتباطات رسیده‌ است كه سرعت گردش علمی خود را از هزاران سال در عصر شكار و صدهاسال در عصر كشاورزی و ده‌ها سال در عصر صنعتی و سال‌ها در عصر فراصنعتی و چندسال در عصر اطلاعات و فرااطلاعات، به كمتر از یك سال در عصر حاضر رسانده و بر اساس تحقیقات تا سال ۲۰۲۵ این سرعت سرسام آور و بارونكردنی فقط به دو ساعت می‌رسد!

اندیشمند امروزی نیز باید با همان سرعت حركت كند، بنابراین در عصر سرعت تولید و گردش اطلاعات، دیگر اندیشمند نمی‌تواند برای بیان دستاوردها و كشفیات خود؛ زمان را از دست بدهد.از این گذشته، اندیشمندان دوست دارند و نیاز دارند تا در تضارب اندیشه شركت كنند؛ فرضیه‌های خود را به محك آزمایش بگذارند و اندیشه خود را پخته‌تر نمایند تا به محض ارایه به كهنگی نگراید.

علاوه بر این، همواره گفتمان زنده و به‌هنگام، برازنده‌ی یك جامعه‌ی خردورز و اندیشه‌ساز است و از این‌روست كه نشست‌های علمی(Panel) در جهان از اعتبار برخوردار است. نشست های علمی باعث می شود:
•اندیشمندان جامعه و حتی جوامع مختلف گرد هم آیند.
•به سرعت، تازه‌ترین اندیشه‌های خود را ارایه نمایند.
•به سرعت از بازخورد لازم بهره‌مند شوند.
•چالش و رقابت سالم را در فرایند اندیشه‌ورزی خود در باره یك موضوع خاص داشته باشند.
•اندیش‌ورزان جوان در فرایند اندیشمندی قرار گیرند.
•تازه ترین نظریات و تولیدات دانشی در كمترین زمان ممكن به مخاطبان ارایه شود و منابع مكتوب مانند كتاب و نشریات را پر بار سازد.
•مسئولان تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر از آخرین اطلاعات در حوزه تخصصی خود مطلع شوند.

و اگر همه ی این موارد نادرست باشد، در باره اقتصاد دریا نمی‌توان انتظار داشت كه به‌وسیله چند نشریه محدود و چند جلد كتاب، حق آن را ادا و ماهیت و مصادیق گسترده‌ی آن را به جامعه معرفی كرد. ظرفیت‌های حوزه دریا آن‌چنان گسترده و پر بُعد است كه معرفی همه‌ی آن‌ها، همه لوازم و ابزارها و روش‌های اطلاع‌رسانی را می‌طلبد . بنا بر همین منطق، راه اندازی نشست های علمی با محور «اقتصاد دریامحور» ضروری است.

به روشنی مشاهده شده است كه نشست های علمی ـ به شرط برنامه‌ریزی، نظم در برگزاری، كیفیت در مباحث و حضور اندیشمندان برجسته در آن و سلسله وار بودن- همواره موجب احیاء و پویایی بوده‌اند و نقطه توجه و تمركز اندیشمندان، پژوهشگران، گزارشگران و… شده است.

تعریف نشست‌ها
سلسله نشست‌های علمی اقتصاد دریا عبارت است از « مجموعه‌ای از تحلیل ها و بررسی‌های علمی كه با حضور اندیشمندان، متفكران، مؤلفان و پژوهشگران داخلی و خارجی به صورت چند جانبه، در طول سال به طور منظم و پیاپی در تاریخ، ساعت و مكان معین، با اطلاع رسانی خاص برگزار می‌شود.» و اهداف و نتایج مشخصی را محقق خواهد ساخت.

اهداف
•تمركز بر قشر اندیشمند جامعه و توجه دادن به آن‌ها در باره اقتصاد دریامحور و ایجاد امكان هم اندیشی اندیشمندان
•بهره مند ساختن و اغنای جامعه از تازه‌ترین اندیشه‌ها در حوزه علوم و فنون وصنایع دریایی
•ایجاد مكانی برای تجمع و همفكری اهل نظر و علاقه‌مندان به یكی از ابعاد مرتبط با دریا
•تقویت مجموعه منابع مكتوب و غیر مكتوب حوزه دریا
•گسترش تفكر و توجه به « علوم، فنون، صنایع و منافع دریا» در بین خواص، نشر اندیشه های نو در طبقات مختلف و گسترش بحث و نظر در فضای هر آن چه كه مرتبط با دریاست.

حامیان نشست‌های تخصصی
خوشبختانه همان‌طور كه پیش‌بینی می‌شد، اركانی از حوزه اقتصاد دریا كه در این مدت توانستیم با آن‌ها گفت‌وگو كنیم، به خوبی عمق مساله را درك كرده و از موضوع میزگردهای تخصصی به خوبی استقبال كردند. انجمن كشتیرانی و خدمات وابسته به آن، نخستین همراه این برنامه بود و دبیر این انجمن به خوبی از طرح حمایت كردند. رییس دبیرخانه شورای‌عالی صنایع دریایی کشور ومدیرکل دفتر ریلی و صنایع دریایی وزارت صمت با روی خوش نشست ها را تایید و همراهی كرد. موسسه رتبه بندی ایرانیان نیز با استقبال از این حركت آن را ارزشمند دانست و نشست‌های تخصصی را تایید كرد. علاوه بر این‌، همكاران رسانه‌ای در سی‌نیوز رسانه انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران و مارین‌نیوز رسانه انجمن مهندسی دریا همراه شدند تا همه با هم حركت بزرگی را آغاز كنیم و امیدوار باشیم باقی انجمن‌ها و فعالان عرصه دریا در كشتی نشست‌های تخصصی بنشینند و همه با هم پاروی فكر وتوانایی را بزنیم.

اقتصاد دریامحور راه نجات
نقطه تمركز همه این است كه گرایش ایران به سمت دریا، ضروری است و اقتصاددریامحور می‌تواند ایرانیان را از اقتصاد كم‌جان خشكی نجات بخشد. اما این بدان معنا نیست كه همه اندیشمندانی كه در نشست‌ها حاضر هستند، منتقد نیستند و نخواهند بود و نیز بدان معنا نیست كه همه از خوبی‌های اقتصاددریا بگویند و به آسیب‌شناسی وضع موجود نپردازند؛ بدیهی است كه «تضارب اندیشه موافقان مخالفان»‌ مانند هر نشست علمی و تخصصی دیگر وجود خواهد داشت و این را باید به فال نیك گرفت.

برای مثال، اولین نشست تخصصی اختصاص دارد به موضوع «كشتی و اقتصاد دریا». در این نشست كه سه شنبه این هفته (۱۶ اسفندماه) برگزار خواهد شد، مسائلی مانند این كه آیا ایران باید كشتی بسازد یا خیر، مورد بحث قرار خواهد گرفته و به طور طبیعی، هستند كسانی كه موافق كشتی‌سازی هستند و كسانی كه مخالف آن. نكته مهم این است كه سخنان علمی است؛ یعنی پژوهشگرانه، مستدل و منطقی است. در نهایت این تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران هستند كه از مجموع این نظرات، برداشت مناسب را كرده و راهبرد اقتصاد دریامحور در این نكته خاص را تبیین و تعیین می‌كنند.

 

سه شنبه ۱۶ اسفندماه
سه شنبه ۱۶ اسفند، از ساعت ۱۴ تا ۱۶ با حضور مهندس حسن رضا صفری، مدیرعامل محترم موسسه رده بندی ایرانیان و دكتر شهراد كوكبی اولین نشست تخصصی اقتصاد دریامحور با موضوع «كشتی و اقتصاد دریامحور» در انجمن كشتیرانی و خدمات وابسته ایران برگزار می‌شود. بعد از برگزاری این نشست، ضمن گزارش آن، به تحلیل نكات بیشتری در باره ارزش واعتبار نشست‌های علمی در حوزه دریا خواهیم پرداخت؛ ضمن این كه تلاش برای گفت و گو با سایر اركان موثر برای حضور و همراهی در این نشست‌ها ادامه خواهد داشت.

 

تنظیم و انتشار: سی نیوز

منبع: https://eghtesadsaramad.ir/Newspaper/item/108964

لینک کوتاه: https://seanews.ir/44691

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.