جنگ تعرفه ای میان آمریکا و چین، بازار حمل ونقل دریایی را دگرگون کرد؛ تغییر نوع کشتی ها از فله بر به کانتینری

 

تعیین و افزایش تعرفه واردات کالا توسط چین باعث شده تا صادرکنندگان سویا از آمریکا به جای کشتی های فله بر، سراغ کشتی های کانتینری بروند و دنبال بازارهای جدید باشند.

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز، طبق گزارش اخیر انجمن سویا ایلینویز، چین به عنوان بزرگ ترین واردکننده سویا جهان، بخش قابل توجهی از نیاز خود را از بازار آمریکا تامین می کرد. با اعمال تعرفه 25 درصدی واردات از سوی آمریکا، چین نیز در اقدامی تلافی جویانه، تعرفه 25 درصدی را برای کالاهای آمریکایی، از جمله سویا وضع کرد.

شرایط جدید برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان سویا در آمریکا کمی سخت و پیچیده شد. چرا که با وجود تعرفه جدید، امکان صادرات به چین با مشکلات متعددی روبرو می شد.

در گذشته، حمل سویا از ایلینوی، بزرگ ترین ایالت تولید سویا در آمریکا توسط کشتی های فله بر انجام می شد. اما در شرایط کنونی، بخت کشتی های کانتینری برای اینکه کانتینرها به صورت خالی بازگردانده نشده و با سویا پر شوند بالاتر رفته است. اتفاقی که باعث می شود تا هزینه های حمل ونقل نیز به شکلی معنادار کاهش پیدا کند.

از سوی دیگر، تغییر نوع کشتی ها از فله بر به کانتینری، فرصت های دیگری را برای شناسایی بازارهای جدید فراهم می سازد. «اریک وودی»، تحلیلگر تجاری انجمن سویا در این خصوص می گوید: « حمل ونقل کانتینری سبب می شود تا ما به بازارهای جدید در نقاط دیگر آسیا، اقیانوس آرام و همین طور اروپا فکر کنیم. ما از این کشورها محصولات متنوعی را وارد می کنیم، اما اگر این بازارها شناسایی شوند، دیگر لازم نیست کانتینرها به صورت خالی به این کشورها برگردند و می توانند حامل محصولات غذایی، از جمله سویا  و دیگر دانه های روغنی باشند.»

از سوی دیگر، خرید سویا به صورت کانتینری برای مشتری هایی که به دنبال سفارش هایی با حجم کمتر نیز هستند مناسب است. همچنین خیلی از خریداران امکان بارگیری از طریق کشتی های فله بر و انبار کردن آنها را در این حجم ندارند. اما حمل ونقل کانتینری این مشکل را نیز حل خواهد کرد.

البته حمل ونقل کانتینری مزایای دیگری هم دارد. به عنوان مثال، حمل کالا با کشتی فله بر از آمریکا به آسیا چیزی حدود سه ماه زمان می برد، اما این زمان برای کشتی های کانتینری تنها چهار هفته طول می کشد. ضمن اینکه برای پر کردن کانتینرها از سویا و دیگر دانه ها هم می توان از خطوط نقاله ای استفاده کرد که سرعت کار را بالا می برد.

در سال 2013 میلادی یک مجموعه کشاورزی در ایالت ایلینوی راه اندازی شد که سالانه امکان بارگیری 50 هزار کانتینر سویا را فراهم آورده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.