۳۳ هزار میلیارد ریال، مجموع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور

علی‌اکبر صفایی در نشست خبری ششمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته، با اعلام جابه‌جایی ۱ میلیون و ۸۳۵ هزار TEU کانتینر از بنادر تجاری کشور طی ۹ ماه گذشته از سال جاری و رشد ۸ و ۴ درصدی عملیات کانتینری، اظهار داشت: در این مدت ۵۶ هزار و ۸۳۴ فروند از انواع شناورهای بازرگانی( به جز شناورهای سنتی) در بنادر کسور تردد داشته‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشد ۶ درصدی داشته است.

به گزارش سی نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر ودریانوردی، معاون وزیر راه‌وشهرسازی با اعلام جابه‌جایی ۱۱ میلیون و ۹۷۶ هزار نفر مسافر دریایی و رشد ۴۲ درصدی آن به نسبت سال گذشته، افزود: تا پایان سال جاری، پروژه‌های قابل افتتاح در سازمان بنادر، ۳۲ هزار و ۵۴۲ میلیارد ریال و پروژه‌های کلنگ‌زنی و آماده عملیات اجرایی، ۳۲ هزار و ۸۸۸ میلیارد ریال خواهد بود.

صفایی ، مجموع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر کشور را ۳۳ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: بخش خصوصی در حوزه‌های مهمی چون ساخت و توسعه مخازن، خرید شناورهای باری، تجهیزات بندری، جرثقیل‌ها و محوطه‌های لجستیکی سرمایه‌گذاری کرده است.

مدیرعامل سازمان بنادر با بیان اینکه کل تعهدات توسعه‌ای این سازمان، ۳۲۰ هزار میلیارد ریال است که شامل ۳۸۰ پروژه بندری و دریایی در شمال و جنوب کشور در حوزه‌های توسعه ظرفیت بنادر، توسعه تجهیزات بندری و دریایی، توسعه ناوگان دریایی می‌شود.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به توسعه ناوگان دریایی در دریای خزر، اضافه کرد: با توجه به راهبردهای دولت برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه در شمال دریای خزر و ظرفیت ۲۵ میلیون تنی بنادر شمالی ایران، ۸ فروند کشتی باری چندمنظوره به ناوگان دریایی در خزر اضافه می‌شود.

به گفته صفایی، ساخت ۲ فروند شناور رو-رو و ۲ فرند شناور چندمنظوره در کشتی‌سازی صدرا در دست انجام است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به در دست تکمیل بودن یک پست اسکله کانتینری در فاز سوم توسعه بندر شهید رجایی، خاطر نشان کرد: یک پست اسکله با ظرفیت ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU ، با اعتبار ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، تا پایان سال در بندر شهید رجایی افتتاح خواهد شد.

صفایی با اشاره به اهمیت تخلیه و واردات انواع کالاهای اساسی در بنادر تجاری کشور، تاکید کرد: از ابتدای امسال تاکنون نزدیک به ۱۸ میلیون تن کالاهای اساسی در بنادر کشور تخلیه شده است، افزود: هم اکنون مجموع کالاهای اساسی موجود در بنادر، در کشتی‌های در حال تخلیه و در کشتی‌ های در لنگرگاه، ۸ میلیون و ۴۵۰ هزار تن است که نشان می‌دهد در این خصوص هیچ نگرانی در کشور وجود ندارد.

معاون وزیر راه در پاسخ به سوالی درباره حضور هند در توسعه بندر چابهار، با بیان اینکه رایزنی برای دستیابی به قراداد بلند با هندی‌ها برای توسعه بندر چابهار در دست انجام است، وجود کانتینرهای خالی و بلااستفاده در بنادر کشور را تکذیب کرد و گفت: کانتینر به عنوان ابزار و ظرف بسیار مهم در حمل‌ونقل دریایی، با توجه به‌ رشد عملیات کانتینری در بنادر، نمی‌تواند بلااستفاده و مازاد در بنادر کشور باشد.

صفایی در پاسخ به سوالی درخصوص اقدمات صورت گرفته برای توسعه همکاری‌های بندری و دریایی با کشور روسیه اظهار داشت: با توجه به شرایط خاص بنادر ایران در خلیج فارس و دریای عمان و با عنایت به نقش ایران به عنوان پل ارتباطی در تجارت خارجی و ترانزیتی مسکو با هند، امارات، عمان و قطر، به دنبال امضای قرار داد‌های با ویژگی مطلوب و پایدار هستیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.