ایران و اهمیت استفاده از رودخانه ولگا – دن برای رسیدن به دریای سیاه

در حالی که دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران مدتی پیش عنوان کرده بود «برنامه ریزی ایران برای راه اندازی خط کشتیرانی رو – رو بین انزلی و بندر آستاراخان روسیه از طریق خرید کشتی رو – رو توسط بخش خصوصی از شرکت روسی، به مساعدت و همکاری دولت روسیه نیاز دارد»، یک کارشناس حمل و نقل معتقد است: ساخت کشتی زمان بر است و حتی اگر روسیه بخواهد به ایران کشتی رو – رو بفروشد حداقل دو سال زمان ساخت نیاز دارد.

به گزارش سی نیوز به نقل از تین نیوز، این کارشناس گفت: از طرف دیگر به دلیل نیاز بالای روسیه به کریدور شمال – جنوب، کمک به تهیه انواع کشتی برای ایران از سوی این کشور، محتمل است.

وی عنوان کرد: در همین زمینه حتی گسترش بنادر روسیه در دریای خزر هم در دستور کار قرار دارد.

این کارشناس در مورد استفاده از رودخانه ولگا – دن برای رسیدن به دریای سیاه، گفت: استفاده از این مسیر دریایی برای ایران فعلا ضرورت چندانی ندارد چون مسیر از ارمنستان به گرجستان برقرار است و دسترسی های ایران فعلا مناسب است.

وی تاکید کرد: معتقدم در حال حاضر اتصال به عراق و سوریه و دریای مدیترانه برای ایران ارزش بیشتری دارد.

قابل ذکر است، یحیی ضیایی مدتی پیش در مورد تردد کشتی های ایران از رود ولگا گفته بود: تردد در ولگا رود علاوه بر زمستان در بخشی از فصول سال دچار مشکل است و همین باعث ایجاد مشکلات در پهلوگیری شناورها در بنادر آستاراخان و ماخاچ قلعه شده و به همان تناسب مدت توقف و سفر کشتی ها در این بنادر افزایش پیدا می کند.

وی با بیان این که عمق کم در بنادر ولگا رود مشکلاتی را برای پهلوگیری کشتی ها ایجاد کرده است، گفته بود: این عوامل در مجموع موجب شده سیر و حرکت دریایی به حداقل برسد.

به گفته وی یک رفت و برگشت از / به بندر انزلی تا آستاراخان در بهترین شرایط حداقل ۲۰ روز زمان لازم دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.