چه کسانی از ناامن‌سازی خلیج فارس سود می‌برند؟

 

ادعای غیرمستند رژیم صهیونیستی و حامیانش درباره کشتی مرمر استریت فضاسازی علیه تهران است. منافع ایران با اقداماتی اینچنینی در تعارض است و برقراری امنیت در خلیج فارس و دریای عمان از اولویت‌های ایران است.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایرنا ،‌ یکی از پرتکرارترین هشدار و انذارهای ایران به کشورهای منطقه در سال‌های اخیر، موضوع عادی سازی روابط این کشورها با رژیم صهیونیستی و به تعبیر بهتر اشکاری سازی این روابط بوده است.ایران بارها تاکید کرده که حضور رژیم صهیونیستی در منطقه منجر به از بین رفتن صلح و امنیت در منطقه می‌شود.با این حال برخی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس بدون توجه به این هشدارهای دلسوزانه و بدون توجه به پیامدهای آن روابط خود با این رژیم نامشروع را آشکارسازی کردند.

روابط خصمانه رژیم صهیونیستی با ملت‌های مسلمان تاریخ درازی دارد و ملت‌های منطقه هم به خوبی به اهداف و نیات شوم این رژیم واقف هستند با این حال برخی حکومت‌های منطقه بدون توجه به خواست و مطالبات مردم، وارد بازی شدند که عمدتا دولت پیشین آمریکا طراحی کرد.با این وجود رهبران این کشورها بدون توجه به هشدارهای ایران و بدون داشتن حزم اندیشی و آینده نگری اقدام به آشکارسازی مناسبات خود با صهیونیست‌ها کردند. نقش مخرب صهیونیست‌ها در منطقه خاورمیانه و ناامن سازی این رژیم در منطقه بر کسی پوشیده نیست. اتفاقی که در سال‌های اخیر و در سایه بی‌توجهی برخی از رهبران منطقه رخ داد این بود که زمین و زمینه بازیگری مخرب صهیونیست‌ها را گسترش دادند.

اینکه صلح و امنیت در آب‌های جنوبی کشورمان از اولویت‌های جمهوری اسلامی محسوب می شود و آزادی کشتیرانی و امنیت آبراه‌های راهبردی در خلیج فارس و دریای عمان اصل و ضرورتی غیرقابل انکار است. اگر امنیت آب‌های جنوبی کشورمان به هر دلیل خدشه دار شود قطعا امنیت کشتی‌های ایرانی نیز با تهدید مواجه خواهد شد. آن هم در حالی که بخش اعظم بازرگانی خارجی ایران عمدتا از طریق کشتیها و حمل و نقل دریایی تامین می‌شود.بنابراین هرگونه تنش و تعارضی در این منطقه، منافع اقتصادی و سیاسی تمامی کشورهای منطقه از جمله ایران را در خطر قرار می دهد.

برای همین منافع ایران اقتضا می‌کند که خلیج فارس و دریای عمان در امنیت کامل باشد. به همین دلیل می‌توان گفت که ادعای رژیم صهیونیستی درباره حمله پهپادی ایران به کشتی مرمر استریت عمدتا در راستای فضاسازی علیه ایران و پیشبرد پروژه ایران هراسی است.

در پی حاشیه سازی‌های جدید صهیونیست‌ها درباره حمله به کشتی این رژیم و تلاش ناکام این رژیم و متحدانش علیه ایران، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در کنفرانس مطبوعاتی امروز خود گفت: اظهارات وزیر امور خارجه انگلیس در مورد ملت ایران جدید نیست بلکه حلقه‌ای از زنجیره اظهارات غیرمسئولانه از سوی مقامات انگلیسی علیه ایران است. ایران هم نگران امنیت کشتی‌ها در آب‌های بین‌المللی است. این همان نقضی است که انگلیس چند سال قبل انجام داد و آن اقدام راهزنانه به نتیجه نرسید و منجر به آزادی آن نفتکش شد.

نیروی دریایی بریتانیا در تیر ماه ۱۳۹۸ یک نفتکش حامل نفت ایران را در تنگه جبل الطارق توقیف کرد، به این بهانه که این نفتکش در حال انتقال نفت به سوریه بوده و این اقدام نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا است.

خطیب زاده با بیان اینکه امنیت خلیج فارس خط قرمز ماست، خاطرنشان کرد: تلاش کردیم این آبراه از ناامنی که کشورهایی مانند انگلیس درست می‌کنند، در امان باشد. همراهی انگلیس با دولت بدنام اسرائیل جایگاه آنها را نشان می‌دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از اظهارات جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا علیه ایران انتقاد کرد و گفت: این اظهارات غیرمسئولانه و جانبدارانه مردود است. این اظهارات نه تنها مردود است، بلکه به صلح و ثبات این آبراهه بین‌المللی کمک نمی‌کند.

جوسپ بورل در روزهای اخیر با تکرار برخی ادعاهای اثبات‌نشده، طی بیانیه‌ای ایران را عامل حمله به نفت‌کش رژیم صهیونیستی معرفی کرد. در این بیانیه آمده است که اتحادیه اروپا حمله روز ۲۹ جولای به کشتی مرسر استریت را محکوم کرده و تأکید می‌کند هیچ توجیهی برای این اقدام که در جریان آن در شهروند رومانی و انگلیس جان خود را از دست دادند، وجود ندارد. اقدام یک‌جانبه و بی‌مسئولیتی در قبال قوانین بین‌المللی و تهدید کننده صلح به هیچ وجه توجیه‌پذیر و قابل قبول نیست و باید متوقف شود. آزادی دریانوردی باید همواره تضمین شده باشد.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به سکوت کشورهای غربی نسبت به تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی و خرابکاری‌های آنها در مورد کشتی‌های تجاری گفت: این کشورها نباید رفتاری انجام دهند که حاکی از جانبداری‌شان باشد چراکه اعتبار کلام و رفتار آنها را زیر سوال می‌برد.

خطیب‌زاده همچنین درباره تشکیل کمیته تحقیق در مورد حمله به کشتی صهیونیستی ابراز داشت: اتهامات بی‌پایه و اساسی که با سناریوسازی رژیم صهیونیستی شکل گرفته و همراه با بیانیه‌های بی‌اعتبار، مردود است. ایران پایه امنیت در منطقه پیرامونی از جمله خلیج فارس است و در همه راه‌حل‌ها و راهکارهایی که به امنیت این آبراه مربوط است، نقش داشته است.

وی با اشاره به حملات علیه کشتی‌های ایرانی در ماه‌های اخیر بیان کرد: متاسفانه در دریای سرخ و سایر آبراهه‌های بین‌المللی، شاهد تروریسم دولتی اسرائیل و سکوت دولت‌ها از جمله انگلیس و آمریکا هستیم. هشدار می‌دهیم ایران در مورد امنیت کشتی‌های تجاری خود سکوت نمی‌کند و هر اقدامی که جامع و شمول‌گرا نباشد، قطعا راه به جایی نمی‌برد.

از نخستین روزهای وقوع پیروزی انقلاب اسلامی و به هم خوردن معادلات غربی، ایران آماج کینه و خصومت غرب و عمال وابسته به آن‌ها و قربانی اقدامات تروریستی بوده است. پدیده تروریسم یکی از مهمترین بحران‌های حقوق بین الملل است که صلح و امنیت بین المللی را به مخاطره افکنده است.

تروریسم دولتی هنگامی رخ می‌دهد که نظام های حاکم در روابط بین المللی و خارج از تشریفات دیپلماتیک تثبیت شده، اعمال خشونت می‌کنند و یا تهدید به استفاده از آن می‌نمایند. رژیم اسرائیل تاکنون با ترور چندین دانشمند هسته‌ای ایران و حمله به تاسیسات هسته‌ای کشورهام بارها در مورد ایران به تروریسم دولتی اقدام کرده است.

گفتنی است که نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از مواضع گروه ۷ که بدون ارائه هیچ سندی ایران را به دست داشتن در حمله به نفت‌کش «مرسر استریت» متهم کرده‌اند، استقبال کرد. او مدعی شد که اکنون زمان عمل است، نه صدور بیانیه و با تکرار تهدیدهای پوشالی، افزود که اسرائیل در جبهه‌های متعدد به ایران پاسخ می‌دهد.

با توجه به اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی، دستگاه سیاست خارجی دولت جدید ایران باید با به دست‌ گرفتن ابتکارعمل فعالانه با ایران‌هراسی دروغین این رژیم مقابله کند و کشورهای منطقه خلیج فارس نیز با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی و سیاسی خود باید در راستای کمک به امنیت و حفظ ثبات و آرامش در خلیج فارس تلاش کنند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.