حضور ایران در کریدور خلیج فارس – دریای سیاه/ عذرخواهی وزیر ارمنستانی از کامیونداران ایرانی

گنل سانوسیان وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت کشور ارمنستان در حاشیه نشست مشترک با وزیر راه و شهرسازی ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر پیوستن ارمنستان به تفاهمنامه ترانزیتی خلیج فارس – دریای سیاه اظهار کرد: امضای این تفاهمنامه از اهمیت ویژه‌ای برای ما برخوردار است و خوشحال شدیم که این تفاهمنامه را نیز کشور ایران امضا کرده است.

وی ادامه داد: دو کشور ایران و ارمنستان به لحاظ جغرافیایی در این کریدور قرار گرفته است و می‌توانند با همکاری یکدیگر نقطه عطفی در ترانزیت بین‌المللی باشند.

سانوسیان افزود: با این کریدور بارهای ورودی از خلیج فارس با استفاده از کشور ایران و ارمنستان به کشورهای اروپایی و حاشیه دریای سیاه جابجا می‌شود.

وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت ارمنستان با تاکید بر اینکه ما علاقه‌مند بسیاری به راه‌اندازی کریدور شمال جنوب ایران داریم، تاکید کرد: ارتباط بین ایران و ارمنستان باعث به دست آمدن اثرات خوبی در حمل و نقل ترانزیت منطقه خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به مشکلات پیش آمده برای رانندگان کامیون ایرانی در کشور ارمنستان گفت: بابت این مشکلات از تمام کامیونداران عذرخواهی می‌کنم. ما به دنبال رفع این مشکلات هستیم و علیرغم وجود موانع حمل بار بین ایران و ارمنستان افزایش یافته است.

سانوسیان از رفع نقاط پرخطر جاده ترانزیتی خبر داد و گفت: حذف پیچ‌های خطرناک این مسیر در حال انجام است و روند احداث جاده جدید به زودی به اتمام رسیده و به بهره‌برداری می‌رسد.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نیز در پاسخ به پرسش تسنیم در خصوص چگونگی استفاده ارمنستان از کریدور چابهار – هند، اظهار کرد: بندر چابهار به لحاظ فیزیکی به اتمام رسیده و فقط بحث تامین تجهیزات آن باقی مانده که در این خصوص اختلافاتی با هندی‌ها داریم که امیدواریم به زودی برطرف شود.

وی اضافه کرد: مهمترین بحث ما در چابهار و در پس‌کرانه بندر تامین منابع مورد نیاز برای تکمیل زیرساخت‌های ریلی است. متاسفانه در گذشته منابع لازم به این پروژه اختصاص نیافته بود.

قاسمی یادآور شد: اخیرا با همراهی دولت وامی را برای این پروژه دریافت کرده‌ایم که البته با این منابع مالی پروژه به اتمام نمی‌رسد ولی روند احداث راه‌آهن تسریع شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.